تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی جهت افزایش اشتها

چگونه اشتهایم را افزایش دهم؟

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به‌عنوان نوشیدنی همراه وعده‌های اصلی غذاست. مرکبات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها ازجمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند. اسیدفولیک یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی اشتهایی

از بی اشتهایی رنج می برم و این بی اشتهایی ناشی از مشغله فکری است. معمولاً هر روز سیپروهپتادین می خورم تا بتوانم مثل یک آدم معمولی غذا بخورم اما با کوچکترین مشغله فکری عصبی می شوم و دیگر نمی توانم غذا بخورم. لطفاً بفرمایید که چگونه اشتهایم را افزایش دهم؟


همان‌طور که خودتان گفتید ریشه مشکل شما عصبی است، بنابراین بهتر است ریشه را از بین ببرید. از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید. برای افزایش اشتها می‌توانید از قرص شیکوریدین استفاده کنید.

برای افزایش اشتها:
1- یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به‌عنوان نوشیدنی همراه وعده‌های اصلی غذاست. مرکبات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند که اسیدفولیک هم یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست.

2- سفره‌آرایی و آرایش بشقاب غذا یکی از بهترین راه‌های افزایش اشتهاست. بد نیست چند مدل آرایش غذا و میز غذا را یاد بگیرید و آن‌ها را هنگام سرو وعده‌های اصلی غذایی به کار ببندید. بهترین راه آرایش غذا، قرار دادن آن در بشقابی بزرگ، سفید و تزیین کردن آن با انواع سبزی‌های بخارپز رنگی و سس‌های مختلف است. وقتی بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذای داخل آن کم به نظر می‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمایل بیشتری به خوردن تمام غذایشان پیدا می‌کنند.

3- استفاده از پنیر پیتزا در انواع غذاهای نانی و ساندویچی، علاوه بر خوش‌طعم کردن آن‌ها می‌تواند باعث افزایش اشتهای شما هم بشود. مصرف پنیر پیتزا می‌تواند افزایش دریافت کالری را هم برای افراد لاغر و بچه‌ها در پی داشته باشد. اگر پنیر پیتزا را با کنجد مخلوط‌کنید، طعم آن را مطلوب‌تر و ظاهر غذایتان را هم زیباتر خواهید کرد.

4- ظرف غذایتان را رنگی کنید. رنگ‌های گرم و زنده مانند نارنجی، ارغوانی، قرمز و زرد تیره می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند.

مرکبات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند که اسیدفولیک هم یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست.


5- انواع سس‌ها، ادویه‌ها، ترشی‌ها و شورها جزو چاشنی‌های غذایی محسوب می‌شوند که مصرف آن‌ها همراه غذا می‌تواند افزایش اشتها را به دنبال داشته باشد. ادویه‌هایی مانند پودر لیمو، فلفل سیاه، پودر آویشن و ریحان بنفش هم می‌توانند عطروطعم سالادها و غذاهای سرد را فوق‌العاده متفاوت و مطلوب کنند و باعث افزایش اشتها شوند.

6- این روزها با توجه به مشغله‌های زیاد، مردم زمان مشخصی به غذا خوردن اختصاص نمی‌دهند. متأسفانه این مسئله روی مشکل بی‌اشتهایی تأثیر بد می‌گذارد. برای همین مهم است که شما زمان مشخصی به غذا اختصاص دهید و هرروز سر ساعت معین غذا میل کنید. به‌جای این‌که هرروز سه وعده‌غذا بخورید 5 تا 6 وعده‌ی کم‌حجم میل کنید. اگر شاغل هستید حتماً با خود غذا ببرید و باز سروقت میل کنید. حُسن سر ساعت غذا خوردن این است که کمک می‌کند اشتهای شما افزایش پیدا کند.

7- یک‌راه افزایش اشتها و لذت بردن از غذا خوردن، تغییر شیوه پخت‌وپز و ایجاد طعم‌های جدید در برنامه غذایی خانواده است. اگر عادت به خوردن برنج دم‌کرده یا آبکش دارید، بهتر است از امروز عادتتان را تغییر دهید و برنج سرخ‌شده (ته‌چین) را هم امتحان کنید. برای تهیه برنج سرخ‌شده، باید ابتدا برنج را تا حد نرم شدن در آب بجوشانید. سپس آن را با زرده تخم‌مرغ و کمی نمک و زعفران طعم دار کنید. حالا کف ماهیتابه را با روغن چرب کنید و برنج را در آن سرخ‌کنید. به‌جای زرده تخم‌مرغ می‌توان از جعفری، گشنیز یا حتی اسفناج هم برای طعم دار کردن برنجی که قرار است سرخ شود، استفاده کنید.

8- تغذیه‌ی خوب و زیاد مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند شمارا چاق‌تر کند اما توجه داشته باشید که غذا خوردنِ صرف، چربی می‌آورد. برای این‌که متناسب و خوش‌فرم چاق شوید هفته‌ای 3 تا 4 جلسه ورزش کنید. ورزش بدن شما را تحریک می‌کند و سرعت چاق شدنتان را بالا می‌برد.
منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامتی مرکز مشاوره تبیان