تبیان، دستیار زندگی

قاضی عسکر: بر روی اهداف اربعین بیشتر تکیه کنیم

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با تاکید بر این مطلب که باید بر روی اهداف اربعین بیشتر از گذشته تکیه کنیم و اربعین فقط نباید شعاری باشد، گفت: باید در تمام مراحل هدفمند بودن اربعین تبیین شود. چرا که این حرکت جلوه‌های زیادی دارد که باید آن را به مردم بگوییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قاضی عسگر

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر صبح امروز سه‌شنبه (اول آبان‌ماه) در مراسم اختتامیه چهارمین جایزه جهانی اربعین (فیلم، عکس، سفرنامه) که با حضور آیت‌الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، سفرای کشورهای اسلامی و شخصیت‌های فرهنگی و برگزیدگان از کشورهای مختلف در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با تسلیت ایام اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: سال‌های اولی که این نهضت عظیم برپا شد، یکی از نکاتی که بر آن تاکید داشتیم، ثبت این لحظات بود و خوشبختانه در جایی حاضر شده‌ایم که این جلوه‌های عظیم را به نمایش گذاشته‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم این حادثه را آنچنان  که باید و شاید به تصویر بکشیم. اربعین برای ما ویژه است چون حماسه حسینی به گونه‌ای است که می‌تواند تمام آزادی‌خواهان را در مبارزه با ظلم متحد و در مقابل ستمگران قرار بدهد. آن هم بدون نگاه به دین و مذهب.

وی ادامه داد: از تمام شخصیت‌های جهان در این مراسم حاضر می‌شوند و همگان شیفته این مراسم هستند. شعارهایی که در این حماسه عظیم انتخاب می‌شود، شعارهایی است که مورد پسند همگان قرار می‌گیرد. وقتی می‌گوییم هیهات منا الذله یعنی تمام آنهایی که نمی‌خواهند زیر بار ظلم و ظلت بروند، می‌توانند در این حرکت حاضر باشند و تمام مظلومان می‌توانند به دنبال این شعار حرکت کنند و این یک محور است برای تمام مظلومان جهان.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: شاید نقطه مرکزی این حرکت شیعیان باشند اما می‌بینیم امروز در عراق اهل سنت نیز در این حرکت سهیم هستند. اربعین به گونه‌ای است که جدا از اینکه می‌تواند بار معنوی داشته باشد، انگیزه مردم را در مقابله با ظلم و ستم بیشتر می‌کند. پیش‌تر به دلیل اینکه زیارت امام حسین (ع) می‌توانست پایگاهی برای مقابله با ظلم و ستم باشد، با او مخالفت می‌کردند. در طول تاریخ چهار بار قبر امام حسین (ع) را خراب کردند. در رژیم بعث عراق نیز این گونه بود. اما امروز می‌بینیم علی‌رغم تمام توطئه‌هایی که صورت گرفته است، همچنان این قیام و فلسفه زیارت آن پابرجاست و میلیون‌ها انسان با عشق و علاقه به این سمت حرکت می‌کنند و این وحدت مهم است.

قاضی عسکر افزود: باید بر روی اهداف اربعین تاکید بیشتری کنیم و فقط برخورد شعاری با این موضوع نداشته باشیم. باید از کارهایی که باعث می‌شود از اهداف باز بمانیم، خودداری کنیم. اربعین را نباید به یک مسئله سیاحتی تبدیل کنیم. باید در تمام مراحل هدف‌مند بودن اربعین برای مردم تبیین شود. هدف این است که مردم با امام آشنا شوند و شعار "هیهات منا الذله" برای همین است که مردم با معرفت نسبت به امام خود در این پیاده‌روی حاضر شوند. دلیل تاکید بر اشک و عزاداری این است که به شناخت برسیم. اربعین جلوه‌های زیادی دارد که اگر با آن هدفی که مشخص شده جلوه‌ها را ارائه بدهیم، جمعیت و تاثیرگذاری آن سال به سال بیشتر می‌شود.

در پایان این مراسم از نفرات برتر جایزه جهانی اربعین که شامل فیلم، عکس و سفرنامه بود و از کشورهای مختلف در این مراسم شرکت کرده بودند، تقدیر شد. همچنین بیانیه اختتامیه چهارمین جایزه جهانی اربعین نیز قرائت شد.


منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.