تبیان، دستیار زندگی

۱۰ پیشنهاد آیت الله مهدوی به زائران اربعین

عضو خبرگان رهبری گفت: پنج توصیه برای پیش از سفر زائران امام حسین(ع) و پنج توصیه هم حین سفر مطرح می کنم تا ان شاءالله زیارت با معرفت بیشتر حاصل شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله مهدوی
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی به مناسبت ایام سفر زائرین اربعین حسینی، اظهار کرد:  توفیق بزرگی است برای کسانی که در اربعین حسینی با پای پیاده به زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) می روند. وی با بیان اینکه در روایت آمده است  که زائر سید الشهدا(ع)، زائر خداوند است  که در عرش ملاقات می کند، تصریح کرد: پنج توصیه برای پیش از سفر زائران و پنج توصیه هم برای حین سفر مطرح می کنم.

عضو خبرگان رهبری در توضیح پنج توصیه قبل از سفر زائران سید الشهدا(ع)، عنوان کرد: اولین نکته این است که حتما توبه کنید، چنانچه غسل توبه هم بکنید بسیار مطلوب بوده. دومین نکته این است که حتما با نزدیکان و دوستان خداحافظی بکنید و دراین خداحافظی سعی شود اگر دلخوری و قهرهایی هست، رفع و حلالیت طلبیده شود.

استاد حوزه ابراز کرد: دل خود را از کینه افراد مومن خالی کنید، این کینه ها نمی گذارد که پرواز معنوی به نحو صحیح انجام شود، نکته چهارم این است که مالی که برای سفر اربعین انتخاب می کنید از بهترین مال های خود باشد، از اموالی که خمس به آن تعلق گرفته و یا حق الناسی درآن است، نباشد.

وی ابراز کرد: پنجمین توصیه این است  که یک همسفر عالم برای خود انتخاب کنید تا در طول سفر از آن بهره کافی ببرید. آیت الله مهدوی در تشریح پنج توصیه ای که بهتر است در حین سفر اربعین حسینی رعایت شود، گفت: پیاده روی در مسیر زیارت و در مسیرخداوند، خودش بهترین عبادت است، ولی سعی کنید دل خود را دائما متصل به چهارده معصوم و اهل بیت(ع) و خداوند بکنید.

وی اذعان کرد: برای اینکه دلتان وصل به اهل بیت(ع) و خداوند متعال بشود، پیشنهاد می شود از اول سفر تصمیم به ختم قرآن در طول سفر بگیرید و قصدتان از خواندن قرآن این باشد  که در پایان ختم قرآن، ثوابش را به اهل بیت هدیه کنید. امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: همچنین پیشنهاد می شود که در طول سفر چهارده هزار صلوات را ختم کنید و هرهزار تا صلوات را به یک معصوم هدیه کنید.

وی خاطرنشان کرد: دومین توصیه در حین سفر این است که زبانتان مشغول به ذکر الهی باشد و از ذکر خداوند غافل نشید، سعی کنید تمام مباحث دینی که در آن شبه دارید را رفع کنید.

*روح سفر اربعین، گریه است

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: سومین توصیه این است که به رعایت نظم خود را مقید سازید، خاصه  به اقامه نماز اول وقت مقید موکد باشید و به هیچ وجه اجازه به تاخیر افتادن نماز اول وقت خود را ندهید .

وی یادآور شد: توصیه چهارم این است  که هرچه می توانید به زائران به هر نحو ممکن خدمت کنید، ولو اینکه زائری از شما کمک نمی خواهد ولی محتاج به کمک است، خاصه زائرانی که از کشورهای دیگر می آیند و حتی زبان تشکر از شما را ندارند.

 آیت الله مهدوی در توضیح توصیه پنجم، ابراز کرد: سعی نمایید در طول سفر روضه زیاد بشنوید و بخوانید و گریه کنید، از گریه و روضه کمال  بهره ببرید،  که روح این سفر گریه است
 
 
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه