تبیان، دستیار زندگی

گله مندی معاون رئیس جمهوری از بودجه کم صنایع کوچک

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به تخصیص کم بودجه راه اندازی اشتغال در کسب و کارهای کوچک به خصوص صنایع دستی از توزیع کنندگان بودجه گله کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گله مندی معاون رئیس جمهوری از بودجه کم صنایع کوچک
علی اصغر مونسان شامگاه شنبه در نشست مشترک با معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری و زنان کارآفرین صنایع دستی در تالار فجر میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی برخلاف صنایع بزرگی مثل پتروشیمی برای ایجاد اشتغال سرمایه اندکی می خواهد.
وی افزود: اگر دولت در مقوله بودجه کمک بیشتری به این بخش کند اتفاقات بزرگی در اشتغال رقم خواهد خورد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: فراگیر بودن و هویت بخشی به نسل جوان 2 ویژگی صنایع دستی است که با هیچ سرمایه ای در صنایع بزرگ قابل دستیابی نیست.
مونسان بیان کرد: با وجود بودجه اندک عملکرد خوبی در اشتغالزایی از طریق صنایع دستی داشتیم و تجاری سازی، برندسازی، پرهیز از فله فروشی و بسته بندی و بازاریابی نوین جزو ماموریت های جدی ما است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: در بحث بیمه مشکل فعالان روستایی را حل کردیم اما پیگیر وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی در شهرها نیز هستیم و بر همین مبنا به زودی یک نامه با دو امضای بنده و خانم ابتکار برای معاون اول رئیس جمهوری ارسال خواهد شد تا این امر تسهیل و تصریح شود.
وی اظهار داشت: صدا و سیما در امر تبلیغات همراهی شایسته ای با ما دارد به طوری که پذیرفته فعالان صنایع دستی هیچ هزینه ای برای پخش تبلیغات خود نپردازند و تنها هزینه تولید از آنها اخذ شود که اگر خود به این امر مبادرت ورزند از این هزینه هم معاف خواهند بود.
مونسان عنوان کرد: قانون ممنوعیت فروش صنایع دستی خارجی در کشور ابلاغ شده است و سایت موزه هایی مانند تخت جمشید، سعدآباد و نیاوران به صورت رایگان در اختیار کسانی است که بخواهند در این مجموعه نمایشگاه برگزار کنند.

  ابتکار: تحریم ها فرصتی برای توجه به صنایع دستی ایرانی است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: انتصاب مدیران موفق زن در دولت دوازدهم دستاوردهای بسیار خوبی داشته که حضور پویا محمودیان در صنایع دستی یکی از این نمونه هاست که موجب تحول در این حوزه شده است.
معصومه ابتکار تاکید کرد: بانوان با حداقل تسهیلات و حداکثر همت با وجود مشکلات و دشوارهای جنگ اقتصادی و تلاش عامدانه دشمن برای ایجاد ناامیدی ، فعالیت های خوبی در حوزه کارآفرینی انجام داده اند.
وی ادامه داد: صنایع دستی در دوره تحریم ها در کنار جاذبه های اکوتوریسم و میراث فرهنگی فرصت خوبی برای کمک به اقتصاد ما دارد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: حضور زنان تحصیلکرده در این عرصه موجب شده تا صنایع دستی با ایجاد شبکه سازی، جذب سرمایه و کار مطالعاتی پیشرفت شایسته ای داشته باشد.
ابتکار تاکید کرد: مردم ایران با همه سختی های تحریم ایستاده اند و نخواهند گذاشت خواب آشفته دشمن تعبیر شود.
وی با تاکید بر تامین مواد اولیه، بکار بستن فناوری های نوین و کمک به بازاریابی صنایع دستی ابراز امیدواری کرد با ثبت مشاغل خانگی صنایع دستی به عنوان مشاغل رسمی و آموزش و بازاریابی در بستر اینترنت در شهرها و روستاها این صنعت بومی رونق چشمگیری داشته باشد.

   محمودیان: بیش از 317 هزار زن در صنایع دستی فعالند

معاون صنایع دستی کشور نیز در این نشست تاکید کرد: از بین 417 هزار و 357 نفری که در بانک اطلاعاتی صنایع دستی کشور ثبت شده اند، 317 هزار و 489 نفر را بانوان شامل می شوند.
پویا محمودیان اضافه کرد: بانوان صنایع دستی در سه حوزه طراحی و تولید، صادرات و بازرگانی و آموزش و ترویج فعالیت دارد و بیش از 75 درصد فعالان این حوزه را تشکیل می دهند.
وی ضمن تاکید بر نقش زنان در حوزه آموزش و توسعه صنایع دستی سهم بانوان کشور را در تجارت الکترونیک این حوزه 50 درصد در نمایشگاه های خارجی 30 درصد در نمایشگاه های ملی 40 درصد و بازارچه ها و نمایشگاه های سراسری 30 درصد برشمرد.

  مهاجری: اکوسیستم های کارآفرینی از مدارس شروع شود

رئیس سازمان استعدادهای درخشان گفت: آشنایی کودکان در مدارس استعدادهای درخشان با موضوع صنایع دستی به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد.
مهاجری افزود: با معاونت صنایع دستی تفاهم نامه ای داریم تا این امر به عنوان یک کارویژه یا کارسوق در مسیر کارآفرینی دیده شود.
وی یادآور شد: این سازمان به پراکندگی 670 مدرسه در سراسر کشور تلاش خواهد کرد تا با آشنا کردن محصلین با صنایع دستی سرمایه های انسانی خوبی برای ساختن آینده تربیت کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان