تبیان، دستیار زندگی

علل و درمان تیک های عصبی در کودکان در تبیان

بخش مشاوره وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به ارائه راهکارهای پیشگیری تیک های عصبی در کودکان پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تیک عصبی
 به گزارش روابط عمومی، تیک های عصبی، نوعی حرکات و انقباض های عضلانی غیرارادی هستند که می توانند حداقل برای مدتی فرد را دچار مشکل کند و یا تبدیل به یک عادت رفتاری شوند. تیک در واقع، یک نوع حرکت سریع،‌ ناگهانی، تکرار شونده، ناموزون و قالبی به صورت صوتی و یا حرکتی و همچنین به شکل گذرا، مزمن و یا عصبی می باشد.
به همین منظور خانم مریم گل محمدی در این مقاله آورده است: «عمدتا تیکها در بیست و چهار درصد کودکان رخ می دهد و بعد از مدتی هم خصوصاً با بی توجهی اطرافیان، رفع می شود. اما در صورتی که یک تیک خیلی ادامه دار شود مثلاً اگر بیش از یک سال طول بکشد اقدامات درمانی و مراجعات حضوری توصیه می شود. تیک در میان پسران بیش از دختران است میزان شیوع آن هم در خانواده هایی که اعضای آن تیک دارند، به مراتب بیشتر است. عمدتا 24 تا 61 درصد کودکانی که تیک دارند، خودشان به مرور خوب می شوند و جای نگرانی نیست و فقط تعداد اندکی از آنهاست که نیاز است درمان تخصصی شوند.
تیک های عصبی، نوعی حرکات و انقباض های عضلانی غیرارادی هستند که می توانند حداقل برای مدتی فرد را دچار مشکل کند و یا تبدیل به یک عادت رفتاری شوند. تیک در واقع، یک نوع حرکت سریع،‌ ناگهانی، تکرار شونده، ناموزون و قالبی به صورت صوتی و یا حرکتی و همچنین به شکل گذرا، مزمن و یا عصبی می باشد.
در کنار مبحث احساسات سرکوب شده و یا تعارضات درونی، ترکیبی از عوامل محیطی و زیستی در ایجاد تیک ها دخیل می باشند. تیک ها به مرور زمان ممکن است تغییر شکل دهند. به همین دلیل باید به عوامل ایجاد کننده آن توجه کرد و آنها را شناسایی کرد. عوامل ژنتیکی، وسواس، افسردگی، بیش فعالی، محیط های پر تنش و اضطراب زا، استرس های مزمن و حتی بیماری های عفونی و مزمن… می توانند در بروز تیک ها موثر باشند. در برخی از آنها علل ژنتیکی دخیل است و در برخی دیگر، تقلید و یا اضطراب موجب آن شده است.»
متن کامل مقاله اینترنتی «علل و درمان تیک های عصبی در کودکان» در بخش مشاوره وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان قابل مشاهده است.