تبیان، دستیار زندگی

امام زمان (عج) صاحب اربعین است

شاگرد آیت‌الله بهجت گفت: اربعین نشان‌دهنده پرده‌ای از محبت شیعه به ائمه است. در بعضی سال‌ها دشمنان می‌خواستند تنشی ایجاد کنند، ولی به برکت دعای صاحب‌ الزمان (عج) و همتی که شیعه دارد، نتوانستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام ناصری

اربعین، این نماد حیات و استمرار عاشورا و این تابلوی بی‌نظیر شور و شعور حسینی در پیش است. یکی از صحنه‌های زیبای این ایام، آمادگی دلباختگان سیدالشهدا (ع) برای عزیمت با پای پیاده به زیارت آن حضرت است. به همین مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر ناصری از شاگردان آیت‌الله بهجت و استاد اخلاق درباره سلوک اربعینی به بیان مطالبی پرداخت.

*پایان عالم ختم به اهل بیت (ع) است/ آخرالزمان «کربلا» قبله می‌شود

وی درباره جایگاه و اهمیت اربعین گفت: نام امام حسین (ع) زنده است و بعد از ۱۴۰۰ سال به قول آن روزنامه آمریکایی، هنوز جمعیت اربعین رکورد می‌شکند. ببینید این محبت چه کار می‌کند. این ارادت و محبت، چیز کمی نیست؛ نظام عالم، با این محبت، هماهنگ است. این جریان، یادآور همان جمله حضرت زینب (س) است که فرمود: «والله لاتمحو ذکرنا». بنا است پایان عالم، ختم به اهل‌ بیت عصمت و طهارت، معارف اهل‌ بیت، دولت اهل‌ بیت و ظهور اهل‌ بیت (ع) شود.

حجت‌الاسلام ناصری با تأکید بر اینکه جریان اهل‌ بیت (ع) و ولایت ایشان و جریان اربعین، جریانی نیست که پوسیده و کهنه شود، تصریح کرد:‌ در این ایام که فصل اربعین حسینی است، توجه عموم مردم به کربلا و اشتیاق همه به این سرزمین، بسیار درخور توجه است. مرحوم آقا سیدکاظم قزوینی که عالمی محقق و فاضل و از منبری‌های موفق بود به من فرمود: من از شیخ اسد حیدر (صاحب کتاب الامام الصادق والمذاهب الأربعه) شنیدم که می‌گفت: «من این روایت را دیده‌ام که در آخر الزمان، کربلا قبله می‌شود. من نمی‌دانم این روایت یعنی چه؟»‌

وی ادامه داد: خدا رحمت کند مرحوم سیدکاظم قزوینی را اگر زنده بود، می‌دید که الآن چگونه این روایت معنا شده و واقعاً کربلا قبله شده است. کجای عالم، این تعداد جمعیت، این قلوب و این نفوس، متوجه یک مکان و یک فضا می‌شود؟ متوجه یک منظومه فکری می‌شود؟ شاید معنای این روایت، همین باشد که کربلا قبله دل‌ها و کانون توجهات مودم خواهد شد.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه اهل سنت، مسیحی‌ها و حتی یهودی‌ها به صورت گروهی و تنهایی، در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند و پرچم دارند،‌ ابراز داشت: نزدیک اربعین که می‌شود مردم با عشق به سوی کربلا راه می‌افتند. این دین آن‌هاست، زندگی آن‌هاست. با این افکار زندگی می‌کنند و انس دارند. این راه را می‌روند، برای تقرب به آقا سیدالشهدا (ع). اگر انسان مقداری اهل مراقبت باشد، آثار و برکات آن را هم می‌بیند، می‌بیند به او عنایت کردند، دست بر سر او کشیدند، عقل او را، دین او را، زندگی او را، دنیای او را تأمین می‌کنند.

