تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت روز جهانی دیابت

افزایش ریسک ابتلا به دیابت با کار بیشتر در زنان

تحقیقات تازه نشان می‌دهند زنانی که هر هفته 45 ساعت و یا بیشتر از این مقدار کار می‌کنند، ممکن است با خطر افزایش احتمال ابتلا به دیابت روبه‌رو باشند. تاثیری از این مقدار کار در طول هفته بر روی مردان مشاهده نشده است. این تحقیق رابطه میزان کار در هفته بر دیابت را مورد بررسی قرار داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا زیاد کار کردن زنان منجر به دیابت می‌شود؟
تحقیقات پیش‌ازاین تحقیق بیان می‌کردند که ارتباطی بین کار طولانی در هفته و افزایش احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد که البته بیشتر این تحقیقات و مطالعات روی مردان متمرکز شده بودند. اما جالب است بدانید، در تحقیق اخیر نتیجه‌ی معکوسی مشاهده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در برخی افراد(البته فقط مردان) کار بیشتر در طول یک هفته احتمال ابتلا به دیابت را نه‌تنها افزایش نمی‌دهد بلکه کاهش نیز خواهد داد.

البته نتایج این تحقیق در زنان متفاوت بود به‌طوری‌‎که زنانی که هر هفته 45 ساعت و یا بیشتر کار می‌کردند، احتمال ابتلا به دیابت در آن‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش یافته بود. البته لازم به ذکر است که محققان دراین‌باره می‌گویند: در آینده باید تحقیقات بیشتری روی این مسئله انجام شود. بنابراین درنتیجه این تحقیق مشخص شد افزایش میزان کار در مردان با افزایش احتمال ابتلا به دیابت ارتباطی ندارد درصورتی‌که کار زیاد در زنان می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

نکته قابل‌توجه در این تحقیق این است که هنگامی‌که مقایسه‌ای بین نتایج حاصله از این تحقیق انجام شد، مشخص شد زنانی که 45 ساعت و بیشتر در هفته مشغول به کار بودند، 63 درصد بیشتر از زنانی که 35 الی 40 ساعت در هفته کار می‌کردند، در معرض ابتلا به دیابت قرار داشتند.

عوامل این تحقیق جدید که نتایج آن نیز در بخش تحقیق و مراقبت از دیابت نشریه BMJ منتشر شده است یک بررسی بر روی داده‌های حاصله از یک نظرسنجی و تحقیق مربوط به بهداشت و سلامت جامعه‌ای از کانادا را از سال 2003 به مدت 12 سال مورد بررسی قرار داده‌اند که شرکت‌کنندگان در این تحقیق و نظرسنجی افراد بین 35 تا 74 ساله بودند.
در مجموع بالغ بر 7065 کارمند کانادایی در این تحقیق و در طول 12 سال مورد بررسی قرار گرفتند که میزان ساعت کاری آن‌ها نیز یکی از عوامل مؤثر بر نتیجه این بررسی بود. محققان همچنین از عوامل دیگری برای تحلیل نتایج تحقیقات خود مثل جنسیت، وضعیت تأهل، والدین، قومیت و نژاد، مکان تولد، محل اقامت و زندگی، وضعیت درازمدت سلامت و بهداشت، سبک زندگی، وزن و شاخص توده بدن استفاده کردند. درواقع این تحقیق به‌منظور بررسی تأثیر میزان ساعت کاری افراد بر روی مبتلا شدن به دیابت انجام شد.

میزان زمان کاری افراد یکی از عوامل قابل تغییر و اصلاح است که محققان در تلاش هستند تا ارتباط آن با ابتلا به دیابت را دریابند. در این صورت و با توجه به تغییرپذیر و اصلاح‌پذیر بودن میزان ساعت کاری افراد در هفته می‌توان از میزان ابتلای افراد به دیابت کاست. محققان همچنین عوامل منحصربه‌فرد محل کار مثل شیفت کاری، نوع شغل و کاری که انجام می‌دهند را مورد توجه قرار دادند. به‌عنوان‌مثال شغل‌های نشسته یا شغل‌های که افراد فعالیت بیشتری در آن دارند که تأثیرات قابل توجهی در ارتباط این فاکتورها با ابتلا به دیابت مشاهده نکردند به جز مواردی که با مصرف دخانیات و الکل مرتبط بود که البته آن‌هم خیلی جزئی بوده است.

