تبیان، دستیار زندگی

چگونه راهپیمایی اربعین زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) می‌شود؟

کنگره جهانی عشق و ایمان

اربعین صرفا یک راهپیمایی ساده با چند روز خواب و خوراک رایگان نیست، بلکه می‌تواند حرکتی عظیم، در جهت شناساندن منجی عالم بشریت به همه جهان باشد؛ کاری که بازتاب جهانی آن، هر سال با موفقیت بیشتری روبرو می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اربعین
هنوز برای خیلی از مردم، شاید حتی در بین متدینین، این سؤال بی پاسخ مانده که اربعین با صرف این همه انرژی و سرمایه، چه فایده‌ای به جز زیارت امام حسین(ع) دارد؟

فارغ از نتایج احتمالی سیاسی، باید دلیلی دینی و وظیفه‌ای شرعی وجود داشته باشد که به این اقدام حجیت بخشد و در پاسخ به سؤال "چرا باید به پیاده‌روی اربعین برویم" قرار بگیرد.

تکاپو برای جست‌و‌جوی پاسخی مطمئن، زمانی افزایش پیدا می‌کند که با حدیث امام حسن عسکری(ع) درباره اربعین روبرو می‌شویم؛ حدیثی که در آن زیارت اربعین، یکی از نشانه‌های مؤمن معرفی می‌شود.

تأثیر اربعین در تسریع ظهور

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که می‌تواند دلیلی قانع‌کننده برای وظیفه ما در قبال گسترش آن باشد، تأثیر اربعین در تسریع ظهور حضرت حجت(عج) است.

با یک صغری و کبرای ساده و با کنارهم قراردادن بسترهای ظهور امام زمان(عج) و تطبیق آن با مشخصات این راهپیمایی عظیم، می‌توان در یک استدلال عقلانی، تأثیر اربعین در ظهور حضرت را نتیجه گرفت؛ هرچند در روایات تصریح به این تأثیر نشده باشد.

ظهور امام زمان(عج)، در گرو معرفی جهانی امام حسین(ع)

بنابر بعضی از نقل‌ها، حضرت ولیعصر (عج) پس از ظهور شریفشان در کنار کعبه و ما بین رکن و مقام پنج ندا سر می‌دهند که مردم جهان این نداها را می‌شنوند: « اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا...»[1].

امروز ورق برگشته و ما می‌توانیم عنصر رشادت و مبارزه با ظلم و فساد خود، یعنی امام حسین(ع) را به جهان معرفی کنیم؛ عنصری که شناخت آن بستر‌ساز ظهور منجی عالم است.

مرحوم آیت الله بهجت در یکی از جلسات درس خود گفتند؛ زمانی که امام زمان با این نداها خودشان را به مردم معرفی می‌کنند، بنابر این باید مردم جهان جد او، امام حسین(ع) را در آن زمان بشناسند. و در ادامه می‌گوید: «اما الان هنوز مردم عالم، حسین را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست»

به جهت حضور جمعیتی بالغ بر بیست میلیون انسان در کربلا و نجف در اربعین حسینی و با وجود همه تلاش‌هایی که برای سانسور این گردهمایی می‌شود، اما این حضور گسترده بازتابی جهانی داشته و هر سال بر تعداد خبرنگاران، عکاسان و مستندسازانی که از سراسر جهان برای ثبت این راهپیمایی می‌آیند افزوده می‌شود.

شاید تا ده سال قبل، شیعه تا این حد شناخته شده نبود و شیعیان تریبونی برای ارائه باورهای خود به جهان نداشتند؛ اما امروز ورق برگشته و ما می‌توانیم عنصر رشادت و مبارزه با ظلم و فساد خود، یعنی امام حسین(ع) را به جهان معرفی کنیم؛ عنصری که شناخت آن بستر‌ساز ظهور منجی عالم است.

اربعین و توسعه مطالبه منجی عدالت‌گستر

یکی دیگر از شرایط بسترساز ظهور که پژوهشگران حوزه مهدویت به آن پرداخته‌اند، آمادگی مردم جهان برای حکومت امام عصر است.

بنابر روایت نبوی، امام زمان در روزگاری که مردم گرفتار اختلاف و تزلزل هستند قیام می‌کند و زمین را همچنان که از جور و ستم پر شده، از عدل و داد آکنده می‌سازد. [2] اما اگر مطالبه عمومی مردم نباشد، امکان گسترش عدالت در جهان در عمل شکست می‌خورد.

«اربعین ظرفیت جهانی سازی اسلام و برطرف کردن موانع ظهور حضرت را دارد؛ در اربعین هست که لشکر مورد نیاز برای جنگ آخرالزمانی امام زمان فراهم می‌شود؛»

بنابراین لازم است مردم به حدی از رشد و بلوغ فکری برسند که امیدشان از مکاتب بشری موجود منقطع شود و آمادگی پذیرش منجی عدالت‌گستر را داشته باشند.

