تبیان، دستیار زندگی

آرایش شبكه سه در غیاب نود چگونه بود؟

یک دوشنبه شب خیلی خاص

روایت نگاری از سه ساعت آنتن شبکه سه و دیگر شبکه های تلویزیون در شبی که احتمال می رفت نود پخش بشود که نشد. نتیجه این مشاهده را بخوانید: از تمجید نود در شبکه دو و حالاخورشید تا چینش نسنجیده کنداکتور و احترامی که نصیب بیننده ها نشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نود

نمی دانیم «دقیقا» آن پشت چه خبر است و بین تلویزیون و عادل فردوسی پور چه می گذرد. پس عجالتا دست از تحلیل و حتی فرضیه می کشیم و به روایت نگاری صرف، بسنده می کنیم. هر چه هست فعلا شاهد رابطه شکرآب یکی دیگر از چهره های تلویزیون با مسولان هستیم؛ دلیل واقعی چیست و چه کسی مقصر است بماند برای زمانی که طرفین به طور شفاف حرف شان را بزنند. برای ما مخاطبان اما فقط یک افسوس می ماند که بعد از 20 سال برنامه ای محبوب را از دست رفته می بینیم. این گزارش، روایتی است از مشاهدات مان از آنتن شبکه سه و دیگر شبکه ها از ساعت 23 دوشنبه تا 2 بامداد سه شنبه. 

کپشن اعلام برنامه ها

حذف نود در دوشنبه هفته پیش یک توجیه داشت: پخش مسابقه فوتبال انگلیس – اسپانیا در قالب لیگ ملت های اروپا. این هفته اما همه چیز مهیا بنظر می رسید و حتی پیرو همین پیش فرض، خیلی از رسانه ها خبر از بازگشت نود به کنداکتور شبکه سه دادند تا جایی که روزنامه ایران این خبر را در گوشواره صفحه اول خود کار کرد. همه چیز مهیا بنظر می رسید تا این که نشانه های عدم پخش نود در زیرنویس اعلام برنامه ها مشخص شد.

 در شبی که نود روی آنتن نرفت، بیننده با«مخاطب خاص» مواجه شد. احتمالا می دانید این برنامه در مناسبت های خاص مذهبی به طور زنده پخش می شود که این شب ها دکور آن در کربلا است. برای خیلی از علاقمندان، مواجهه مستقیم با کربلا و حرم مطهر امام حسین (ع) جذاب است و مغتنم. منتها مسولان شبکه سه به این نکته ظریف توجه نکردند که در ذهن برخی مخاطبان ناآگاه از کنداکتور، قیاسی شکل می گیرد که چرا بجای نود، «مخاطب خاص» پخش می شود.


در میانه پخش مسابقات جهانی کشتی، متوجه شدیم اسمی از نود نیست. درکپشن معرفی برنامه های بعدی، ابتدا نام سریال«دلدادگان» و ساعت پخش آن یعنی 22:20 دقیقه قید شد. گمان می رفت نود با تاخیر پخش می شود اما کپشن اعلام برنامه بعدی به «مخاطب خاص» اختصاص داشت. شبکه سه با این شیوه به مخاطب تیزبین می فهماند که امشب خبری از نود نیست اما خب خیلی ها به این نکته پی نبرده بودند و در انتظار آن نشستند.

زیرنویسی که نرفت

رسم تلویزیون این است که وقتی برنامه یا سریالی از کنداکتور بیرون بماند، اطلاع رسانی می شود. حتما دیده اید که در همین شبکه سه، بارها زیرنویس می آید که سریال فلان به دلیل مسابقه فلان، امشب پخش نمی شود. این اتفاق اما برای نود رخ نداد و شبکه سه عدم پخش آن را زیرنویس نکرد. همان طور که گفتیم این شبکه بجای اعلام مستقیم خبر، در کپشن «برنامه بعدی» مرتب از «دلدادگان» و «مخاطب خاص» نام می آورد. کاش شبکه سه به احترام مخاطبان بیشمار نود، یک زیرنویس درباره عدم آن می رفت.

آن ها که به فضای مجازی دسترسی دارند، حوالی ساعت 22 مطمئن شدند نود این هفته روی آنتن نمی رود. اصل خبر به نقل از ایسنا:«روابط عمومی شبکه سه سیما در توضیح علت پخش نشدن برنامه عادل فردوسی‌پور چنین مطرح کرده است: با عنایت به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه نود در پی عدم پخش این برنامه به‌دلیل پخش بازی انگلیس - اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلافِ ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.»

