تبیان، دستیار زندگی

اصلاح آیین نامه ارزشیابی توصیفی "دبستانی‌ ها"

سنجش عملکرد واقعی دانش آموزان در طرح ارزشیابی توصیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
سنجش عملکرد واقعی دانش آموزان در طرح ارزشیابی توصیفی
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از اصلاح آیین نامه ارزشیابی توصیفی "دبستانی‌ ها" و سنجش عملکرد واقعی دانش آموزان در طرح ارزشیابی توصیفی، خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمویم وزارت آموزش  و پرورش و به نقل از ایسنا، مرتضی شکوهی، مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به  طرح ارزشیابی توصیفی اظهار کرد: با توجه به اینکه در ارزشیابی توصیفی به عملکرد واقعی دانش‌ آموزان متناسب با شرایط آن ها توجه می‌شود حقوق دانش‌ آموز نیز بیشتر رعایت خواهد شد.
وی درباره زیرساخت‌ های فرآیند ارزشیابی توصیفی دانش‌ آموزان ابتدایی گفت: ارزشیابی توصیفی دوران آزمایشی و پایلوت خود را گذرانده است. یکی از مهم‌ ترین اقداماتی که باید در فرآیند آموزش انجام شود سنجش عملکرد دانش آموزان است که یک جزء جدایی‌ ناپذیر از فرآیند آموزش و یادگیری محسوب می‌ شود.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این سنجش علاوه بر اینکه معلم را در شناسایی دانش‌ آموز خود کمک می‌کند، موجب آگاه شدن اولیاء از وضعیت تلاش و درس فرزندان شان نیز خواهد شد اظهار کرد: در گذشته این فرآیند توسط معلمان و از طریق سوالات کتبی و با مقیاس نمره‌ ای صفر تا ۲۰ انجام می‌ شد که با توجه به مطالعات انجام شده پیرامون معایب آن، آموزش و پرورش تصمیم گرفت جریان سنجش جهت دهنده و در عین حال آرامش دهنده‌ ای را برای دانش‌ آموزان و اولیاء ایجاد کند.
شکوهی در پاسخ به اینکه آیا ارزشیابی توصیفی می‌ تواند ارزش افزوده‌ ای برای دانش‌ آموزان ایجاد کند؟ گفت: در برخی مدارس تراکم و جمعیت کلاس بالاست و به دلیل آن که معلمان باید بازخورد توصیفی دهند کار برای شان سخت می‌ شود. البته این فرآیند از پایه اول ابتدایی اجرا می‌شود و بنابراین اولیاء و دانش‌ آموزان با این سبک ارزشیابی آشنا هستند و آموزگاران سراسر کشور نیز آموزش‌ های لازم را دریافت کرده‌ اند.
وی درباره انجام تکالیف در مدارس و واگذاری مسئولیت به دانش‌ آموزان در نظام ارزشیابی توصیفی گفت: این که دانش آموزان با چه ابزار و مسئولیتی ارزشیابی شوند به هدف آموزش و پرورش بر می‌گردد. در برخی موارد حفظ کردن، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید ابزاری را فراهم کنیم تا حفظیات دانش‌ آموزان را بسنجد. در برخی موارد هم تحلیل‌ ها و نوشته‌ ها و حتی فعالیت عملی دانش‌ آموزان اولویت پیدا می‌کند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی  وزارت آموزش و پرورش افزود: برای ارزشیابی توصیفی ابزارهای متفاوتی را در نظر گرفته‌ ایم. در این نظام، معلم می‌ تواند از آزمون‌ های کتبی و تکلیف‌ های عملی برای سنجش دانش‌ آموزان استفاده کند.
شکوهی با بیان اینکه البته نگرانی‌ هایی در جامعه مبنی بر کاهش سواد و تعمیق یادگیری در پی ارزشیابی توصیفی وجود دارد گفت: این دغدغه و نگرانی در سطح جامعه وجود دارد، اما یکی از ویژگی‌ های نظام ارزشیابی این است که متناسب با شرایط کلاس، دانش آموزان و معلم انجام شود. باید تلاش کنیم دانش‌ آموزان را به عنوان پدیده‌ ها و واقعیت‌ های خاص و ویژه در نظر بگیریم و معلم نیز متناسب با آن، برنامه آموزشی و روش ارزشیابی از آن ها را پیش‌ بینی کند. در ارزشیابی توصیفی به عملکرد واقعی دانش‌ آموزان متناسب با شرایط آن ها توجه می‌ شود و به همین علت حقوق دانش‌ آموز نیز بیشتر رعایت خواهد شد.
وی درباره مراحل مختلف ارزشیابی توصیفی عنوان کرد: یافته‌ های علمی فراسرزمینی هستند و معمولاً قابلیت اجرایی شدن در سایر مناطق را نیز دارند اما قطعا این طرح در ایران متناسب با شرایط و نیازها بومی سازی شده و فرآیند و مراحل خود را طی کرده است و طرح ارزشیابی توصیفی قطعا استانداردهای خاصی دارد، شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌ نامه‌ ای را مصوب کرده و دقیقا ضوابط آن به صورت قانونی تعیین شده است. ما هم چنان به دنبال اصلاح آیین‌ نامه و تکمیل فرآیند در پی مطالعات جدید هستیم.

مطالب مرتبط:
امید من به شما دبستانی‌ هاست...
تناقض‌گویی درباره پیش‌ دبستانی‌ ها
فلوراید تراپی دانش آموزان دبستانی

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش