تبیان، دستیار زندگی

امضای تفاهم نامه و رونمایی سامانه

مراسم امضای یادداشت تفاهم بین اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و رونمایی از سامانه با برکت برای عرضه و فروش محصولات خانواده ایثارگران برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خود اشتغالی
مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری و رونمایی از سامانه فروش تولیدات خانواده ایثارگران جهاد کشاورزی به نام سامانه بابرکت  امروز در محل وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه انجام شد.

در این مراسم حجت ترشیزی گفت: جهاد سازندگی یکی از سه رکن در دفاع مقدس بود که 540 هزار نفر در قالب نیروهای جهاد سازندگی سابق به جبهه‌ها اعزام شدند که از این میان سه هزار و 300 شهید جهادگر، 24 هزار جانباز و 1200 آزاده تقدیم انقلاب شدند و در حال حاضر خانواده ایثارگران نیاز به حمایت برای ایجاد اشتغال خود و فرزندان خود دارند.

وی افزود: در حال حاضر مسئله بیکاری یکی از تهدیدهای جدی نظام است که لشکر بیکاران به عنوان پیاده نظام، کشور را تهدید می‌کنند و اثرگذاری این لشکر بیشتر از لشکر نظامی و بیرونی است. بنابراین باید فکری به حال اشتغال بیکاران و به ویژه افراد جامعه هدف یعنی فرزندان و خانواده جهادگران و ایثارگران داشته باشیم.

ترشیزی گفت: در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی با کارگروه عالی اشتغال به کمک بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکنون 13 جلسه ملی تشکیل داده و با مؤسسات و شرکت‌های مختلف تعاملاتی برقرار کرده است.

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی گفت: عمده ایثارگران به قوانین مربوط آگاه نیستند و قوانین سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی را بیشتر از قوانین خاص ایثارگران مطلع هستند.

وی افزود: در این زمینه نخستین گام ایجاد بانک اطلاعاتی افراد بدون شغل از جامعه ایثارگری بود که تاکنون 12 هزار و 500 نفر از فرزندان و خانواده ایثارگران فاقد شغل احصاء شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 30 هزار نفر افزایش یابد که عمده آنها تحصیل کرده هستند.

ترشیزی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی 798 فرزند شهید و جانباز بالای 70 درصد فاقد شغل هستند که با رایزنی با سازمان اداری و استخدامی و بنیاد شهید قصد داریم زمینه اشتغال تعدادی از آنها را فراهم کرده و همچنین برخی به عنوان کارآفرینان برتر معرفی شوند که در این راستا امسال همسر شهید رخشی به عنوان کارآفرین برتر ملی معرفی شد که سال‌های بعد هم کارآفرینان خانواده ایثارگران معرفی خواهند شد.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با بخش آموزش ایثارگران در مرکز آموزش عالی امام خمینی امضا شده و یکی از مباحث ایجاد آمادگی،‌ پذیرش شغل در ایثارگران است که در این زمینه مرکز آموزش امام خمینی و اداره ایثارگران بنیاد شهید تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است.

در این مراسم بعد از امضا تفاهم نامه بین اداره ایثارگران جهاد کشاورزی و اداره کل اشتغال و امور اجتماعی بنیاد شهید از سامانه با برکت رونمایی شد.

در این سامانه قرار است محصولات ساخته شده توسط خانواده‌های ایثارگران با رعایت استانداردهایی در این سایت ارائه شده و این سایت به صورت عملکرد خط اعتباری LC این محصولات را در دسترس عموم جامعه از طریق فضای مجازی و در اختیار قرار دادن فروشگاه مجازی به فروش رسانده و از طریق تفاهم نامه‌ای امضا شده با اداره پست و سایر سامانه‌های حمل و نقل محصولات سفارشی شده را با حداقل قیمت به دست مصرف کننده برساند و پس از تائید کیفیت محصول توسط خریدار وجه آن به فروشنده ارائه شود.

پاکدل مدیرکل اشتغال و امور اجتماعی بنیاد شهید افزود:‌از سال 92 تاکنون سالانه 17 هزار زمینه اشتغال برای خانواده ایثارگران ایجاد کرده‌ایم که البته 60 درصد تمایل ایثارگران به استخدام و 40 درصد به کارآفرینی وخود اشتغالی که باید زمینه آن را فراهم کنیم.

