تبیان، دستیار زندگی
حتما شما هم تا به حال از مادرتان شنیده‌اید كه: آن قابلمه روحی را بده به من. و حتما مثل خیلی از جوان‌‌های دیگر احساس باسوادی به شما دست داده و فكر كرده‌اید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معایب ظروف رویی یا روحی؟

حتما شما هم تا به حال از مادرتان شنیده‌اید كه: آن قابلمه روحی را بده به من. و حتما مثل خیلی از جوان‌‌های دیگر احساس باسوادی به شما دست داده و فكر كرده‌اید اصل و نسب این قابلمه از روی است و مادرتان به اشتباه آن را روحی تلفظ می‌كند. اما در این مورد، شما هم اشتباه می‌كنید.

ظروف آلومینیومی

این ظروف به‌طور عمده از جنس آلومینیم هستند و برای سلامت انسان هم ضرر دارند. دكتر كشاورز در این زمینه می‌گوید: «اگر جنس این ظروف از روی بود كه جای خوشوقتی بود، چون در آن صورت كمی از آن وارد غذا می‌شد و جذب بدن می‌شد. این عنصر برای بدن بسیار مفید است. اما نگهداری مواد غذایی ترش اسیدی یا شور در ظروف آلومینیومی و یا طبخ غذا در این ظروف موجب خروج آلومینیم از ظرف و ورود آن به غذا می‌شود. یبوست، اختلالات گوارشی، پوكی استخوان و آلزایمر از مهم‌ترین عوارض ناشی از مصرف آلومینیوم است.»

نتایج یك تحقیق داخلی بر روی ظروف آلومینیومی نشان می‌دهد كه در اثر پخت غذا در این ظروف، یون‌هایی آزاد و به غذا اضافه می‌شوند كه موجب بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، راشیتیسم و عوارضی همچون غش، كم‌خونی مفرط و اختلال در هنگام راه‌رفتن می‌شود. بر پایه نتایج این تحقیق، هرچه مدت زمان پخت در این ظروف بیشتر شود، میزان یون‌های آزاد شده نیز افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از اسیدهای خوراكی مثل سركه، آب لیمو و آب غوره در غذا موجب افزایش آزاد شدن یون‌ها می‌شود.

البته این خطرات فقط مخصوص ظرف آلومینیومی نیست.‌ كارشناسان همچنین معتقدند در طبخ غذا از ظروف مسی هم نباید استفاده كرد. نرم بودن فلز مس و ورود آن به غذا باعث می‌شود كه در طولانی‌مدت فرد دچار مسمومیت شده و مس اضافی روی احشاء و اندام داخلی بدن اثرات سوئی بگذارد.

بعضی از كارشناسان عقیده دارند، ظروف استیل بهترین نوع ظروف برای پخت غذا هستند و در صورت استفاده از ظروف مسی، باید این ظروف قلع‌اندود باشند. دكتر كشاورز در این زمینه می‌گوید: «البته جذب آهن فلزی از طریق سیستم گوارش پایین است. اما همان اندازه آهنی كه از این طریق وارد غذا ‌می‌شود و جذب می‌شود، نكته مثبتی در استفاده از این ظروف است.»

به گفته دكتر خداداد، فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و كبدی، تا كنون در ایران چندین مورد بیماری ذخیره‌ای مس كبد گزارش شده كه علت آن ناشی از استفاده ی ظروف مسی است. وی در این زمینه می‌گوید: «عمده‌ترین علت بروز این بیماری استفاده از ظروف مسی به هنگام پختن غذا یا داغ كردن شیر یا انتقال شیر در این نوع ظروف(از تولیدكننده به مصرف‌كننده) است. این ظروف باعث اضافه‌شدن مس در غذای روزانه ی افراد می‌شود كه این مس اضافی در كبد ذخیره می‌شود و باعث از كار افتادن كبد فرد و در نهایت مرگ شخص می‌شود.»

منبع: سایت طعام اسرار

*مطالب مرتبط:

تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا

تاثیر ظروف استیل، تفلون و ... بر غذا

معایب و محاسن ظروف سفالی برای غذا

معایب و محاسن ظروف ملامین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.