تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم دیده باشید افرادی را که به نظر می رسد برای کارهایشان دلیل خاصی ندارند. هر قدر هم که به آنها بگویی این کار مناسب تو نیست یا برایت خطر دارد، به گوششان نمی رود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخت‌های برنزه اعتیاد می‌آورند

شاید شما هم دیده باشید افرادی را که به نظر می رسد برای کارهایشان دلیل خاصی ندارند. هر قدر هم که به آنها بگویی این کار مناسب تو نیست یا برایت خطر دارد، به گوششان نمی رود. انگار نیرویی از درون آنها را مجبور می کند حتما و هر طور شده و به هر قیمتی که هست، آن کار به خصوص را انجام دهند.

برنزه کردن پوست با سولاریوم

محققان دریافته اند استفاده از «سولاریوم» یا همان تخت ها و اتاق های برنزه هم، می تواند همین حکم را برای برخی افراد داشته باشد، یعنی برای این عده اعتیادآور باشد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است اندیشه این تحقیق از آنجا به ذهن یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه واشینگتن رسید که آنها می دیدند برخی افراد علی رغم هشدارهای جدی پزشکان و متخصصان پوست، در مورد خطر بروز سرطان پوست بر اثر قرار گرفتن در زیر اشعه ماورای بنفش برای برنزه شدن، باز هم اصرار داشتند که از این ابزار برای زیبا نشان دادن پوست و ظاهر خود استفاده کنند.

این محققان برای بررسی این افراد، که همگی دانشجویان کالج واشینگتن بودند، ابتدا طی سوال هایی، میزان استفاده آنها را از تخت های برنزه سوال کردند. آیا آنها هر روز به این موضوع فکر می کنند؟ آیا خود را ناچار به برنزه کردن خودشان می بینند؟ و این که آیا به طور مرتب خود را برنزه می کنند یا خیر.

بررسی ها نشان داد 76 درصد از دختران پرسش شونده در این مطالعه و 59 درصد از پسران، پاسخشان این بود که خود را ناچار به استفاده از تخت های برنزه می بینند. این درصدها، با آماری که می گوید بیشتر مشتریان مراکز برنزه را خانم ها تشکیل می دهند، مطابقت دارد. البته میزان آقایان هم، این طور که پیداست، چندان پایین نیست.

در مرحله بعد از آنها آزمونی به عمل آمد که به نام «آزمون اختلالات مرتبط با مواد» معروف است. این آزمون نشان می دهد که فرد تا چه اندازه به یک رفتار خاص وابستگی پیدا کرده است.

جمع بندی آزمون ها و پاسخ های افراد مشخص کرد آنها که به طور مرتب برای برنزه کردن خودشان مراجعه می کنند، امتیاز بالاتری هم در آزمون تعیین وابستگی گرفته اند، یعنی این افراد به این رفتارشان به نوعی معتاد شده اند.

این محققان می گویند احتمالا علت این اعتیاد آن است که به دلایل زمینه ای مثل شخصیت یا تربیت خانوادگی، قرار گرفتن در زیر نور ماورای بنفش یا هر تلاش دیگری برای زیباتر نشان دادن خود، باعث ترشح هورمون آندورفین در این افراد می شود. هورمونی که نوعی ضد درد درونی است و موجب می شود فرد احساس بهتری داشته باشد و قدرت او برای تحمل استرس و تنش ها بیشتر شود. ترشح این هورمون احتمالا مسؤول اعتیاد افراد به برنزه کردن بوده است.

با این حال، طبق نظر متخصصان پوست، طیف ماورای بنفش نور خورشید یا هر منبع نوری دیگری، باعث تمایل سلول های پوست به سمت سرطانی شدن می شود و باید به طور جدی از آن احتراز کرد. در مواردی که مجبوریم زیر این نور باشیم، توصیه می شود از کرم های ضد آفتاب استفاده کنیم.

نتیجه این گزارش این است که افرادی که نمی توانند این رفتار خود را کنترل کنند، بهتر است به فکر مراجعه به یک روان درمانگر هم باشند، قبل از این که ناچار شوند برای تشخیص و درمان سرطان پوست، به پزشک مراجعه کنند.

این مطالعه در آخرین شماره نشریه «آکادمی بیماری های پوست آمریکا» منتشر شده است.

*مطالب مرتبط:

عوارض برنزه کردن زیاد پوست

نسل سوخته!  

عوامل افزایش آفتاب‌سوختگی

چگونه از ضد آفتاب استفاده كنیم

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.