*الان فصل فرهنگی عجیبی در اختیار ما است/ «اربعین» نشان‌دهنده پرده‌ای از محبت شیعه به اهل‌ بیت (ع) است

وی افزود: افراد بسیاری هستند که وقتی در زندگی به یک بن‌بست می‌رسند با یک سفر، با یک زیارت، با یک سلام، با یک عنایت اهل‌ بیت (ع) از بن‌بست‌ها بیرون می‌آیند. هر سال در ایام اربعین طبق آنچه نقل کرده‌اند در کمتر از یک ماه، بیش از ۲۰ میلیون جمعیت به کربلا می‌روند، خود را عرضه می‌کنند، با امام حسین (ع) تجدید بیعت می‌کنند. آن کسی هم که نتوانسته است برود، همین‌ جا تجدید بیعت می‌کند. این‌هاست که به انسان، هویت حقیقی می‌دهد.

حجت‌الاسلام ناصری با بیان اینکه الان فصل فرهنگی مناسب و عجیبی در اختیار ما است،‌ اظهار داشت: خیلی باید کار کنیم که حق این زمان را، حق این چهار دهه‌ای را که بر ما گذشته است، ادا کنیم. در این چهار دهه اتفاق عجیبی افتاد. همه دنیا تشنه این معارف هستند و این جریان، وظیفه و حقی برعهده ما می‌آورد.

وی با اشاره به برتری جمعیت اربعین نسبت به جمعیت حج گفت: ۲۰ میلیون جمعیت در اربعین شوخی نیست. جای دیگر سابقه ندارد. در حج با ۳ میلیون جمعیت، چقدر تلفات و مشکلات پیش می‌آید؛ با وجود برنامه‌ریزی‌های سالانه آنان، با امکانات مالی فراوان، کمک ارتش و... همه دست به دست هم می‌دهند که در حج مشکلاتی ایجاد نشود؛ اما در اربعین ۲۰ میلیون جمعیت رفتند و بحمدالله بدون مشکل حادی آمدند. این‌ها آیه و نشانه است.

شاگرد آیت‌الله بهجت با تأکید بر اینکه این امور شیعه را در دنیا ممتاز کرده و صدای اهل‌ بیت (ع) را به گوش مردم رسانده است، خاطرنشان کرد: سنت خدا بر این است که روایات اهل‌ بیت (ع) نیز همین را گزارش می‌کنند که جریان حق است و دنباله دارد؛ دنباله آن هم با ظهور آقا بقیه‌ الله (عج) است. در بین عموم مردم زمینه توجه و توسط و معرفت به اهل‌ بیت دارد آماده می‌شود.

وی همایش اربعین را نشان‌دهنده پرده‌ای از محبت شیعه به اهل‌ بیت (ع) دانست و گفت:‌ در بعضی سال‌ها دشمنان با نهایت تلاش می‌خواستند تنشی ایجاد کنند، ولی به برکت دعای صاحب‌ الزمان (عج) و عشق و همتی که شیعه دارد، نتوانستند. داعش و امثال آن مشغول برنامه‌ریزی برای شیطنت و شکست این برنامه هستند. دشمنان محکم ایستاده‌اند؛ اما الحمدلله این جمعیت می‌روند و به سلامت برمی‌گردند. این اراده خدا است، اراده آقا سیدالشهدا (ع) است.

حجت‌الاسلام ناصری بیان داشت: اگر این حرکت مبانی صحیح نداشته باشد و الهی نباشد. قحطی و مشکلات فراوان دیگری اتفاق می‌افتد؛ ولی جز خیر و برکت برای همه، چیزی نیست. همه‌اش هم به برکت این است که این مجموعه، صاحب دارد که حضرت بقیه‌ الله (عج) هستند. گاهی اگر لازم شود یک نفر، یک دعا، یک توجه از ناحیه آن حضرت، همه موانع و مشکلات را برطرف می‌کند صاحب این جریان، همه‌جا حاضر است.

وی خطاب به جاماندگان اربعین گفت:‌ اگر کسی واقعاً نتوانست به زیارت برود، با همان مقدار توجه و توسل، بار از او بلند می‌کنند. انسان باید به فضل و احسان این خاندان مطمئن باشد. باید به وسعت رحمتی که این بزرگواران به شیعیانشان دارند و دست نوازشی که بر سر شیعیانشان می‌کشند، مطمئن باشد. هر چه خیر و برکت برای ما بوده از این ناحیه بوده است. فقط گاهی مشکل از نحوه دیدن، یا به تعبیری  ندیدن ما است والا از آن ناحیه، همه‌اش خیر، رحمت و برکت است.

برداشت از شماره ۶۷ دوماهنامه «خلق»

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.