کاش مخاطب خاص نبود

همزمان که در گروه های تلگرامی بحث درباره نود داغ شده بود، شبکه سه سریال «دلدادگان» را پخش می کرد. با پایان سریال،«مخاطب خاص» روی آنتن رفت. به این ترتیب آن ها که گمان می کردند نوبت به نود خواهید رسید اطمینان یافتند این هفته هم برنامه پخش نمی شود. این وسط نمی توان از یک تصمیم نسنجیده گذشت؛ منظورمان عدم پخش نود نیست چرا که ابتدای گزارش اشاره کردیم این ماجرا نیاز به شفاف سازی دارد.

در شبی که نود روی آنتن نرفت، بیننده با«مخاطب خاص» مواجه شد. احتمالا می دانید این برنامه در مناسبت های خاص مذهبی به طور زنده پخش می شود که این شب ها دکور آن در کربلا است. برای خیلی از علاقمندان، مواجهه مستقیم با کربلا و حرم مطهر امام حسین (ع) جذاب است و مغتنم. منتها مسولان شبکه سه به این نکته ظریف توجه نکردند که در ذهن برخی مخاطبان ناآگاه از کنداکتور، قیاسی شکل می گیرد که چرا بجای نود، «مخاطب خاص» پخش می شود.

تمجید از نود در شبکه دو

درست در لحظه ای که نود از کنداکتور بیرون مانده بود، در شبکه دو از آن تمجید شد، در شبکه ورزش صدای عادل فردوسی پور می آمد و در شبکه های دیگر تصویرش روی آنتن بود. حوالی ساعت 12 شب، برنامه «زنده باد» زندگی از شبکه دو پخش می شد. صادق کوشکی، میهمان محمد جعفر خسروی بود. او از مخاطب هدف «زنده باد زندگی» پرسید و خسروی پاسخ داد همه گروه ها برنامه را می بینند. در ادامه بحث هم به این نکته اشاره کرده که شاید بیننده ما کمتر از نود، خندوانه و دورهمی باشد اما آن قدر هست که قابل اعتنا باشد. (نقل به مضمون)

این گونه، مجری «زنده باد زندگی» بر محبوبیت نود صحه گذاشت و آن را یکی از بِرندهای معتبر تلویزیون دانست. در شبکه ورزش هم چندین بار تیزر برنامه «فوتبال 120» پخش می شد با صدای عادل فردوسی پور. از آن سو صدا و تصویر مجری نود در حین پخش تیزر مستند «فرشاد آقای گل» در شبکه های مختلف دیده می شد. این ها را به فال نیک می گیریم و خوشبینانه می گوییم دعوای درون خانواده بزودی فیصله می یابد.

با وساطت رشیدپور

به موارد قبلی می توان موضع گیری رضا رشیدپور را هم اضافه کرد كه واكنشی صریح داشت.به این ترتیب مجموعه واکنش های تلویزیون به نود و فردوسی پور را باید دامنه دار دید و منتظر اظهارنظرهای دیگر ماند. حرفی که رشیدپور در«حالا خورشید» بیان کرد همانی است که ابتدای گزارش اشاره کردیم:شفافیت.

این هم از گزیده حرف های رشیدپور:«علیرغم اینکه آدم ورزشی ای نیستم، برنامه نود را می‌بینم. از مسئولان شبکه سه می خواهم با شفافیت در این باره اطلاع رسانی کنند. امیدوارم در یک چارچوب حرفه ای مشکلات حل شود. نود از برنامه های بسیار موفق رسانه ملی است و شخصا خواهش می کنم مدیران رسانه ملی در این حوزه شفاف با مردم صحبت کنند.هرکمکی از دست ما بربیاید حتما با کمال میل انجام می دهیم.»

این را هم به گزارش اضافه کنیم که کانال نود چند ساعت مانده به پخش برنامه اطلاع رسانی کرده بود که قرار است پرونده کلاهبرداری در گرجستان پی گیری شود. سوال پیامکی هم به پیش بینی نتیجه مسابقه پرسپولیس – السد اختصاص داشت.

یك شایعه دیگر امروز در برخی محافل خبری پیچید كه عادل فردوسی پور بازی پرسپولیس – السد را گزارش نمی كند. او الان در ورزشگاه آزادی است و این نشانه دیگری است كه می توان به برطرف شدن سوء‌ تفام ها میان عادل و تلویزیون امیدوار بود.