تبیان، دستیار زندگی

تأکید بر جوانی و فرم چرخشی در ساخت نیم‌تنه ابن‌سینا

سازنده نیم‌تنه ۱۲۰ سانتی متری بوعلی سینا که قرار است در دانشگاه‌های معتبر جهان نصب شود، گفت: سعی کرده‌ام با توجه به گرایش کلاسیک در انجام این اثر، در ساخت آن بافتی ایجاد کنم که بر جوانی ابن‌سینا تأکید کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هادی عرب‌نرمی،مجسمه ساز

 با توجه به مصوبه هیئت امنای این بنیاد، نیم‌تنه‌ای از شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا طراحی شده و در حال ساخت است که با هماهنگی و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشگاه‌های معتبر جهان نصب خواهد شد.

هادی عرب‌نرمی، استاد هنرمند و مجسمه‌ساز درباره اثر ساخته شده نیم‌تنه ابوعلی‌سینا توسط خود گفت: بنده نیم‌تنه و سردیس برخی از مشاهیر فلسفی و علمی کشور را ساخته‌ام که هر یک از ویژگی‌های خاص در تمدن اسلامی و ایرانی برخوردار بوده‌اند؛ اما سفارش ساخت نیم‌تنه ابوعلی‌سینا ـ با توجه به منحصر به‌فرد بودن شخصیت و اثرگذاری آن در علم و اندیشه جهان و ایران ـ وظیفه دشوارتری بود که امیدوارم توانسته باشم آن را به نحو مقبول و شایسته انجام داده باشم.

عرب‌نرمی اضافه کرد: اساس کار بر مبنای تصویری بود که ابوالحسن‌خان صدیقی در سال ۱۳۲۴ شمسی خلق کرده و طراحی ایشان مورد تأیید انجمن آثار ملی وقت قرار گرفته است. مسئله جالبی که در طراحی استاد صدیقی وجود دارد این است که در شخصیت‌پردازی، جوانی ابن‌سینا را انتخاب کرده، در حالی‌که تصویرسازی از بقیه مشاهیر معمولاً در سن کهولت است.

وی افزود: البته ابن‌سینا هم عمر زیادی نداشته و ۵۸ سال عمر کرده است. ولی تصویری که استاد صدیقی از ابوعلی‌سینا ارایه می‌کند، القای این مطلب است که ابن‌سینا مربوط به همین امروز است. انگار با گذشت هزار سال از درگذشت ابن‌سینا، ایشان هنوز زنده است.

این هنرمند ۴۰ ساله درباره اثر خود توضیح داد: از سال گذشته که این‌کار به من سپرده شد. اندازه این نیم‌تنه به ۱۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و سعی کرده‌ام با توجه به گرایش کلاسیک در انجام این اثر، در ساخت آن بافتی ایجاد کنم که بر جوانی ابن‌سینا تأکید کند. چرا که ابن‌سینا برای ما ایرانی‌ها هنوز خیلی جوان است؛ انگار هنوز کتاب‌هایش را ننوشته و چاپ نکرده است و هر آن منتظریم که اثر تازه‌ای خلق کند.

عرب‌نرمی اظهار داشت: در ساخت نیم‌تنه شیخ‌الرئیس سعی کردم در نگاه، حالت، چین و چروک لباس، خط‌هایی که روی لبه‌های مجسمه است و سایر موارد بصری، به نحوی کار شود که یک ارتباط حسی با بیننده پیدا کند. در ترکیب‌بندی مجسمه وقتی صورت را از روبرو ببینیم یک حالت اسپیرال دارد، یعنی مثل حالت حلزونی، فرم‌ها چرخیده‌اند و آرام آرام پایین می‌آیند. یعنی ترکیبی در نظر گرفته‌ شده که اگر کسی بخواهد مجسمه را ببیند، این گردش بصری را داشته باشد.

وی افزود: بعضی از مجسمه‌ها جوری ساخته می‌شوند که یک زاویه غالب دارند و اگر دقت کنید می‌بینید هر مجسمه معروفی از یک زاویه‌اش خیلی عکس وجود دارد، چون آن زاویه، غالب است. ولی بعضی از مجسمه‌ها جوری ساخته می‌شود که همان زاویه غالب را که دارند، ولی بیننده گرایش دارد که بچرخد و زاویه‌های دیگرش را هم ببیند. سعی شده نیم‌تنه ابوعلی‌سینا، چنین حالتی داشته باشد.

عرب‌نرمی خاطرنشان کرد: تمایل دارم دو یا حتی چهار مجسمه دیگر از ابن‌سینا بسازم. ابن‌سیناهایی که شاید احساس کنم وجه دیگری از این شخصیت را نشان می‌دهد یا وجه دیگری را من کشف کنم.

بر پایه این گزارش، هادی عرب نرمی متولد سال ۱۳۵۷ در نیشابور است. وی دارای مدرک کارشناسی مجسمه‌سازی و کارشناسی ارشد نقاشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

ساخت نیم‌تنه‌های ملاهادی سبزواری و عطار نیشابوری در میدان مشاهیر در نزدیک پارک آب و آتش و نیم‌تنه حکیم مدرس زنوزی فیلسوف دوره قاجار، سردیس شهید شهریاری در دانشگاه صنعتی شریف، سردیس نوشیروانی خیّر دانشگاه صنعتی بابل، نیم‌تنه حریری برای بنیاد علمی مهندس حریری و سردیس حکیم میرفندرسکی در اصفهان از جمله آثار عرب‌نرمی است.


منبع: روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا،