تبیان، دستیار زندگی

دیانی: مهریه نامقدور باطل است

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مهریه‌هایی را که از ابتدا مشخص است، زوج قادر به پرداخت آن نخواهد بود باطل دانست و گفت: در چنین شرایطی زوجه فقط استحقاق دریافت مهرالمثل را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهریه
دکتر عبدالرسول دیانی، حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی تسنیم، در رابطه با دعاوی مربوط به مهریه که این روزها با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت سکه طلا به یکی از مباحث چالشی تبدیل شده است، گفت: مهر حق زن است، اما اگر از ابتدا به مقداری تعیین شود که مرد در هیچ زمانی قادر به پرداخت آن نباشد، این مهر باطل است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مهریه‌های غیر قابل پرداخت از قبیل مهریه‌هایی که به تعداد سال تولد خانم‌ها تعیین می‌شود شرط نامقدور محسوب می‌شود، افزود: شرط نامقدور باطل است و از اساس اشکال دارد.

دیانی با اشاره به اینکه عقد نکاح نمی‌تواند بدون مهر باشد، تصریح کرد: در صورتی که میزان مهریه شرط نامقدور باشد، مهرالمثل جایگزین مهرالمسمی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی تا 110 سکه در ذمه مرد مستقر و قابل مطالبه است، گفت: بیش از آن هم که گفته می‌شود دین مرد است به عقیده من دین محسوب نمی‌شود.
منبع: تسنیم