تبیان، دستیار زندگی

دستاورد نمایش‌‌«رسول»به روایت مرزبان

هادی مرزبان، کارگردان تئاتر درباره شکل و شیوه اجرای نمایش‌های محیطی و میدانی و ضرورت اجرای آن در شهر تهران گفت: «کارهای میدانی تا حد امکان باید به واقعیت نزدیک باشد و حدود 70 درصد اجرای آن وابسته به تماشاگران و ارتباط با آنهاست.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هادی مرزبان، کارگردان

هادی مرزبان، كارگردان تئاتر كه این روزها نمایش «آهسته با گل سرخ» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد، در پاسخ به این پرسش که شکل و شیوه اجرای نمایش‌های میدانی باید به چه نحوی باشد که مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند، گفت: «برای این نوع نمایش‌ها - به‌خصوص وقتی به تعزیه نزدیک می‌شود- باید به اعتقادات مردم توجه کرد. به عنوان مثال، تعزیه اگر قرار باشد تنها به عنوان یک کار نمایشی صرف اجرا شود و پشت ذهنیت تماشاگر ایمان و اعتقاد به وقایع کربلا نباشد، موفق نمی شود. نمایش «رسول» از جمله نمایش‌هایی است كه در داستانش به واقعه كربلا اشاره دارد، اما با توجه به این‌كه در یك بستر اجتماعی رخ داده و به نوعی شرح حال مردی از دل تاریخ است، می‌تواند برای مردم جذابیت داشته باشد. اجرای این گونه نمایش‌ها در محیط‌های باز برای عموم مردم لازم است.»

کارگردان نمایش «آمیز قلمدون» با بیان اینکه کارهای میدانی حتی‌الامکان باید خیلی دقیق‌تر اجرا شود، افزود: «به یاد می‌آورم روزهای عاشورا کنار میدانی در سبزوار مکان‌هایی بود که تعزیه عاشورا را اجرا می‌کردند و به‌حدی خوب اجرا می‌شد که همه فکر می‌کردند واقعی است. حدود 30 اسب در اردوگاه امام حسین (ع) وجود داشت و مانند فیلم سینمایی بود، چنین مواردی برای تماشاگر جذابیت به همراه دارد.»

این كارگردان در پاسخ به این پرسش که این‌چنین نمایش‌های بزرگ میدانی تا چه اندازه می‌تواند عموم مردم را با تئاتر و تماشای نمایش آشنا کند و به نوعی آشتی بدهد، گفت: «اجرای چنین تئاترهایی قطعا می‌تواند فرهنگ تماشای تئاتر را بین مردم بیشتر کند. همان طور که تلویزیون می‌تواند مردم را با تئاتر آشتی بدهد، هر وسیله یا اثر نمایشی که مردم را به تماشای تئاتر ترغیب کند، به طور مسلم در افزایش توجه مردم به دیدن تئاتر نقش دارد.»


منبع: روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد