تبیان، دستیار زندگی

یک جهیزیه ایرانی چقدر هزینه دارد؟

تأمین یک جهیزیه ایرانی برای یک زوج جوان با توجه به گرانی‌های اخیر چقدر هزینه در بر دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جهیزیه
دونفری روی سکوی سیمانی کنار خیابان نشسته بودند و با ماشین حساب موبایل، عدد و رقم‌هایی را محاسبه می‌کردند، بیشتر از دو سال است که عقد کرده‌اند و می‌خواهند مراسم عروسی بگیرند، اما هزینه لازم برای خرید جهیزیه را ندارند. در این چندماهه یک‌باره قیمت دلار بالا کشیده و خرید کردن ناممکن شده است. تا چند ماه پیش جلوی ویترین مغازه‌های لوازم خانگی امین‌حضور می‌ایستادند و یکی یکی لوازم خانگی را قیمت می‌گرفتند و برای خریدن لوازم خانگی زندگی‌شان نقشه می‌کشیدند.

برنامه‌هایشان این بوده که با پس‌انداز خود بتوانند جهیزیه خریداری کنند. اما حالا وضعیت برایشان جور دیگری است، باید هرآنچه را به‌عنوان پس‌انداز دارند خرج برگزاری مراسم عروسی با کمترین تعداد مهمان کنند و هرچه را از پس‌اندازهایشان باقی می‌ماند برای پرداخت اجاره‌بهای خانه‌ای که قرار است در آن زندگی کنند نگه دارند و پول جهیزیه دردسر جدید آنها است.

 این وضعیت زن و شوهر جوانی است که در حال حاضر ارزش پول آنها به یک‌سوم رسیده است. زمانی که مقابل ویترین مغازه‌های لوازم خانگی می‌ایستند، یکی در میان حسرت می‌خورند که ای‌کاش جهیزیه را زودتر خریده بودند.

حالا علاوه بر اینکه پول کافی برای تأمین هزینه‌های خرید جهیزیه را ندارند، بسیاری از فروشندگان با توجه به نوسانات قیمت دلار حاضر به فروش اجناس خود نیستند، تمام اجناس را در انبارها نگه داشته‌اند به‌امید آن‌که روزی با سود بیشتری به‌فروش برسانند، این ماجرایی است که حدود 4 تا 5 ماه است که اتفاق افتاده و هر روز دریغ از دیروز.

در بازار جهیزیه که پا می‌گذاری باید کفش آهنی به‌پا کرد و پرسان پرسان بهترین کالا و ارزان‌ترین را خریداری کرد. میان لیست جهیزیه لوازم اصلی آشپزخانه مانند اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و جاروبرقی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 در این بازار همه جور عروس و داماد وجود دارد، از عروس و داماد پولداری که بدون قیمت گرفتن سفارش کالا می‌دهند و نگران هزینه‌ها نیستند تا عروس و دامادی که فقط قیمت می‌پرسند و به هم خیره می‌شوند و برخی هم کارت فروشگاه را می‌گیرند و می‌روند.

میان بازار لوازم خانگی امین‌حضور تهران عده‌ای به‌دنبال کالای ایرانی و برخی خواهان کالای خارجی هستند، یکی از فروشندگان در این باره می‌گوید: علت انتخاب کالای ایرانی میان  عده‌ای این است که  از نظر مالی بضاعت کمی دارند به همین دلیل به‌سمت کالای ایرانی می‌روند اما تمایل به کالای خارجی دارند و برخی هم اعتقاد دارند باید ایرانی بخرند تا چرخ اقتصادی بچرخد.

میانگین قیمت کالاهای ایرانی و خارجی ویژه جهیزیه در بازار تهران

گشتی در فروشگاه‌های لوازم خانگی امین‌حضور بیانگر چندوچون قیمت لوازم خانگی با برندها و مارک‌های مختلف است. اگر عروس و دامادی به‌دنبال جهیزیه هستند باید بدانند قیمت‌ها چقدر است.

اجاق گاز ایرانی: از 2میلیون تومان تا 5میلیون و 700هزار تومان

یخچال و فریزر ایرانی: از 2میلیون و 500هزار تومان تا 25میلیون تومان

جاروبرقی ایرانی: از 580هزار تومان تا 4میلیون و 980هزار تومان

ماشین لباسشویی ایرانی: از 900هزار تومان تا 11میلیون تومان

ماکروفر ایرانی: قیمت از 1میلیون و 200هزار تومان تا 4میلیون و 800هزار تومان

میان کالاهای خارجی هم پس از گشت‌وگذار در بازار به یک نسبت میانگین رسیدیم که می‌توان به‌شرح ذیل عنوان کرد:

