تبیان، دستیار زندگی

تصویر طنز مشکلاتتان را در «شهر هرت» ببینید

انیمیشن‌های «شهر هرت» گفت: ما در این اثر تلاش می‌کنیم معضلات و مشکلات روز جامعه را مورد نقد قرار دهیم و در این مسیر تحت تاثیر فشارهای بیرونی نیستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انیمیشن شهر هرت

مدتی است انیمیشن‌های یک دقیقه‌ای با نام «شهر هرت» در فضای مجازی دست به دست می‌شود که از موضوعات متنوعی برخوردار است.

این انیمیشن‌ها هربار یک موضوع اجتماعی را دست مایه خود قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند راه صحیح رفتار اجتماعی را به مخاطبان خود نشان بدهند.

«جواد فاتحی» کارگردان این انیمیشن‌ها گفت: تولیدات ما کارهای یک دقیقه‌ای است که در هفته چندتایی از آنها در فضای مجازی پخش می‌شود. رویکرد و  سبک و سیاق آنها شبیه دیرین دیرین و اینارو است ولی تلاش کرده‌ایم نوآوری‌های خودمان را در این آثار داشته باشیم.  

وی درباره انتخاب نام «شهر هرت» نیز توضیح داد: واقعیت این است که ما به واسطه اتفاقات و معضلاتی که در جامعه وجود دارد و در برخی جاها هرکسی هرکاری دلش می‌خواهد می‌کند، این نام را انتخاب کرده‌ایم و به صورت طنز مشکلات جامعه خودمان را مطرح می‌کنیم. 

فاتحی در پاسخ به این پرسش که در تولید این انیمیشن‌ها چقدر از تکنولوژی روز استفاده می‌کنید نیز اظهارداشت: ویژگی اصلی «شهر هرت» این است که از لحاظ تکنیکال معمولی هستیم ولی هیچ خط قرمزی از بابت پرداخت به موضوعات نداریم و عدم وابستگی ما به این طرف ‌و آن طرف باعث شده بتوانیم دست بازی در انتخاب موضوعات داشته باشیم.

وی ادامه داد: مثلا یکسری از انیمیشن سازها هیچ وقت درباره سلبریتی‌ها هیچ نکته‌ و موضوعی را مطرح نمی‌کنند چون برخی از آنها خودشان علقه‌ای به این افراد دارند ولی ما هرجا احساس کنیم که موضوع و مشکلی وجود دارد، به آن می‌پردازیم. یکسری از موضوعات را هم از طریق مخاطبان خود انتخاب می‌کنیم. مانند موضوع تک فرزندی که در کنار استقبال بی نظیری که از آن شد، خیلی‌ها هم به ما تاختند ولی من فکر می‌کنم که بهترین کار را انجام دادیم. 

کارگردان انیمیشن شهر هرت درباره انتخاب موضوعات این انیمیشن نیز توضیح داد: موضوعات ما به روز است و واکنش آنی نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد، داریم. مانند افزایش قیمت دلار یا توچال رفتن رئیس جمهور و .... یکسری موضوعات تولیدی هم داریم که از مشکلات روزمره استخراج می‌شوند و برایمان هم مهم هستند و زمان تاریخ مصرفشان را از بین نمی‌برد. 

وی تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهر هرت این است که در جریان تولید این مجموعه، نیرو تربیت می‌کنیم و تا به حال چیزی حدود ۲۰ طنزپرداز جوان را آموزش داده‌ایم. آنها در این مسیر آزمون و خطا کرده‌اند ولی کم کم راه افتاده‌اند و الان جزو تیم انیمیشن سازی ما شده‌اند و در حال حاضر در مجموع بیش از ۳۰ نفر هستیم. ویژگی دیگر آن نیز این است که این افراد را از سراسر ایران انتخاب کرده‌ایم و صرفا معطوف به تهران نشده‌ایم. 

فاتحی درباره مدت زمان یک دقیقه‌ای این آثار هم عنوان کرد: کارها را یک دقیقه‌ای جلو برده‌ایم چون این روزها بسیاری از مخاطبان حوصله تماشای آثار طولانی‌تر ندارند ضمن اینکه از این طریق می‌توانیم  آن را در تمام شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی دست به دست کنیم تا مخاطبان آن را ببینند. 

این کارگردان در پاسخ بهاین سوال که چرا خط قرمزهای شما نسبت به سایر گروه‌های مشابه وسیع‌تر است؟ نیز گفت: چون به این فکر نمی‌کنیم حرفی که می‌زنیم به چه کسی برمی‌خورد و یا کدام خط فکری و جناح را درگیر خود می‌کند. ما فقط به نکته و موضوع فکر می‌کنیم و خوشبختانه این لقب را از سوی مردم گرفته‌ایم که یک گروه انقلابی هستیم و از این بابت هم خوشحالیم. 

وی افزود: این کار از ایده‌پردازی تا اجرا همه در دست خودمان است و تیمی از نویسندگان داریم و در حال تلاش هستیم که بتوانیم کارمان را به برند تبدیل کنیم. تلاشمان هم این است که به مرحله‌ای برسیم که از درامدزادیی خود کار هزینه‌هایمان را پرداخت کنیم. 

فاتحی درباره تیم تولید شهر هرت نیز تصریح کرد: طراحی‌های کار انیمیشن را مجید خسرو انجم انجام می‌دهد که برای اولین بار پذیرفته برای یک انیمیشن کار تولید کند و در بخش صداوموسیقی هم تلاش کرده‌ایم آثار را به نحو خوبی انتخاب کنیم، باقی گروه و دوستان هم افراد جوان و خلاقی هستند که تمام تلاششان خلق آثار بدیع است. 

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که خیلی از کارهای ما که موضوعات ارزشی و مذهبی دارند، خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌اند و تمام تلاش ما هم این است که به هر موضوع خارج از چارچوبی واکنش نشان دهیم. 

فاتحی همچنین درباره برنامه دیگر این گروه با نام «چی‌جه نیوز» نیز توضیح داد: یک کار جدید دیگر داریم که در آن برای اولین بار به موضوعات بین‌المللی هم می‌پردازیم و خوشبختانه این طنز خارجی نیز با استقبال روبرو شده است که نام آن «چی چه نیوز» است که مخفف چیه چه خبره است. در این اثر هجوی از استودیوهای خارجی مانند بی بی سی و ... را به تصویر می‌کشیم. موضوعاتمان هم بسیار متنوع است و به همه جای دنیا سر می‌کشیم. 

وی در پایان گفت: در این بین کارهای موزیکال ما خیلی میان مردم مورد استقبال و توجه قرار گرفت هم به واسطه محتوا و هم به واسطه کاورشدن روی موسیقی‌هایی که احساس می‌کنیم حجم آن موسیقی به کار ما می‌خورد. 


منبع: فارس