تبیان، دستیار زندگی

عاشقانه‌ترین ادبیات انگلستان دوباره منتشر شد

رمان «بلندی‌های بادگیر» اثر «امیلی برونته» با ترجمه‌ی «سعیدا زندیان» در نوبت چاپ دوم منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 
رمان «بلندی‌های بادگیر»

رمان «بلندی‌های بادگیر» اثر «امیلی برونته» با ترجمه‌ «سعیدا زندیان» در نوبت چاپ دوم منتشر شد. این کتاب با عنوان اصلی Wuthering Heights تنها رمان امیلی برونته است که شهرتی جهانی یافته‌ است 

امیلی برونته خواهر کوچک‌تر شارلوت برونته و خواهر بزرگ‌تر آن برونته بود که آن‌ها نیز امروزه از بزرگ‌ترین نویسندگان کلاسیک جهان به حساب می‌آیند.

کتاب بلندی‌ های بادگیر در سال ۱۸۴۷ منتشر شد، اما آن زمان با استقبال فوری خوانندگان روبه‌رو نشد. یک سال بعد، یعنی در سال ۱۸۴۸، امیلی برونته بر اثر بیماری سل از دنیا رفت.

کتاب بلندی‌های بادگیر در کنار کتاب جین ایر – اثر شارلوت برونته – از قله‌های داستان‌نویسی است. بیش از ۱۵۰ سال است که خوانندگان بیشماری در نقاط مختلف دنیا آن را می‌خوانند؛ امیلی برونته با تنها اثرش "بلندی‌ های بادگیر ” توانست جایگاه ویژه‌ای در ادبیات کلاسیک جهان یافت. بلندی‌ های بادگیر دوازدهمین رمان برتر جهان از دید سایت بی‌بی‌سی و ششمین شاهکار ادبی دنیا از دید روزنامه‌ی گاردین است.

طی یک نظر سنجی از ادبیات دوستان انگلیسی، در میان جملات مختلفی از کتب ادبی انگلیس، جمله «روح از هر چه ساخته شده باشد، جنس روح او و من از یک جنس است» از کتاب بلندی‌ های بادگیر بیشترین آرا را برای عاشقانه‌ترین جمله‌ی ادبی کسب کرد و به این ترتیب این کتاب بعنوان عاشقانه‌ترین کتاب ادبیات انگلستان برگزیده‌ شد.

داستان این کتاب در ابتدا توسط شخصی به نام آقای لاک‌وود روایت می‌شود که به منظور فرار از شهر و جامعه شهری، یک اتاق در امارت تراش کراس اجاره کرده. وی در آغاز داستان بسیار از انتخاب خود خرسند به نظر می‌رسد و با روحیه شاد به استقبال شخصیت‌های اصلی داستان می‌رود.

چهار فصل ابتدایی کتاب توسط آقای لاک وود روایت می‌شود و در طی این فصول، با شناختی که راوی نسبت به شخصیت‌های داستان پیدا می‌کند، رفته رفته احساس شاد اولیه خود را از دست می‌دهد و از محیط بیزار می‌گردد.

با کنار رفتن آقای لاک‌وود، بخش اصلی داستان توسط راوی اصلی یعنی نلی دین روایت می‌شود. نلی دختر خدمتکار خانواده اِرنشا است که خودش نیز به همین عنوان خدمت به سه نسل متفاوت از خانواده ارنشا و دو نسل از خانواده لینتون را تجربه کرده. در واقع می‌توان گفت که نلی (یا به نام دیگر الن) در تمامی ماجراهایی که در ادامه نقل می‌شود به شخصه حضور داشته و حتی در بسیاری از آنها نقش تعیین کننده و تأثیرگذاری را ایفا کرده است.

موضوع اصلی این رمان همانطور که از نام دوم "آن عشق هرگز نمی‌میرد " نیز می‌توان دریافت، داستان عشق‌ و دلدادگی اعضاء و خدمتکاران دوخانواده ارنشا و لینتون، و همچنین کینه و عناد میان آنها است. عشق نا فرجام هیتکلیف به کارترین ارنشا و در پی آن رشد حس انتقام جویی نسبت به خانواده ارنشاء در هیت کلیف اصلی‌ترین منشأ حوادث داستان است. و الن به عنوان کسی که از هنگام خردسالی تا به حال در این دو خانواده خدمتکار بوده، وقایع را با جزئیات و حساسیت هرچه تمام‌تر نقل می‌کند.

لازم به ذکر است تا کنون آثار هنری زیادی با اقتباس و یا الهام‌گیری از رمان بلندی‌های بادگیر ساخته شدند که شامل فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی است که از مهم‌ترین‌شان می توانیم به فیلم محصول سال ۱۹۹۲ با بازی ژولیت بینوش «کیتی» و رالف فینس «هیث‌کلیف» و مینی سریال دو قسمتی محصول سال ۲۰۰۹ با بازی تام هاردی «هیث‌کلیف» اشاره کنیم و همچنین آثار رادیویی، تئاترو آلبوم موسیقی که بر اساس این رمان در سال‌های مختلف تولید شدند و این روند تا به امروز ادامه یافته است.

انتشارات قدیانی رمان بلندی‌های بادگیر را در نوبت چاپ دوم در قطع جیبی، ۷۲۰ صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.


منبع: خبرگزاری صبا/سمیه سادات حسینی