اجاق گاز خارجی: از 4 تا 13میلیون تومان

یخچال خارجی: از 12میلیون تا 28میلیون و 800هزار تومان

جاروبرقی خارجی: از 900هزار تومان تا 4میلیون تومان

ماشین لباسشویی خارجی: از 5میلیون و 500هزار تومان تا 15میلیون تومان

ماکروفر خارجی: از 2میلیون تومان تا 16میلیون و 590هزار تومان

تلویزیون خارجی: از 3 میلیون تا 20 میلیون تومان


برای تهیه جهیزیه علاوه بر بازار امین‌حضور باید به بازار شوش برای تهیه لوازمی مانند چینی و بلور، پلاستیک، پرده و فرش، آئینه شمعدان، لوستر و حتی مواد خوراکی هم رفت تا جهیزیه کامل شود.

قیمت جهیزیه در بازار شوش و مولوی هم از افزایش قیمت‌ها مستثنی نبوده است و قیمت جهیزیه نسبت به چند ماه پیش به‌صورت میانگین حدود 40درصد افزایش یافته است.

قوری کتری: از 280هزار تومان تا 1میلیون و 600هزار تومان

سرویس غذاخوری چینی: از 560هزار تومان تا 4میلیون و 500هزار تومان

سرویس قابلمه تفلون: از 600هزار تومان تا 3میلیون و 500هزار تومان

قاشق و چنگال: از 480هزار تومان تا 6میلیون و 480هزار تومان

میز اتو: از 70هزار تومان تا 700هزار تومان

سرویس و تکه‌های بلور: از 1میلیون تومان تا 5میلیون تومان

فرش ماشینی 6متری: از 1میلیون و 200هزار تومان تا 8میلیون تومان

آئینه و شمعدان: از 532هزار تومان تا 5میلیون تومان

اتوی بخار: از 306هزار تومان تا 2میلیون و 800هزار تومان

سرویس پلاستیک: از 600هزار تومان تا 1میلیون تومان

روتختی: از 300هزار تومان تا 2میلیون تومان

البته میان لیست خرید از پرده خانه تا کبریت، لوازم خیاطی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کمد و تخت‌خواب و غیره هم بود که ریز قیمت‌ها را با توجه به کثرت اقلام نمی‌توان نوشت اما حدود قیمت‌ها به‌دست آمد به‌نحوی که می‌توان گفت یک عروس خانم (خانواده عروس) برای تأمین جهیزیه در حد متوسط (کمترین هزینه برای خرید کالاهای متعارف) باید حداقل 80 میلیون تومان هزینه کند.

یکی از فروشنده‌ها درباره قیمت تمام‌شده یک جهیزیه می‌گوید: پیش از سال 97، جمع کردن یک جهیزیه متوسط و معمولی بین 40 تا 50میلیون تومان بود اما در حال حاضر این رقم به 70 تا 80میلیون رسیده است و فروش کالا نیز تنها به‌صورت نقدی انجام می‌گیرد و تنها در صورتی که مشتری نیاز قطعی و اصرار بر خرید داشته باشد، خرید کالا از شرکت‌ها و برندها انجام می‌شود.

وی می‌گوید: قبلاً برای مشتری فروش شرایطی و اقساطی داشتیم، اما شرایط موجود بازار باعث شده تا مشتریان مبلغ کامل را پرداخت نکنند و چک‌هایمان روی دستمان بماند.

بعضی از محصولات هم به‌دلیل کمبودی که در بازار وجود دارد گران می‌شود، مثلاً قیمت ظرفشویی افزایش بالایی داشته است چرا که ماشین ظرفشویی به‌نسبت یخچال، گاز و ماشین لباسشویی در بازار کم است و در حال حاضر بسیار سخت پیدا می‌شود. ماکرویو سولاردم هم به‌سختی فراوان در بازار یافت می‌شود.

هرچند شاید مبلغ 80میلیون تومان برای تأمین یک جهیزیه آن هم جهیزیه معمولی برای گروهی هیچ باشد اما برای عده‌ای که حقوق ماهیانه آن‌ها به‌شرح زیر است بسیار سخت است و یک زوج جوان برای رفتن به خانه بخت حداقل باید 150میلیون داشته باشند.

در این میان وام ازدواج 10میلیونی هم نمی‌تواند چاره کار باشد، این در حالی است که میانگین هزینه عروسی و جهیزیه یک پسر جوان حداقل 50میلیون تومان می‌شود و با محاسبه ودیعه مسکن می‌توان گفت که یک زوج جوان باید حداقل در کلان‌شهری مانند تهران 180میلیون تومان پول نقد داشته باشند تا به خانه بخت بروند.
منبع: تسنیم