تبیان، دستیار زندگی

انتشار داستانی دیده‌نشده از «سیلویا پلات»

یک داستان کوتاه نوشته‌شده توسط «سیلویا پلات» شاعر و نویسنده آمریکایی در ۲۰ سالگی، قرار است برای اولین‌بار در ژانویه ۲۰۱۹ منتشر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سیلویا پلات

 این داستان کوتاه که «مری ونتورا و قلمرو نهم» نام دارد، روایتگر یک سفر شوم با قطار است و یکی از آثار کوتاهی است که انتشارات فابر قصد دارد به مناسب نودمین سالگرد فعالیت خود منتشر کند. 

«پیتر کی استینبرگ» محقق آثار «سیلویا پلات» معتقد است این داستان کوتاه کاملا با دیگر آثار او متفاوت است و به عنوان اثری مهم، متمایز از همه آن چیزهایی است خوانندگان پلات پیش‌تر از او دیده‌اند. بسیار هیجان‌انگیز است که این داستان کوتاه به‌زودی منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. «سیلویا پلات» این داستان را در دسامبر سال ۱۹۵۲ و زمانی که دانشجوی سال سوم کالج اسمیت بود نوشته است.

«آندرو ویسلون» در کتاب‌ زندگی‌نامه «سیلویا پلات» با عنوان  «ترانه عاشقانه یک دختر مجنون» که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، سال‌های جوانی زندگی این نویسنده و شاعر آمریکایی را بسیار مهیج و در عین حال دشوار توصیف می‌کند و می‌نویسد: وی تحت فشار زیادی بود و بسیاری از این فشارها نیز خودساخته بود، چرا که وی همیشه دوست داشت بهترین باشد اما در آن زمان اطراف او را زنان جوانی گرفته بودند که بسیار مستعد بودند و به همین دلیل او مجبور بود درآمد خود را بالا ببرد و به پوست کندن سیب‌زمینی و خرد کردن  سبزیجات در آشپزخانه کالج می‌پرداخت، از سوی دیگر درآمدهایی نیز از نوشتن شعر و داستان به دست می‌آورد. 

بسیاری از داستان‌های اولیه «سیلویا پلات» در زندگی خودش ریشه دارد و به شرایطی می‌پردازد که آن‌ها را تجربه کرده است، اما داستان کوتاه جدیدی که قرار است منتشر شود به سبب جنبه‌های استعاری‌اش بسیار متمایز است. 

«پیتر کی استینبرگ» محقق آثار «سیلویا پلات» که ماه پیش مجموعه‌ای از نامه‌های «پلات» را پس از ویرایش منتشر کرده است نیز می‌گوید: فکر می‌کنم «پلات» در این داستان در تلاش است برخی داستان‌های انجیل و «کمدی الهی» اثر «دانته» را زنانه و به نوعی اصلاح کند و در این داستان کوتاه «مری ونتورا» سفری را با یک قطار مدرن آغاز می‌کند و به جهان زیرِزمین می‌رود و در انتها این فرصت را دارد تا خود را از سرنوشتی که انتخاب او نبوده رها کند. 

سیلویا پلات» شاعر، رمان‌نویس، نویسنده‌ داستان‌ کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی بود. او بیشتر شهرت خویش را وام‌دار شعرهایش است. کتاب «حباب شیشه» که زندگی‌نامه‌ او محسوب می‌شود و در آن به زندگی این شاعر و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی پرداخته شده، از دیگر آثار برجسته اوست. «کلوسوس و اشعار دیگر»، «غزال»، «گذر از آب» و «درختان زمستانی» از مجموعه شعرهای «پلات» هستند.

«پلات» با «تد هیوز» شاعر مطرح انگلیسی ازدواج کرد اما این پیوند سرنوشت شومی داشت و خیانت «هیوز» به «پلات» موجب شد این شاعر جوان که به افسردگی نیز دچار شده بود در سال ۱۹۶۳ و در حالی که ۳۰ سال سن داشت دست به خودکشی بزند و جان خود را از دست دهد. 


منبع:ایسنا به نقل از گاردین