تبیان، دستیار زندگی
جدید ترین مطالعات نشان داده است ، بسیار از كودكان بویژه در كشورها غرب ، حت پیش از 2 سالگ رژیم غذای نامناسب دارند. رژیم غذای نامناسب یعن چرب ، نمك و قند فراوان و میوه و سبزیجات خیل كم . مطالعات جدید حكایت از آن دارد كه پیتز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از شیر مادر تا هات داگ

جدید ترین مطالعات نشان داده است ، بسیار از كودكان بویژه در كشورها غرب ، حت پیش از 2 سالگ رژیم غذای نامناسب دارند. رژیم غذای نامناسب یعن چرب ، نمك و قند فراوان و میوه و سبزیجات خیل كم .

مطالعات جدید حكایت از آن دارد كه پیتزا، نوشابه ، آب نبات و سیب زمین سرخ كرده درفهرست رژیم غذای كودكان نوپا وشیر خوار قرار گرفته است.

این درحال است كه كودكان یك تا 2 سال حدود 950 كالر در روز نیاز دارند، اما بررس ها نشان م دهد میزان كالر دریافت این كودكان 1220 كالر در روز است ؛ یعن لااقل 30 درصد كالر اضافه!

آمارها نشان م دهند در كشور مثل امریكا از هر 5 نفر یك نفر چاق است. جالب است بدانید این آمار نسبت به اواسط دهه 80 دو برابر شده است.

جود شیلد، كارشناس تغذیه كودكان م گوید: بچه ها به بزرگترها نگاه م كنند و آنها را الگو قرار م دهند. در واقع هرچه بزرگترها انجام دهند، آنها هم انجام م دهند؛ پس باید سع كنیم الگوها غذای را دربزرگسالان اصلاح كنیم.

تقریباً درهمه فرهنگ ها این طور جا افتاده كه باید به بچه ها  كوچك به میزان زیاد غذا داد. اما همین مساله باعث م شود كودكان بیش از حد چاق شوند و این چاقی و اضافه وزن تا بزرگسالی همراه آنها باشد و برای آنها دردسر ساز شود.

در یك مطالعه جالب توجه، با تعدادی از والدین به صورت اتفاقی و بدون هماهنگی قبلی تماس گرفته شد و از آنها در مورد این كه كودكشان ( 4 ماهه تا 2 ساله ) در همان روز چه چیزهایی خورده است، سوال شد.

معلوم شد یك سوم بچه های زیر 2 سال در روزی كه از پدر و مادر آنها سوال شده است ، هیچ نوع میوه و سبزیجات مصرف نكرده اند و آنهایی هم كه سبزیجات مصرف كرده اند، آنچه خورده اند چیزی نبوده جز سیب زمینی سرخ كرده !

مطالعات اخیر در امریكا نشان می دهند ، 9 درصد كودكان 9 تا 11 ماهه و 20 در صد كودكان 19 تا 24 ماهه حداقل روزی یك بار سیب زمینی سرخ كرده مصرف می كنند و غذای عمده 7 درصد كودكان 9 تا 11 ماهه و 25 در صد كودكان بالای یك سال را انواع ژامبون ، سوسیس و كالباس و هات داگ تشكیل می دهد.

همچنین مطالعات نشان داد ، بیشتر از60 در صد كودكان یكساله حداقل روزی یك بار شیرینی و آب نبات و دسرمصرف می كنند و 16 در صد این كودكان یك بار در روز پفك می خورند. همچنین 30 تا 40 در صد كودكان 15 ماهه به بالا هم روزی یك بار آبمیوه شیرین و 10 درصد آنها نوشابه مصرف كنند. نباید فراموش كرد سلیقه و میل غذایی بچه ها عموما در 2 تا 3 سالگی شكل می گیرد، بنابراین ، این سن بهترین سن برای آموزش یك رژیم غذایی مناسب است . این درحالی است كه مطالعات نشان داده برخی والدین ، ساده ترین و بدیهی ترین الگوهای غذایی را فراموش كرده اند. مثلاً

29 درصد نوزادان زیر 4 ماه ، غذاهای جامد می خورند !

17 در صد نوزادان زیر 6 ماه آب میوه می خورند !

20 در صد كودكان زیر 1 سال، شیر گاو می نوشند!

همه این آمارها یك زنگ خطر نیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.