تبیان، دستیار زندگی

لزوم حضور وکیل برای متهمان دادسرای نوجوانان

سرپرست دادسرای ناحیه ۲۹ تهران (ویژه نوجوانان) گفت: به جهت عدم توانایی نوجوانان در انتخاب وکیل، عدم فن بیان و عدم اشراف به قوانین حمایتی کانون وکلا، قبول وکالت در پرونده‌های تسخیری اطفال و نوجوانان خصوصاً کودکانی که با سوء استفاده و ناآگاهانه مرتکب بزه شده‌اند، ضرورت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دادسرای نوجوانان
المیرا نقی‌زاده در نشست مشترک اعضای کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به خدمات حقوقی ارایه‌شده توسط کانون وکلا به دادسرای ناحیه ۲۹ تهران (ویژه نوجوانان)، از همکاری وکلای کانون وکلای مرکز با این دادسرا قدرانی کرد.

وی از نوآوری‌های قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در حوزه اطفال و نوجوانان در زمینه حق برخورداری از وکیل مباحثی را مطرح و تاکید کرد: حقوق دفاعی متهمان و داشتن وکیل در مرحله دادسرا در راستای اصلاح و درمان نوجوانان و بازگرداندن آنها به جامعه، نیازمند حمایت‌های سازمان‌ها و نهادهای مدنی خصوصا کانون وکلا جهت معرفی همکاران وکیل در پذیرش پرونده‌های تسخیری اطفال و نوجوانان است.

وی از دیدگاه حمایتی خود و دیگر همکاران قضایی در دادسرای ناحیه ۲۹ تهران با کودکان معارض قانون مطالبی عنوان و بیان کرد: در دادسرای نوجوانان سعی بر آن است تا از ظرفیت‌های قانونی موجود به‌جای مجازات کودکان آسیب‌پذیر استفاده شود.

به گزارش کانون وکلای دادگستری مرکز، سرپرست دادسرای ناحیه ۲۹ تهران (ویژه نوجوانان) با بیان اینکه تمامی جرایم در حوزه نوجوانان در تهران، به این دادسرا ارجاع می‌شود، گفت: غالب پرونده‌های مفتوح در این دادسرا مربوط به اقشار ضعیف جامعه بوده و به لحاظ موازین قانونی حضور و دخالت وکیل برای متهمان دادسرای نوجوانان الزامی است.
وی ادامه داد: عدم وجود وکیل، دادرسی را با چالش مواجه می‌کند لذا در راستای رعایت کنوانسیون حقوق کودک و آیین دادرسی کیفری و به جهت عدم توانایی نوجوانان در انتخاب وکیل، عدم فن بیان و عدم اشراف به قوانین حمایتی کانون وکلا، قبول وکالت در پرونده‌های تسخیری اطفال و نوجوانان خصوصاً کودکانی که باسوء استفاده و ناآگاهانه مرتکب بزه شدند، ضرورت دارد.

در ادامه احمد جعفری، سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده، ابراز امیدواری کرد با توجه به ضرورت حضور همکاران علاقه‌مند در حوزه کودک و نوجوان، هیچ پرونده‌ای بدون وکیل تشکیل نشود و خروجی محاکم به جای مجازات اطفال به سمت اصلاح، بازپروری و اقدامات پیشگیرانه سوق داده شود.
وی با بیان اینکه نبود وکیل در پرونده‌های اطفال و نوجوانان مشکلاتی در دادرسی ایجاد می‌کند، بر تداوم همکاری کانون وکلا با این مجتمع در جهت کمک حقوقی به اطفال و نوجوانان معارض قانون تاکید کرد.
منبع: روزنامه حمایت