تبیان، دستیار زندگی

تاثیرات فوق العاده ی رابطه ی جنسی در زندگی زناشویی

شرم‌های بی جای جنسی که به طلاق می‌انجامد

آیا می‌دانید که بیشتر ناسازگاری‌ها، پرخاشگری‌ها، خشونت‌های خانوادگی، بداخلاقی‌ها و حتی طلاق‌های پیش رو که زوجین را به دادگاه‌های خانواده می‌کشاند ناشی از شرم‌های بی‌جای جنسی است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
رابطه جنسی
اگر به چند دهه ی قبل نگاه کنید می‌بینید که بیشتر اختلافات زوجین بر سر مسائلی همچون مسائل مالی، خانواده همسر، اعتیاد و مسائلی از این قبیل بود و گزینه ی مشکلات جنسی در روابط زوجین در دهه‌های قبل کمتر به چشم می‌خورد اما این روزها طبق گزارش وکلا و دادگاه‌های خانواده مشکل جنسی بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده است چنانچه در پژوهش‌های مختلف آمار مختلفی درباره میزان تأثیر مسائل جنسی بر روی طلاق به‌دست‌آمده است. ۶۶ درصد، ۷۵ درصد و حتی ۸۴ درصد هم به‌عنوان میزان تأثیر این مسائل بر روی طلاق عنوان‌شده است این در حالی است که چندی پیش مسئولان تدبیری اندیشیدند که برای حل مشکلات زناشویی، کلاس‌های آموزش مسائل جنسی در 16 ساعت به جوانان در آستانه ی ازدواج آموزش داده شود اما باوجودی که یکی دو سال از عمر این طرح می‌گذرد،چنین آموزش‌های محدودی راه گشا نبوده است و همچنان شاهد مشکلات جنسی در بین زوجین هستیم.

یکی از مسائل مهمی که لازم است تا در هنگام خواستگاری راجع به آن مفصل صحبت شود مسائل جنسی است چراکه با عقد و پیوند زناشویی رابطه ی جنسی آغاز می‌شود و یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روابط بین زوجین روابط جنسی است که می‌تواند تأثیر زیادی در ارتقا کیفیت روابط زناشویی و همچنین رضایت زناشویی داشته باشد.

ازدواج و شروع روابط زناشویی موفق بسیاری از نیازهای روانی و جسمی را در یک محیط امن برآورده می‌سازد؛ درواقع ارضای نیاز جنسی در زندگی زناشویی تا جایی اهمیت دارد که می‌تواند فرد را ازلحاظ فکری، روانی و اخلاقی به آرامش برساند و عدم ارضای نیاز زناشویی باعث اختلال و فروپاشی و تعارضات زناشویی خواهد شد بنابراین رضایت جنسی تأثیر به سزایی در روابط زوجین دارد.(1)

رضایت جنسی چیست؟

رضایت جنسی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت روابط زناشویی همسران است. رضایت جنسی خود شامل رضایت با فعالیت‌های جـسمی و رضایت عاطفی و هیجانی است.

رضایت جنسی به معنای پاسخ صحیح به تمایلات و نیازهای جنسی است که عدم ارضای خواسته‌ها می‌تواند منجر به ناکامی، خشم و سرد شدن روابط بین زوجین شود.

برخی معتقدند که رابطه ی جنسی یکی عوامل تأثیرگذار در رضایت زناشویی است اما مهم‌تر از عوامل دیگر نیست و ممکن است مشکل در روابط جنسی به دلیل سایر مشکلات زناشویی باشد و به‌اصطلاح کار از جای دیگری خراب است اما برخی دیگر معتقدند که روابط جنسی موفق باعث می‌شود که زوجین باوجود مشکلات زناشویی دیگر به یکدیگر نزدیک شوند و از شدت نا به هنجاری‌های زناشویی کاسته شود.

خیانت به خاطر نارضایتی جنسی

یکی از مسائل دردناکی که این روزها از طریق روزنامه‌ها و اخبار به گوش می‌رسد شرکت در روابط خارج از حیطه ی زناشویی است.گاهی زوجینی را می‌بینیم که در ظاهر زندگی خوبی رادارند اما از رضایت زناشویی برخوردار نیستند و سعی می‌کنند با برقراری روابط فرا زناشویی خلأهای خود را به گونه ای دیگر پر کنند.

مطالعات نشان داده است که بین رضایت جنسی و تعهد زناشویی همبستگی قوی وجود دارد یعنی کاهش در رضایت زناشویی باعث کاهش یا عدم تعهد در زوجین شده و بالعکس کاهش تعهد زناشویی باعث اختلال جنسی و درنتیجه کاهش رضایت جنسی می‌شود اما چرا خیانت با رضایت جنسی رابطه دارد؟

به نظر شما اگر فردی در یک رابطه ی زناشویی ازنظر عاطفی تأمین باشد و با این‌وجود به دنبال روابط فرا زناشویی رود، آیتم دیگری جز مسئله ی جنسی و هوس برای وارد شدن به چنین روابطی باقی می‌ماند؟!

