تبیان، دستیار زندگی

مراقبت از چشم ها

در این مطلب سعی شده است در رابطه با آسیب های احتمالی دانش آموزان از ناحیه چشم با آن مواجه می شوند، بررسی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراقبت از چشم ها

 به بهانه بازگشاییمدارس در ادامه نکاتی مرتبط با سلامت چشم دانش آموزان عزیز ارایه می گردد...

خطر بازی با پرندگان

بچه ها! اگر دوست دارید با  پرندگان بازی کنید، هرگز از فاصله نزدیک به چشم آنها نگاه نکنید؛ چون پرندگان به اشیای متحرکی که در اطرافشان می بینند، به سرعت نوک می زنند. چون چشم انسان هم برای پرندگان مانند یک جسم جالب و متحرک به نظر می آید، دوست دارند به آن نوک بزنند که در آن صورت، قرنیه چشم پاره می شود و چشم آسیب می بیند. حتی ممکن است باعث نابینایی شود.

ضربه  به چشم

بچه ها! آیا می دانید که "چشم" حساس ترین عضو بدن انسان است و به مراقبت ویژه نیاز دارد.
یکی از بازی هایی که در آن بچه ها از ناحیه چشم لطمه زیادی خورده اند، "فوتبال" است. حتماً می دانید که اگر توپ با ضربه محکمی به چشم بخورد، می تواند پرده قرنیه چشم را پاره کند. حتی ممکن است انسان را برای همیشه نابینا کند.

پس مراقب باشید که هرگز ضربه محکمی به صورت و چشم شما نخورد تا همیشه چشمانی سالم و زیبا داشته باشید.

گرد و خاک در چشم
بچه ها! اگر گرد و خاک وارد چشمتان شد و چشمتان به خارش افتاد، هرگز آن را فشار ندهید و به طرف داخل نمالید، زیرا این کار باعث می شود که ذرات ریزگرد و خاکی که وارد چشم شده است، سطح آن را بخراشد. و در نتیجه، میکروبها از راه این خراش های بسیار کوچک وارد ساختمان داخلی چشم شوند و آن را دچار عفونت و بیماری کنند.

بعضی بچه ها به موادی مانند عطر گل ها، خاک و ... حساس هستند و چشم آنها در مواقعی دچار خارش شدید می شود. در این موارد هم نباید چشم را با دست مالید و یا فشار داد.

بچه ها! هر وقت چشم شما دچار خارش شد، فقط آن را آب خنک و پاکیزه بشویید. اگر خارش آن  بیشتر شد ( در حالت حساسیت یا آلرژی) می توانید یک قطعه کوچک یخ را روی پلک چشم خود قرار دهید.

تهیه کننده: سهیلا نیک نژاد - با همکاری دکتر ناصر نیک نژاد (چشم پژشک)