تبیان، دستیار زندگی

نظر اسلام در مورد آراستگی زنان و مردان چیست؟

یک مبلغ حوزه علمیه خواهران گفت: دین اسلام دین زیبایی است و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت مکرم ایشان نه تنها بر زیبایی بانوان بلکه بر آراسته بودن مردان درمنزل نیز بسیار اهمیت می دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زن و مرد، ازدواج

‌منصوره شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌، عنوان کرد: در اسلام، روایات متعددی در رابطه با زیبایی و آراستگی وجود دارد و بسیار بر این امر تاکید شده است؛ چنانکه در روایتی آمده است " اِنّ الله جمیلُ و یِحِّبُ التّجّمُل" به این معنا که خداوند زیبایی و زیبایی گرایی را دوست دارد.

سیره ائمه(ع) در زیبایی و شیک پوشی

وی با تاکید براینکه عبارت "تجمل" در این روایت به معنای "تجمل گرایی"  در کاربرد امروز نیست، تصریح کرد: "تجمل" در روایت مذکور، به معنی "خود را آراستن و خود را زیبا نمودن است؛ ائمه(ع) نیز براین امر تاکید داشته و اغلب لباس زیبا و آراسته می پوشیدند؛ البته طبق روایات در میان امامان معصوم(ع)، حضرت علی(ع) از لباس ها و جامه هایی که در نهایت سادگی و در سطح فقرای جامعه بود، استفاده می‌کردند.
 
این مبلغ حوزه علمیه خواهران گفت: علت ساده پوشی امیر‌مومنان این بود که در راس حکومت قرار داشتند و رعایت حال مستمندان را می‌کردند؛ اما آراستگی ظاهری امامان دیگر از جمله امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام جزء سیره آن بزرگواران بوده است.

شریفی خاطرنشان کرد: طبق روایات، پیامبر اکرم(ص) نیز بسیار بر زیبایی و آراستگی تاکید داشتند و در رابطه با ایشان آمده است، لباسی می پوشیدند که رنگ آن متناسب با رنگ صورت‌شان باشد؛ سیره امام محمد باقر(ع) نیز بر شیک پوشی و آراستگی  ظاهری بود و این مسئله در برخی موارد  به دلیل اخباری که از زهد امیرالمومنین علیه السلام رسیده بود‌، موجب اعتراض شیعیان می شد.

وی تصریح کرد: امام محمد باقر(ع) در پاسخ به برخی از این اعتراضات می فرمودند‌ برای جلب نظر مردم به دین باید ظاهر آراسته ما اهل بیت(ع) حفظ شود؛ در زمان انتقال حکومت از بنی امیه به بنی عباس، مردم دچار تشّتت آراء  شده اند و ظاهر آراسته اهل بیت(ع) در جلب نظر مردم نسبت به دین واقعی، ‌رسالت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بسیار موثربوده است.

این مبلغ حوزه علمیه خواهران تاکید کرد: در رابطه با امام زمان(عج) نیز در روایات آمده است که در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) با  اینکه فقر به شدت کاهش می یابد، به صورتی که کسی مستحق دریافت زکات باشد، یافت نمی‌شود اما به علت آنکه صفت "زهد"  فی نفسه فضیلت است، ‌ایشان نیز همچون حضرت علی(ع) به ساده ترین شکل ممکن لباس می پوشند و زندگی می کنند؛ رعایت فضیلت زهد در زندگی سایر ائمه هدی نیز مشهود است اما این زهد نه در مقابل دیدگان مردم، بلکه در زندگی شخصی‌شان بود.

شریفی با اشاره به اینکه "دین ما دین زیبایی است"، گفت: امام رضا(ع) در این رابطه می فرمایند "اگر مردم زیبایی های کلام ما را درک می کردند، قطعا به دنبال ما می آمدند" و اینکه امروزه، تبعیت مردم از ائمه(ع) کاهش یافته است؛ به همین دلیل است که مردم آن طوری که شایسته است، ائمه(ع) را نشناخته اند و کلام زیبا و کاملشان را درنیافته اند.

در اسلام به آراستگی "زن" والبته "مرد" در منزل تاکید شده است

وی با تاکید بر اهمیت زیبایی ظاهری و باطنی در اسلام، بیان کرد: طبق روایت امیرالمومنین(ع) یکی از صفات مومن این است که هنگام نزاع نیز به زیبایی منازعه می‌کند؛ به این معنا که مومن، فضیلت های خود را حتی در زمان دعوا و نزاع، کنار نمی گذارد و خشم باعث نمی شود که او دست و زبان خود را به آنچه در شأن او نیست بیالاید؛ ازدیگر صفات مومن نیز آن است که زمانی که  با شخصی روبرو می شود؛ چنان با خوشرویی و چهره باز برخورد می کند که گویی می خواهد خبر خوشی را به او بشارت دهد.

