تبیان، دستیار زندگی

مواد غذایی، مکمل‌ و درمان‌هایی برای تسکین التهاب

راهکارهای طبیعی مبارزه با التهاب

با کاستن از التهاب مزمن که به آن التهاب سیستمیک نیز می‌گویند می‌توانید دفاعتان را در برابر بیماری‌ها تقویت کنید. علاوه بر رژیم غذایی مناسب و مراقبت‌های عمومی از سلامتتان، با کمک چند راهکار طبیعی نیز می‌توانید از التهاب مزمن در بدنتان کم کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امگا 3

التهاب حاد و التهاب مزمن

التهاب مزمن برخلاف التهاب حاد که سیستم ایمنی با فعال‌سازی مواد شیمیایی التهابی با مواد خارجی می‌جنگد، برای بدن مفید نیست.
التهاب مزمن اغلب نتیجه‌ی سبک زندگی نادرست، استرس و تغذیه‌ی ناسالم به وجود می‌آید و زمانی روی می‌دهد که سیستم ایمنی مدام مواد شیمیایی التهابی ترشح می‌کند، حتی وقتی که هیچ مهاجمی برای جنگیدن وجود ندارد. با کاستن از التهاب مزمن می‌توانید از خودتان در برابر انواع بیماری‌ها که مرتبط با التهاب هستند محافظت کنید؛ این بیماری‌ها عبارتند از:
* بیماری قلبی
* سرطان
* سکته مغزی
* دیابت
* آلزایمر
* آسم
* سندرم روده تحریک پذیر

التهاب مزمن برخلاف التهاب حاد که سیستم ایمنی با فعال‌سازی مواد شیمیایی التهابی با مواد خارجی می‌جنگد، برای بدن مفید نیست


اسیدهای چرب امگا 3

داشتن رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و با سطح پایینی از اسیدهای چرب امگا 6 می‌تواند به کاهش التهاب و تقویت دفاع در برابر بیماری‌هایی چون سرطان سینه، روماتیسم مفاصل، بیماری قلبی و آسم کمک کند. امگا 3 به طور طبیعی در غذاهایی مانند روغن ماهی و روغن بذر کتان وجود دارد. امگا 6 نیز در گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی موجود است که باید مصرفشان را کاهش دهید.

گیاهان

دانشمندان کشف کرده‌اند که کورکومین (ترکیبی که در زردچوبه وجود دارد) خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند پروتئین‌های پیش التهابی به نام سیتوکین‌ها را مهار کند. مطالعه‌ای نیز نشان داده زنجبیل می‌تواند مؤثرتر از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین، از التهاب بکاهد.
می‌توانید از زنجبیل و زردچوبه در پخت و پز استفاده کنید. اگر قصد دارید برای کاهش التهاب از مکمل گیاهی استفاده کنید حتماً با پزشک مشورت کنید.

یوگا

افرادی که به طور مرتب یوگا تمرین می‌کنند از میزان اینترلوکین -6 که شاخصی از التهاب است در بدن خود می‌کاهند. در مطالعه‌ای در سال 2010 که روی 50 زن انجام شد، نمونه خون این افراد مورد آزمایش قرار گرفت و محققان مشاهده کردند آن‌هایی که یوگا تمرین می‌کرده‌اند، 41 درصد اینترلوکین 6 کمتری نسبت به آن‌هایی که یوگا انجام نمی‌دادند داشتند.

رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی بر پایه‌ی غذاهای ضدالتهابی برای کاهش التهاب از ضروریات است.

سبک زندگی

ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی باید اولین قدم شما برای کاهش التهاب باشد. روش‌های زیر با التهاب می‌جنگند:
* مدیریت استرس (ترجیحاً با کمک تمرینات ذهن آگاهی مانند مدیتیشن و تای چی)
* اجتناب از سیگار
* عدم مصرف الکل
* ورزش منظم
* خواب کافی
اگر قصد دارید برای کاهش التهاب در بدنتان از اصلاح رژیم غذایی، مصرف مکمل و یا هر فرم جایگزین داروی دیگری استفاده کنید، حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید. خوددرمانی هر نوع بیماری و قطع یا به تأخیر انداختن درمان‌های استاندارد ممکن است پیامدهای خطرناکی به دنبال داشته باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.