تبیان، دستیار زندگی

ولایت فقیه؛ تدبیر اسلام برای پیشرفت و رستگاری انسان

این چیزهایی که ناشی از اصل ولایت در اسلام است، چه قدر برای انسان ها مفید، پردرخشش، زیبا و جاذبه دار است... اگر ملت ها، قطع نظر از مذاهب و ادیانی که بر آنها حاکم است بخواهند راه سعادت را پیدا کنند، باید به ولایت اسلامی برگردنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبری

در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» که به اهتمام «حسن ملایی» گردآوری شده، آمده است:

فکر حکومت ولی فقیه، به معنای درست این کلمه، فکری است که امروز پاسخگوی نیازهای حقیقی بشر است.

بشر امروز از بی تقوایی ها رنج می برد، از بی توجهی به معنویات رنج می برد. زندگی انسان ها دستخوش غرقه شدن در مادیات است. اگر حکومتی تشکیل بشود که در راس آن حکومت- که طبیعی است بیشترین تاثیر را حکومت در وضع زندگی در سرنوشت مردم دارد، در راس حکومت کسی قرار داشته باشد که فرض این است که عالِم به دین است، عالِم به معنویات است، خویشتندار در مقابل گناه است، مطیع خداست، اگر این حقیقت تحقق پیدا کند هیچ چیز برای بشریت از این مفیدتر، نجات بخش تر و انجام آن برای بشریت فوری تر و ضروری تر نیست.(1)

این چیزهایی که ناشی از اصل ولایت در اسلام است، چه قدر برای انسان ها مفید، پردرخشش، زیبا و جاذبه دار است... اگر ملت ها، قطع نظر از مذاهب و ادیانی که بر آنها حاکم است بخواهند راه سعادت را پیدا کنند، باید به ولایت اسلامی برگرداند.

البته این ولایت اسلامی به شکل کامل، در یک جامعه اسلامی عملی است؛ چون ولایت بر اساس ارزش های اسلامی؛ یعنی عدالت اسلامی، علم اسلامی و دین اسلامی است؛ اما به شکل غیرکامل، در همه ملت ها و در میان همه جوامع عملی است.
اگر می خواهند کسی را به عنوان رهبر و حاکم بر جامعه انتخاب کنند سراغ آن کسی که سرمایه داران معرفی می کنند، نروند؛ سراغ پارساترین، پاک ترین و بی اعتناترین انسان ها به دنیا بروند؛ آن کسی که قدرت را سرمایه شخصی خود به حساب نمی آورد و از آن برای سود شخصی خویش استفاده نمی کند.

این رشحه ای از رشحات ولایت در اسلام است و دموکراسی های جاری عالم از آن بی نصیب اند. این از برکات اسلام است. لذا از اول انقلاب هم همین عنوان ولایت و ولایت فقیه که دو مفهوم است؛ یکی خود مفهوم ولایت، یکی اینکه این ولایت متعلق به فقیه و دین شناس و عالم دین است-از طرف کسانی که در حقیقت تحمل این بافت ارزشی کامل ار نمی توانستند و نمی توانند بکنند، مورد تعرض شدید قرار گرفت. امروز هم همین طور است. خوشبختانه مردم این راه را شناخته اند.(2

آن چیزی که می تواند همه این ارزش ها را مورد نظر قرار دهد و در همه زمینه ها پیشرفت را شامل حال همه آنها (افراد و جناح های جامعه) کند، چیزی است که در قانون اساسی و در فقه ما پیش بینی شده است و آن این است که یک فقیه عادل زمان شناسی در جامعه حضور داشته باشد که انگشت اشاره و هدایت او بتواند کارها را پیش ببرد.(3)

پی نوشت :
1.سخنرانی رهبر معظم انقلاب، 25/11/1375
2.سخنرانی در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید سعید غدیر، 10/4/1370
3.ولایت و حکومت، ص296

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.