تبیان، دستیار زندگی

منظور از گوشی های ضد آب و رتبه بندی IP چیست؟

امروزه گوشی های جدید هوشمند معمولا قابلیت ضد آب بودن یا waterproof را دارند و میزان ضد آب بودن یعنی رتبه بندی IP در هر برند گوشی متفاوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشی های ضد آب
شاید در گذشته یکی از ترس‌های ما افتادن گوشی تلفن همراه در آب بود؛ اتفاقی که اگر رخ می‌داد، تقریبا باید قید استفاده از آن گوشی را می‌زدیم! ولی اکنون با آمدن گوشی‌های ضد آب با خیال راحت‌تری می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و نگران ریختن یا افتادن در آب نباشیم.

منظور از گوش های ضد آب چیست؟ 

اگر شما عاشق و جویای فناوری باشید، قطعا به یاد می آورید که اولین سری گوشی های ضد آب یا "waterproof" توسط شرکت سونی در سری Z رونمایی شد که برای تمام علاقمندان در این زمینه بسیار شگفت انگیز بود و تصور می شد که دیگر آینده تکمیل شده است و ما در آینده ای که همیشه آن را تصور می کردیم، در حال زندگی کردن هستیم. اما غافل از اینکه در آن زمان شاید نیمی از مسیر پیشرفت تکنولوژی را مشاهده کرده بودیم.
اما اصلا به چه علت تلفن های همراه باید به این فناوری مجهز می شدند؟ آیا علت خاصی پشت این فناوری است؟
همان گونه که مستحضر هستید، تلفن های همراه پرچم دار بازار امروز با قیمت هایی از 700 الی 1300 دلار می باشند که قطعا گران قیمت هستند. اما تصور کنید که شما این میزان هزینه می کنید و تنها با وارد شدن یک قطره آب به داخل اسمارت فون، باید آن را دور بیندازید و یک مورد دیگر را برای خود خریداری کنید. فراموش نکنید که تکنولوژی تنها برای کمک به انسان ها در حال پیشرفت است و چیزی غیر از این وجود ندارد!

منظور از IP68 و IP67 چیست؟ 

IP یا به عبارتی (ingress protection) گواهی ضد آب بودن اسمارت فون ها است که امروزه بالاترین میزان IP متعلق به IP68 است که این به معنای بالاترین مقاوت در برابر گرد و غبار و ورود آب به تلفن همراه هوشمند می باشد که اگر اسمارت فون شما از این گواهی برخوردار باشد، به معنای آن است که تلفن همراه شما می تواند تا عمق 1.5 متری و به مدت 30 دقیقه سالم بماند و در برابر تخریب مقاومت نماید.
  

اسمارت فون های ضد آب 2018

به طور کل، لازم به ذکر است که عدد اول همیشه از 0 تا 6 متغیر است و متعلق به میزان عدم نفوذ گرد و غبار به اسمارت فون می باشد که هر چه بیشتر باشد نشان دهنده عدم نفوذ گرد و غبار به داخل آن می باشد.
در مقابل عدد دوم متعلق به میزان عدم نفوذپذیری اسمارت فون در آب است که امروزه در میان اسمارت فون های بازار، میان عدد 7 و 8 متغیر است که عدد 8 بالاترین حالت ضد آبی می باشد. اما این عدد از میان 0 تا 9 متغیر است که هرچه این عدد بیشتر باشد، نشان دهنده عدم نفوذپذیری اسمارت فون در مقابل آب است. 
اگر توجه کرده باشید، در جدول مشخصات گوشی‌های ضد آب کدی به‌شکل IPXX درج می‎شود. این کد در واقع مشخص‌کننده رتبه‌ دستگاه از نظر مقاومت و محافظت در برابر نفوذ آب و گرد وغبار است. دو حرف IP از عبارت Ingress Protection به‌معنای «محافظت در برابر نفوذ» گرفته شده است و دو رقم بعدی، که به‌ جای XX می‌نشیند (مثل IP57)، رتبه و درجه محافظت دستگاه در برابر نفوذ را مشخص می‌کند. اولین رقم مربوط به گرد وغبار و دومین عدد مربوط به مایعات است.
برای اینکه با معنی و مفهوم این کد‌ها بیشتر آشنا شوید، بهتر است به تصویر زیر نگاهی بیندازید:
جدول تعریف آی پی گوشی
با توجه به جدول بالا متوجه می‌شویم هر چه رقم بعد از IP بزرگ‌تر باشد، مقاومت دستگاه نسبت به نفوذ آب و گرد و غبار بیشتر است. به‌ طور مثال، دستگاهی با رتبه IP55 در مقایسه با دستگاهی با رتبه IP67 از نظر محافظت در برابر نفوذ در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد.
گوشی گلکسی S5 سامسونگ با داشتن رتبه IP67 کاملا در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم است و می‌تواند از نفوذ آب به درون خود تا عمق 1 متری و به مدت 30 دقیقه جلوگیری کند. اما اکسپریا Z2 سونی با رتبه IP58 اجازه ورود مقدار کمی گرد و غبار را به درون خود می‌دهد، هر چند، طبق ادعای سازنده‌اش، می‌تواند تا عمق 1.5 متری و به مدت 30 دقیقه از نفوذ آب جلوگیری کند.
فراموش نکنید حتی با داشتن این تاییدیه‌ها گوشی شما به‌ هیچ‌‌وجه مدتی طولانی و مقداری بیش از آنچه شرکت سازنده تعیین ‌کرده نمی‌تواند در برابر نفوذ مقاومت کند. تعیین این رتبه‌ها در شرایط آزمایشگاهی صورت گرفته که با شرایط واقعی متفاوت است و نباید انتظار داشته باشید با گوشی‌ هوشمند IP67 بتوانید در آب غواصی کنید یا به دل طوفان شن بزنید!

آیا می توان با گوشی ضد آب خود شنا کرد؟

قطعا پاسخ ما در این مورد منفی است و به هیچ وجه توصیه نمی شود تا به همراه اسمارت فون ضد آب خود وارد استخر آب شود و شروع به شنا کردن نمایید.

فهرست گوشی های ضد آب 2018 :
Samsung Galaxy S9
Huawei P20 Pro
Samsung Galaxy Note 9
Google Pixel 2
Apple iPhone X
LG V30
Samsung Galaxy S8
HTC U11
Google Pixel 2 XL
Apple iPhone 8
منبع: نمناک