تبیان، دستیار زندگی

تبیان «راهکارهای عملیاتی در دوران تحریم» را بررسی می‌کند

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مقاله ای سیاسی به بررسی «راهکارهای عملیاتی در دوران تحریم» از دیدگاه کارشناسان اقتصادی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تحریم نفتی
به گزارش روابط عمومی، بخش اقتصادی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را از دیدگاه کارشناسان حوزه نفتی تهیه کرده است.
مجتبی مرادی در این مقاله می نویسد:«با توجه به وابستگی بالای اقتصاد ایران به درآمدهای نفت، تحریم نفت ایران اصلی‌ترین خبری بود که بارهای در روزهای اخیر مطرح شد خریداران نفت ایران نیز درحال تصمیم‌گیری جدی برای زمان بازگشت تحریم‌ها هستند طبق برخی اخبار منتشر شده هند به دنبال افزایش خرید نفت از آمریکا است و خود را برای دوران تحریم آماده می‌کند از سوی دیگر برخی پالایشگاه‌های چینی با افزایش مناقشات تجاری میان پکن و واشنگتن، خریدنفت خود را از ایران افزایش می‌دهند.اما سابقه تحریم‌های نفتی علیه ایران اسلامی، به سال ۹۱بازمی‌گردد که در مدتی کوتاه صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه رسید اما با تدابیری که اندیشیده شد فروش نفت به یک میلیون و سیصد هزار بشکه در روز رسید.
"فروش سنتی نفت ایران" اصلی‌ترین علتی است که باعث شد دشمن تحریم آن را به‌عنوان کار ویژه خود برای فشار اقتصادی بر کشور برگزیند. لذا برای بی‌اثر کردن تحریم‌ صادرات نفت خام، می‌توان از دو روش استفاده از بخش غیردولتی برای صادرات نفت خام و
همچنین گسترش ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمی کشور استفاده از ظرفیت آن برای تبدیل نفت خام به مشتقات نفت خام و محصولات پایین دستی پتروشیمی است. «عرضه نفت در بورس» روشی است که می‌تواند بخش غیردولتی را در فضایی شفاف وارد معاملات نفتی نماید. در روش عرضه نفت در بورس، امکان خرید محموله‌های کوچک و متوسط نفتی برای تمامی مشتریان در یک بستر رقابتی و با قیمت واقعی فراهم می‌شود. همچنین به دلیل شفافیت انتخاب مشتری وتعیین قیمت در این روش، مسئولیتی متوجه مدیران امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نخواهد بود. صادرات نیز توسط بخش‌های غیردولتی ایرانی یا خارجی انجام می‌شود که از انگیزه و انعطاف فراوانی برای دور زدن تحریم‌ها برخوردارند.فروش نفت در بورس انرژی در سال ۹۰ (برای صادرات) و در سال ۹۳ (برای فروش به شرکت‌های داخلی) اجرایی شد اما روند مثبت و مستمری را به دنبال نداشت.در سال ۹۰ برای اولین بار نفت در بورس عرضه شد که این جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور و برخی وزرا برگزار شد اما با وجود اعلام آمادگی خریداران برای خرید محموله عرضه شده، این محموله فروخته نشد. دلایل مختلفی برای این موضوع بیان شده که اصلی‌ترین آن انعطاف‌ناپذیری مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت در قیمت‌گذاری است. مرکز پژوهش های مجلس در مردادماه ۹۱، یکی از دلایل شکست عرضه نفت در بورس از نظر بیشتر ناظران بی میلی فروشنده (اموربین الملل شرکت ملی نفت) بیان کرد.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.