 در دنیا حدود 425 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که حدود نیمی از آن‌ها از این قضیه مطلع نیستند. 


درمجموع این تحقیق نتوانست دلیل قطعی و تأثیرگذاری افزایش ساعت کار با افزایش ریسک ابتلا به دیابت را مشخص کند اما نتایج حاصل از آن بیان‌گر این موضوع هستند که تشویق زنان به کار کمتر ممکن است یکی از عوامل کلیدی کاهش تعداد مبتلایان به دیابت باشد.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که این محققان معتقدند، تنظیم کردن ساعت کاری زنان در هفته بین 35 تا 40 ساعت، می‌تواند به عنوان یکی از استراتژی‌های مؤثر برای جلوگیری و مبارزه با ابتلا به دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

دیابت

دیابت یکی از گسترده‌ترین موضوعات در سراسر دنیاست و زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار داده است. هنگامی‌که فردی دچار دیابت می‌شود، بدن وی به‌درستی از انسولین استفاده نمی‎کند و یا در تولید انسولین با مشکل مواجه است که این رفتار در اشکال مختلفی مثل خودایمنی می‌تواند بروز کند. گاهی اوقات که بدن به‌درستی نمی‌تواند از انسولین استفاده کند، پانکراس تولید هورمون انسولین را افزایش می‌دهد تا زمانی که دیگر نمی‌تواند خود را با خواسته‌های بدن مطابقت دهد و درنتیجه سطح قند خون افراد افزایش می‌یابد.

تمامی این وقایع که در دسته‌بندی‌های دیابت قرار می‌گیرند، منجر می‌شوند به افزایش سطح گلوکز خون به میزانی بیشتر از حد طبیعی که می‌تواند به دامنه‌ی وسیعی از مشکلات در بدن ختم شود. سازمان دیابت امریکا می‌گوید بیش از 30 میلیون نفر در ایالات متحده امریکا دچار دیابت هستند که هفت میلیون نفر از آن‌ها از این قضیه مطلع نیستند.

دیابت هفتمین عامل مرگ و میر در امریکا است و پزشکان هر سال 1.5 میلیون مورد جدید مبتلا به دیابت تشخیص می‌دهند. این عدد در دنیا به حدود 425 میلیون نفر می‌رسد که حدود نیمی از آن‌ها هنوز از مبتلا بودن خود به دیابت مطلع نیستند.

جلوگیری و مدیریت دیابت یکی از جنبه‌های ضروری سلامت و بهداشت عمومی است. مطالعات و تحقیقاتی مثل همین تحقیقی که به آن اشاره شد، می‌تواند کمک شایانی به پزشکان جهت تهیه و تدوین نکات و دستورالعمل‌هایی مفید برای سلامتی بیماران داشته باشد.

قدم‌های بعدی در این رابطه چیست؟

هرچند اعداد و ارقام موجود در این مقاله هیچ تمایزی بین دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 قائل نشده است، تخمین زده می‌شود که دیابت نوع 1 حدود 5 درصد از افراد بالای 18 سال را شامل می‌شود و بنابراین به نظر می‌رسد که بیشتر افراد مبتلا به دیابت به نوع 2 آن مبتلا هستند.

در آینده، اگر مطالعات بیشتری انجام گیرد که نتایج این تحقیق را تائید کنند، مسئولان مراقبت بهداشت و سلامتی ممکن است که زنان را به کار کمتر از 40 ساعت در هفته توصیه کنند.

عوامل این  تحقیق معتقدند، با توجه به شیوع سریع و قابل توجه دیابت در کانادا و سراسر دنیا، شناسایی عوامل یا فاکتورهای ریسک قابل تغییر و اصلاح‌پذیر مثل میزان ساعت کار، از مهم‌ترین مسائل برای بهبود شرایط برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و تبیین خط مشی‌های صحیح در این رابطه هستند که می‌توانند از دیابت و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با دیابت جلوگیری کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.