تبیان، دستیار زندگی

جلوه های مهدی یاوری در زائران حسینی

حجت الاسلام یاوری با اشاره به جلوه های عصر ظهور در پیاده روی اربعین، گفت: شیعه در اربعین حسینی در حال تمرین برای ظهور است و این پیاده روی مانوری از سیل جمعیتی است که در روز ظهور به سمت مکه مکرمه حرکت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهدی یاوران در پیاده روی اربعین

شاید بسیاری با مرور روایات مربوط به عصر ظهور امام زمان(عج) و ویژگی های خاص آن دوران، نتوانند تصویری از آن همه تحول شگرف در زمین و زمان را در ذهن متصور شوند، اما ... هستند برخی وقایع و  رویدادها که در ساخت این تصویر و واقعیت بخشی به آن نقشی درخور ایفا می کنند. از جمله این وقایع پیاده روی عظیم و چندمیلیونی اربعین حسینی است که بی تردید ماکتی از ظهور را در قاب چشم ها جای می دهد.

از این رو، در بررسی وجوه شباهت این پیاده روی با عصر ظهور با حجت الاسلام «محمدمهدی یاوری»، کارشناس مهدوی به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

با توجه به آنکه در روایات شِمایی از دولت موعود و عصر ظهور امام زمان(عج) ترسیم شده است، آیا می توان بین آن ویژگی ها و آنچه در پیاده روی اربعین رخ می دهد، وجوه اشتراک و شباهت یافت؟

پیاده روی اربعین حسینی جلوه ای از اعلام آمادگی شیعیان برای ظهور و حرکت به سمت امام زمان (عج) است، زیرا زمانی که ایشان ظهور می کنند، شیعه فوج فوج با شیفتگی و اشتیاق به سمت حضرت حجت(عج) می روند.

بنابر روایات وقتی امام زمان (عج) ظهور می کنند، تکیه به خانه کعبه می دهند و در معرفی خود می فرمایند: « بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛ اگر مؤمن باشید، آنچه خدا باقی گذاشته، براى شما بهتر است» و در ادامه می فرمایند: «ای مردم من بقیة الله در زمین هستم و خلیفه خداوند و حجت او بر شما» که بعد از بیان این پیام 313 نفر یار خاص ایشان که از نقاط مختلف جهان در آنجا جمع شده اند، با ایشان بیعت می کنند.

آیا می توان پیاده روی اربعین را مانوری از ظهور و بیعت با امام عصر(عج) دانست؟

این حرکت عظیم مردمی در اربعین حسینی که به تاکید معصومان(ع) انجام می شود، نشان دهنده اجتماع مردم در حمایت از حق و امام حق است، چنان که در روایت داریم در روز ظهور، پیروان و یاران حضرت بقیه الله الاعظم(عج) از هر نقطه زمین شبانه خود را به مکه می رسانند و با امام زمان(عج) خود بیعت می کنند.

بنابر روایات، بعد از آغاز حرکت توسط امام عصر(عج) نزدیک به 10 هزار نفر در کنار ایشان حاضر می شوند، از این رو، پیاده روی عظیم اربعین مانوری از سیل جمعیتی است که در روز ظهور به سمت مکه مکرمه حرکت می کند، لذا هر سال که عظمت این پیاده روی افزایش یابد، امیدها برای نزدیک شدن زمان ظهور هم بیشتر می شود.

چه جلوه هایی از مهدی یاوری و همراهی با امام زمان(عج) در پیاده روی اربعین بروز و ظهور دارد؟
همدلی و کمک به یکدیگر یکی از جلوهای مهدوی یاوری اربعین حسینی است چنان که امام عصر(عج) می فرمایند: «اگر شیعیان ما که خداوند آنان را در راه اطاعتش کمک بفرماید، در وفای به آن عهدی که از آنان گرفته شده است، یکدل و مصمم باشند، نعمت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتد» لذا هر سالی که عظمت اربعین حسینی دیده می شود، امید به نزدیک شدن ظهور افزایش می یابد.

دوستی با دوستان اهل بیت(ع) و دشمنی با دشمنان آنان از دیگر جلوه های بارز مهدی یاوری در اربعین حسینی است؛ امام باقر(ع) به نقل از پیامبر(ص) می فرماید: «خوشا به حال آنان که قائم خاندان من را درک می کنند، در حالی که پیش از قیام همراهی کرده باشند و با دوستان ایشان دوستی و با دشمنانش، دشمنی کرده باشند و آنان رفیقان من، اهل دوستی و محبت من و گرامی ترین امت نزد من در قیامت هستند.» که جلوه بارز این دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان اهل بیت(ع) در پیاده روی اربعین مشاهده می شود.

از نظر یکدلی و یکصدا بودن زائران اربعین حسینی در فریاد «لبیک یا حسین(ع)» با عصر ظهور و مهدی یاوری چه اشتراکاتی وجود دارد؟

درباره ویژگی های یاران امام زمان (عج) در روایت آمده است: «إِذَا نَادَى مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ أَنَّ اَلْحَقَّ فِی آلِ مُحَمَّدٍ، فَعِنْدَ ذَلِكَ یَظْهَرُ اَلْمَهْدِیُّ عَلَى أَفْوَاهِ اَلنَّاسِ، وَ یُشْرَبُونَ حُبَّهُ، فَلاَ یَكُونُ لَهُمْ ذِكْرُ غَیْرِهِ؛ هر گاه ندادهنده اى از آسمان ندا برآورد كه: «همانا حق در میان خاندان محمّد است» آن هنگام نام مهدى بر سر زبان هاى مردم مى افتد و جام محبت او را سر مى كشند و جز یاد و نام او بر زبان نمى آورند».

در روز اربعین و جریان نزدیک به یک ماه قبل و بعد از آن، ذکر «یا حسین(ع)» بر لبان شیعیان جاری می شود و این سرمایه روز به روز به برکت انقلاب اسلامی، حرکت مردم عراق و مرجعیت شیعه در حال افزایش است و نشان می دهد که کم کم قلب های مردم در حال آماده شدن برای ظهور است.

چه الگویی از عمل میزبانان اربعین در ایثار تمام دارایی شان برای کمک به زائران در جهت وصال به امام و یا کنار گذاشتن تمامی امور توسط زائران برای حضور در این پیاده روی در راستای رسیدن به امام می توان برای زمینه سازی ظهور دریافت کرد؟

امام باقر(ع) می فرمایند: «إِذَا قَامَ قَائِمُ أَهْلِ اَلْبَیْتِ قَسَمَ بِالسَّوِیَّةِ وَ عَدَلَ فِی اَلرَّعِیَّةِ؛ هنگامیکه قائم اهل بیت (عج)قیام کند اموال را به صورت مساوی تقسیم می نماید و عدالت را در بین مردم برقرار می سازد» یعنی در زمان ظهور این جلوه های عدالت محور اربعین و برخورداری همه از نعمات و برکات مشاهده خواهد شد.

امروز مردم عراق با تمام مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی ای که دارند، اما همه دارایی خود را برای زائران اربعین در طبق اخلاص قرار می دهند و به مساوات میان مردم تقسیم می کنند و در این فضا زن و مرد، فقیر و غنی، پیر و جوان به یک اندازه و یک نوع غذا می خورند و همگان یک مسیر را طی می کنند.

از نظر جلوه های محبت شیعیان به یکدیگر و بروز دوستی های واقعی، بین عصر ظهور و پیاده روی اربعین چه شباهت هایی وجود دارد؟

امام صادق(ع) می فرمایند: «زمانی که قائم (عج) قیام کند دوستی حقیقی و واقعی میان مردم عیان می شود و هر نیازمندی به قدر نیاز خود دست در جیب برادر ایمانی خود می برد و بر می دارد و برادرش وی را منع نمی کند.» امروز در اربعین حسینی هم می بینیم که موکب هایی توسط مردم عراق و حتی روستاییان در مسیر پیاده روی برپا می شود تا امکانات لازم را در اختیار زائران قرار دهند، حتی اهل سنت ایران در سیستان و بلوچستان ایستگاه صلواتی برای پذیرایی زائران برپا می کنند.

شیعه در اربعین حسینی چقدر بودن در عصر ظهور را تمرین می کند؟

شیعه در اربعین حسینی در حال تمرین ظهور است و مردم عراق در این راه هر آنچه در توان دارند به میدان می آورند و با اخلاق حسنه و روی گشاده پذیرای زائران هستند که در روایتی از امام باقر(ع) داریم: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُئُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَخْلاَقَهُمْ ؛وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می‌دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می‌کند و اخلاقشان به کمال می‌رسد.»

از نظر تامین امنیت و صلح آمیز بودن، بین پیاده روی اربعین و ظهور چه اشتراکاتی وجود دارد؟
«امنیت» در سطح بالا یکی از جلوه های بارز پیاده روی اربعین حسینی است، با وجود تمام ناامنی های موجود در کشور عراق و یا گاها در مرز ایران، مردم در این مسیر برای یکدیگر امنیت ایجاد می کنند که جلوه بارز و اکمل این امنیت در حکومت مهدوی مشاهده خواهد شد، چنان که امیرالمومنین امام علی(ع) در روایت می فرماید: «در دوران ظهور یک زن با تمام زیور و زیبایی خود، می تواند با امنیت کامل از عراق به شام برود و هیچ ترسی نداشته باشد».

همانطور که پیام حکومت امام زمان (عج) جهانشمول است، پیاده روی اربعین نیز امروز جهانی شده و زائرانی از عراق، پاکستان، آفریقا، اروپا و ... در این مسیر حاضر می شوند.

علاوه بر این، شجاعت و شهادت طلبی از ویژگی یاران امام حسین(ع) بود و امروز جلوه هایی از آن با وجود تمام ناامنی ها در زائران اربعین نیز بروز و ظهور دارد.

زائران و میزبانان اربعین حسینی در این ایام تمام هستی خود را وقف امام حسین(ع) می کنند و امروز اگر بالاترین خطرها وجود داشته باشد، باز هم مردم در این پیاده روی برای بیعت با اهل بیت(ع)  شرکت خواهند کرد.

... ان شاء الله روزی هم قدم با امام زمان (عج) پیاده این مسیر را برای زیارت و انتقام جویی از قاتلان امام حسین(ع) طی کنیم.
منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.