تبیان، دستیار زندگی

20 درصد مردان تهرانی مبتلا به بیماری‌های عروق کرونر

عواملی که سبب سکته‌ قلبی می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد مردان تهرانی مبتلا به عروق کرونر هستند، گفت: آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان آمار سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عواملی که سبب سکته‌ قلبی می‌شود
هاله اشرف، متخصص قلب و عروق در ارتباط با سکته‌های قلبی، اظهار داشت: نیمی از مرگ و میر ایرانیان به دلیل مشکلات قلبی و عروقی بوده و بیش از 20 درصد مردان و 18 درصد از زنان در تهران مبتلا به بیماری‌های عروق کرونری هستند.

وی افزود: افزایش سن، استرس، آلودگی هوا و ورزش نکردن از عوامل خطر بروز سکته‌های قلبی به شمار می‌رود که در این میان آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان سبب تشدید بیماری‌های قلبی و آریتمی‌های قلب می‌شود. بنابر این در زمستان وقوع سکته‌های قلبی بیشتر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت آژیوپلاستی اورژانس گفت:‌طی سال‌های اخیر به همت وزارت بهداشت و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک‌رسانی به بیماران مبتلا به سکته قلبی بسیار تسریع شده و به ویژه در تهران زمان طلایی کمک به بیمار کاهش یافته است. هر چند که هنوز می‌توان به شرایط مطلوب‌تری نیز دست یافت.

اشرف در مورد علائم سکته قلبی گفت: درد در قفسه سینه از ناف تا چانه احساس سنگینی بر روی قفسه سینه و دردی که با فعالیت و یا مصرف قرص زیر زبانی بهتر نشود، از نشانه‌های سکته قلبی است که باید حتماً‌ بیمار توسط اورژانس بررسی و به بیمارستان منتقل شود.

این متخصص قلب و عروق خستگی مفرط، سرگیجه، تهوع، استفراغ و هرگونه احساس ناخوشایند در قفسه سینه را از دیگر نشانه‌های سکته قلبی برشمرد و گفت:‌بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا و کسانی که استعمال دخانیات دارند باید نسبت به این علائم حساس‌تر باشند و در صورت وقوع مشکل قلبی سریعاً اقدام درمانی برای آنها انجام گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در مورد بیماری‌های قلبی پیشگیری بهتر از درمان است،‌گفت:‌افزایش سن و جنسیت از عوامل غیرقابل تغییر در بروز سکته‌های قلبی بوده ولی استعمال سیگار، موادمخدر، مصرف الکل، ابتلا به دیابت، فشارخون و سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک از عوامل قابل کنترل سکته‌های قلبی به شمار می‌رود.
منبع: فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.