به اعتقاد آیت الله گرامی قمی، باید پیش از هر چیز یک پذیرش عمومی مهیا باشد. این مساله هم مثل هر مساله دیگر نیاز به دو نوع تمرین دارد: فکری و عملی. تمرین عملی، با تبلیغ عدالت اسلامی و شناساندن حقیقت دین صورت می‌پذیرد.[3]

حجت‌الاسلام مهدی یوسفیان استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم نیز معتقد است؛ عموم مردم و جامعه بشری نه گروهی خاص و در منطقه‌ای خاص باید به درجه‌ای از معرفت برسند که دریابند حکومت‌ها و مکاتب ساخته بشر، جوابگوی نیاز مردم نیست. [4]
اربعین

جهان آماده پذیرش حکومت جهانی اسلام

اربعین حسینی این ظرفیت را ایجاد کرده که ما بتوانیم ویژگی‌های حکومت عدالت‌گستر امام زمان را به جهان معرفی کنیم؛ مردم دنیا به تعبیر رهبری به شکست و ناتوانی لیبرالیسم غربی، کمونیسم، سوسیالیسم و دیگر مکاتب بشری در حل مسائل و مشکلات جوامع انسانی آگاه شده‌اند و حالا زمان این است که مدل حکومتی امام عصر را به مردم جهان معرفی کنیم، تا هم اعتقاد به منجی آخرالزمانی که باور همه ادیان و مذاهب است تبدیل به یک مطالبه شود و هم بستر پذیرش حکومت منجی فراهم شود.

مولفه‌های حکومت مهدوی در راهپیمایی اربعین

گردهمایی اربعین علاوه بر رسانه بودن، المان‌هایی در خود دارد که می‌تواند به عنوان تبلوری از حکومت مهدوی به جهان معرفی شود. هرکس اگر یک بار در این راهپیمایی شرکت کرده باشد، می‌تواند عدالتی که حکومت امام زمان(عج) به آن معرفی می‌شود را احساس کند؛ همه مردم مثل هم هستند، فقیر و غنی دیگر وجود ندارد و موکب‌ها برای ارائه امکانات،

تلاش برای گسترش فرهنگ راهپیمایی اربعین، فقط در بسترسازی ظهور امام زمان خلاصه نمی‌شود، بلکه این موضوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت اربعین است.

به جایگاه اجتماعی افراد توجهی ندارند. اعتقاد شیعه این است که مهدی موعود حکومتی جهانی تشکیل می‌دهد که لازمه آن وحدت مردم جهان است؛ در اربعین وحدتی بی نظیر بین آدم‌ها شکل می‌گیرد؛ به طوری که شیعه و سنی، مسلمان و مسیحی در کنار هم در راهی مشترک و با هدفی مشترک در حرکتند. در حکومت امام عصر(عج) نعمت‌ها به قدری زیاد است که هیچ کس محروم از نعمت نیست و اربعین مصداقی هرچند کوتاه مدت از این مؤلفه حکومت مهدوی است.

بنابر این باید قدر این موقعیت استثنایی را بدانیم؛ چراکه به تعبیر محمد شجاعی، مولف کتاب"اربعین، حماسه ظهور"؛  اربعین ظرفیت جهانی سازی اسلام و برطرف کردن موانع ظهور حضرت را دارد؛ در اربعین هست که لشکر مورد نیاز برای جنگ آخرالزمانی امام زمان فراهم می‌شود.

به هر حال یکی از باورهای اصیل شیعه، اعتقاد به امام زمان(عج) است و اگر او تا به امروز ظهورشان به تأخیر افتاده، بی‌ارتباط با کم‌کاری شیعه در انجام وظیفه خود نبوده؛ اربعین ظرفیت‌های زیادی در رشد و بالندگی گفتمان تشیع و شناساندن اسلام حقیقی به جهان دارد و امروز عاملی برای به وجود آمدن آرمان وحدت بین مذاهب و ادیان شده است. بنابر این تلاش برای گسترش فرهنگ راهپیمایی اربعین، فقط در بسترسازی ظهور امام زمان خلاصه نمی‌شود، بلکه این موضوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت اربعین است.

پی‌نوشت‌ها:
[1]إلزام الناصب، ج‏۲، ص۲۳۳
[2]ینابیع الموده ص 562
[3]"نقش مردم در نسبت با موعود آخرالزمان" /مجله موعود، شماره 3؛
[4]"اگر «گسترش ظلم» از علائم ظهور است چرا باید با ظلم «مبارزه» کرد"/خبرگزاری فارس
[5]کانال تلگرامی استاد محمد شجاعی.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.