استتز و هامونزیکی یکی از علل اصلی خیانت را کمبودهای جنسی-عاطفی و یا عدم جذابیت جنسی در هریک از زوجین می‌داند. امروزه ثابت‌شده است که علت بسیاری از آشفتگی‌های روانی، ناسازگاری زناشویی و همچنین افزایش آمار طلاق و خیانت،عدم رضایتمندی زوجین از روابط جنسی است. (2)

نویسندگان کتاب‌های مرجع روان‌پزشکی و روانشناسی هم در تعریف خیانت به‌طور مشخص به رابطه جنسی اشاره‌کرده‌اند مثلاً کاپلان خیانت را ارتباط جنسی با شخص سوم خارج از رابطه زن و مرد تعریف کرده و تامسون ارتباط جنسی خارج از ازدواج را بدون آگاهی یا رضایت همسر خیانت دانسته است؛ (3) حال اگر تعریف‌های کاپلان و تامسون درباره خیانت را ازنظر بگذرانیم می‌توان خیانت را چنین تعریف کرد:

«خیانت نوعی درگیری جنسی و عاطفی با فردی غیر از همسر است که پنهان نگه‌داشته می‌شود.»بنابراین با این تعاریف روابط فرا زناشویی خارج از محوریت جنسی بی‌معنا خواهد بود.

با رابطه ی جنسی سالم به آرامش برسید

همان‌طور که اشاره کردیم رابطه ی جنسی در زندگی زناشویی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در رضایت زناشویی است. درواقع نیاز جنسی مثل نیاز به خوردن و آشامیدن جز یکی از نیازها در زندگی همه انسان‌ها و به عبارتی لازمه ی یک زندگی مشترک سالم است.  برطرف کردن نیاز جنسی تنها از طریق ازدواج امکان‌پذیر است و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است لذا رابطه ی جنسی مطلوب به‌نحوی‌که بتواند باعث رضایت طرفین شود، نقش بسیار مهمی در پایداری کانون خانواده و رضایت زناشویی خواهد داشت اما تأثیرات رابطه جنسی تنها به این مورد محدود نمی‌شود بلکه هرچه بیشتر در مورد رابطه جنسی تحقیق به عمل می‌آید به فواید بیشتری درباره ی یک رابطه  ی جنسی سالم پی می‌بریم که ما به برخی از مزیت‌های مهم رابطه ی جنسی اشاره می‌کنیم:

رابطه ی جنسی بهتر، سرماخوردگی کمتر!

طبق پژوهشی که در دانشگاه ویلک Wilkes انجام شد، افرادی که دو بار در هفته رابطه جنسی برقرار می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک‌بار در هفته رابطه جنسی دارند، مقادیر بیشتری از آنتی‌بادی ایمونوگلوبین A یا IGA در بدن خود دارند. اهمیت این آنتی‌بادی چیست؟ کارل چارنتسکی Carl Charnetski، یکی از محققان دانشگاه ویلک می‌گوید: IGA یا Immunoglobulin A اولین عامل دفاعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا محسوب می‌شود.(4)

کاهش فشارخون

جوزف جی. پینزن (MD) معتقد است: تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه ی جنسی باعث پایین آمدن فشارخون می‌شود.

جوزف جی. پینزن، مدیرعامل و مدیر پزشکی Amai Wellness است. او می‌گوید: " مطالعات نشان داده است که رابطه جنسی به‌طور خاص (استمناء نه) باعث کاهش فشارخون می‌شود.(5)

خواب راحت

 با برقراری رابطه ی جنسی بدن شما در طول ارگاسم، اکسی‌توسین که به آن هورمون عشق یا صمیمت هم می‌گویند، آزاد می‌کند که این هورمون می‌تواند به‌عنوان آرام‌بخش عمل کند.

تسکین سردرد

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که فعالیت جنسی می‌تواند تسکین کامل یا جزئی از میگرن و سردرد را فراهم کند.

گزارش به‌دست‌آمده از افرادی که حین رابطه ی جنسی دچار سردرد بودند نشان می‌دهد:
60 درصد بهبودی در طی یک میگرن گزارش‌شده است.
70 درصد از آن‌ها در طول یک میگرن گزارش داده‌اند که می‌تواند آرامش‌بخش باشد.
37 درصد بهبود علائم را در سردرد گزارش دادند.(6)

جلوگیری از حملات قلبی

 رابطه جنسی منظم می‌تواند از حملات قلبی جلوگیری کند. داشتن رابطه جنسی سه بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را به نصف کاهش دهد.

این‌ها تنها بخشی از مزایای رابطه جنسی سالم است اما همچنان ابهام وجود دارد که چرا با توجه به اینکه رابطه ی جنسی باعث افزایش آرامش روحی و روانی و سلامت جسمی می‌شود، همچنان هستند افرادی که نمی‌توانند رابطه ی خوبی را با شریک زندگی‌شان برقرار کنند؟!

یکی از مهم‌ترین مشکلات در کشور ما درزمینه ی مسائل جنسی نبود مراکز آموزشی است. اینکه کجا، چه چیزی و به چه میزان باید درزمینه ی مسائل جنسی آموزش داده شود معضلی است که بر مشکلات جنسی زناشویی دامن می‌زند لذا ما قصد داریم در مقالات بیشتر بر دانش جنسی زوجین بیفزاییم...

با ما همراه باشید...

پی‌نوشت‌ها:
(1)(2) آقایی، مرضیه، پایان‌نامه بررسی نقش صمیمت و رضایت جنسی در گرایش مردان متأهل به روابط فرا زناشویی،،1393.
3-مسلمی فر، مهدی، مشاور و روانشناس خانواده،تهران، سخن؛1394.
4-مک گری،سرسرا، 2000؛به نقل از شاه سیاه، بهرامی، محبی،1388.
5- 10 مزیت شگفت‌انگیز بهداشت جنسی-ترجمه از سایت webmd
6-فواید رابطه ی جنسی-ترجمه از سایت healthline
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.