تبیان، دستیار زندگی

سناتور آمریکایی: هیچ اتفاقی در عربستان بدون تأیید «بن‌سلمان» رخ نمی‌دهد

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره قتل جمال خاشقجی واکنش نشان داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سناتور
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، رند پل سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز دوشنبه به اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی واکنش تندی نشان داد و در اظهارات بی‌سابقه‌ای گفت: پاسخ مستقیم من به وزیر خارجه عربستان این می‌تواند باشد که گستاخی و وقاحت زیادی برای عربستان سعودی لازم است تا به کسی در آمریکا درباره فرضیه بی‌گناهی در قتل خاشقجی دستور بدهد، آن هم رژیم دیکتاتوری که 3 هزار زندانی را بدون محاکمه در بازداشت خود دارد.

بر اساس این گزارش، اظهارات رند پل در شرایطی است که عادل الجبیر پیش از این در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود که "کنگره آمریکا باید پیش از هرگونه داوری و قضاوت درباره قتل خاشقجی، منتظر روشن شدن حقایق باشد و تا زمانی که گناهکاری کسی اثبات نشده، اصل بر بی‌گناهی است".

اظهارات عادل الجبیر واکنش مشخصی به صحبت‌های قبلی رند پل است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مسئول مرگ خاشقجی معرفی کرده است. الجبیر گفت: این گونه اظهارات بر اساس واقعیت و حقیقت نیست و تنها از روی احساسات و گمانه‌زنی است.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: من بسیار تعجب می‌کنم افرادی که 6 هزار مایل دورتر هستند می‌توانند با قطعیت درباره اتفاقی که 6 هزار مایل دورتر رخ داده است بدون دسترسی به اطلاعات اظهار نظر قطعی کنند.

با وجود این، رند پل بار دیگر در جمع خبرنگاران تأکید کرده است که همچنان به‌روی نظر خود مبنی بر دست داشتن محمد بن سلمان در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی پابرجا است.

رند پل تصریح کرد: به‌نظر من هیچ اتفاقی در عربستان سعودی بدون تأیید محمد بن سلمان رخ نمی‌دهد.

حکومت آل‌سعود در بیانیه‌ای که شنبه منتشر کرد، کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان در بیانیه‌ای بامداد شنبه مدعی شد خاشقجی بعد از درگیری با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری به‌قتل رسیده و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.
منبع: تسنیم