این مبلغ حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر آراستگی،‌ آرایش و پیراستگی زن در منزل ‌بسیار تاکید داشتند تا جایی که آرایش زن و رنگ داشتن ناخن او را در منزل، از وظایف او می دانستند؛ در روایات آمده است که زن باید گردن بند بیاویزد هرچند که آن گردن بند‌، یک نخ باشد که همین امر‌، اهمیت آراستگی زن مسلمان را می رساند و البته این سفارش ها با رعایت حجاب و حیا در مقابل نامحرمان که از مهمترین واجبات یک زن مسلمان است، ‌کمترین منافاتی ندارد.

شریفی تاکید کرد: روزی پیامبر(ص)، یکی از همسران خود را در حالی که ظاهر نازیبا و نامناسبی در منزل داشت، مشاهده کرد و به او فرمودند " مرا چه شده که ظاهر تو را این چنین نازیبا می بینم؟"؛ پیامبر اکرم(ص) نه تنها بر زیبایی بانوان بلکه بر آراسته بودن مردان در منزل نیز بسیار اهمیت می‌دادند.

داستان شیک پوشی و لباس زیبای امام محمد باقر علیه السلام

وی با اشاره به داستانی در زمان امام محمد باقر(ع) گفت: در آن زمان، شخصی از شیعیان و اصحاب امام باقر(ع)، با توصیف ویژگی ها و صفات ائمه اطهار به ویژه امام محمد باقر(ع) یکی از مخالفین ائمه(ع) را به تشیع دعوت کرد، آن فرد پس از تشرف به مذهب شیعه، روزی به خانه ‌امام باقر(ع) رفت تا با ایشان ملاقات کند.

شریفی ادامه داد: هنگامی که آن مرد، امام محمد باقر(ع) را با لباسی بسیار آراسته و ظاهری زیبا دید، ناراحت شد و از نزد امام برگشت، چراکه توقع چنین امری را از ایشان نداشت؛ در روایت آمده است که آن روز، امام باقر(ع) لباسی پوشیده بودند که به رنگ شکوفه های بهاری بود، محاسن و موهای آن حضرت بسیار آراسته و لباس ایشان معطر بود.

وی بیان کرد: امام محمد باقر(ع) در آن روز، به صحابی خود فرمودند "آن شخص را فردا هم به نزد من بیاور"؛ صحابی امام، ‌آن مرد را دوباره و با اصرار زیاد (‌چرا که آن مرد دوست نداشت دوباره به محضر امام برود) به نزد ایشان برد و مرد این بار مشاهده کرد که حضرت، بسیار ساده لباس پوشیدند و بر حصیر ارزان قیمتی نشسته اند، در این هنگام امام باقر(ع) به آن مرد فرمودند " روز گذشته تو مرا بسیار آراسته دیدی، آن جا منزل همسر من بود و من به خاطر همسرم چنین لباس زیبا و آراسته ای به تن کرده بودم، همانطور که همسرم برای من آرایش کرده و لباس زیبا می پوشد، من هم  به خاطر او باید آراسته باشم، با این کار امام هم درس همسرداری به او دادند و هم ذهنیت او را اصلاح کردند.

این مبلغ حوزه علمیه خواهران‌ خاطر‌نشان کرد: تمامی ائمه(ع) در هر شرایطی بر پاکیزگی، زیبایی و آراستگی تاکید داشتند، به طوری که امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا محاسن مبارکشان رنگ داشت، البته امیر‌المومنین علیه السلام موی سر مبارکشان را هم تا آخر عمر خضاب نکردند و در عزای پیامبر(ص) باقی ماندند و این نبود مگر به خاطر مخالفت دائمی با غصب خلافت و انحراف اسلام واقعی ‌از آنچه خداوند بر پیامبرش نازل کرده بود.

شریفی ‌در پایان گفت‌: امروزه روحانیون بیش از گذشته وظیفه دارند که زیبایی های اسلام ناب را به جوانان برسانند و البته جوانان‌، خود نیز وظیفه دارند با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند‌، شناخت‌شان از دین زیبای اسلام را کامل کنند.

منبع : ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.