وی افزود: در این زمینه تسهیلات و وام‌هایی برای تولید و فروش محصولات در اختیار خانواده ایثارگران قرار داده می‌شود.

مدیرکل اشتغال و امور اجتماعی بنیاد شهید همچنین گفت: از دو سال قبل صندوق اشتغال و ایثارگران راه‌اندازی شده که بخش عمده تقاضای شغل در خانواده ایثارگران را پاسخ می‌دهد.

پاکدل از مزایای سامانه با برکت نیاز به فضای کمتر برای نمایش کالا عنوان کرد و گفت: برای هر تولید کننده صفحه‌ای برای معرفی محصولات تولیدی در نظر گرفته می‌شود. همچنین نیاز به نیروی عملیاتی زیادی ندارد و رفت و آمد افراد کم می‌شود و فضای رقابتی در فضای مجازی ایجاد شده که مقایسه کیفیت و قیمت کالاها و خدمات ارائه شده، فراهم می‌شود و به عدالت اجتماعی کمک خواهد کرد.

وی افزود: حتی تولید کننده در روستاها می‌توانند محصولات خود را در سامانه با برکت ارائه کرده و مشتریان آنها هم در داخل و هم خارج از کشور می‌توانند آن را سفارش دهند.

گرامیان مدیرعامل شرکت سپهرمعین که کار طراحی این سایت را بر عهده داشت، گفت: طراحی سایت حاصل کار کارگروه اشتغال و کارآفرین اداره امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با همکاری امور اشتغال و اجتماعی بنیاد شهید انجام شده است.

وی گفت: محصولات تولیدی توسط خانواده های ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در این سایت با رعایت استاندارد ارائه می‌شود و محصولاتی مانند صنایع دستی، مواد غذایی،تولیدات گیاهی، کشاورزی، پوشاک، منسوجات، فرش و خدمات در این سایت ارائه می‌شود و پس از تائید کیفیت مدنظر خریدار و تحویل گرفتن کالا به دستور خریدار پول واریزی که در سامانه مرکزی ضبط می‌شود، در اختیار عرضه کننده قرار می‌گیرد.

وی افزود: جامعه هدف اشتغال خانواده ایثارگران، وزارت جهاد کشاورزی است و قصد داریم در سال‌های آینده تسهیل‌گری اشتغال خانواده ایثارگران را ایجاد کنیم و هر جا تقاضای به کارگیری ایثارگران ارائه شد از افراد جویای کار به آنها معرفی شده و برند ایثارگری مانند برند کالای حلال تعریف خواهد شد.

گرامیان افزود: در فاز اول مشخصا خانواده‌های ایثارگران عرضه کننده و فروشنده کالاهای سامانه با برکت خواهند بود که سعی می‌شود، برای این کالاها به ویژه محصولات خوراکی از استانداردهای مطابق سازمان غذا و دارو برخوردار باشند.

وی در مورد عرضه کالا در سطح بین‌المللی گفت: برخی از محصولات ارائه شده در این سامانه قابلیت عرضه در بازار بین‌المللی خواهد داشت که تولید کننده باید استانداردهای مدنظر را رعایت کند و با قوانین خاص در معاملات و تجارت بین‌الملل و شیوه نقل و انتقال پول و حمل و نقل کالا در سطح بین‌الملل رعایت خواهد شد.

همچنین ترشیزی گفت: زیرساخت شبکه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی فراهم است و باید شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی در هر معاونت وزارت جهاد کشاورزی کارگروهی تشکیل داده و زیرساخت شبکه‌ را برای این سامانه فراهم کند.

گرامیان در این زمینه گفت: بحث زیرساخت و سخت‌افزار آن در روستاها از چالش‌هایی است که وجود دارد زیرا سرعت اینترنت و فضای اینترنت در روستاها کم است اما با تکنیک‌های نرم‌افزاری سعی شده سرعت این شبکه افزایش پیدا کند.

وی افزود:‌در زمینه خسارت ناشی از معامله برای فروشنده یا خریدار با سازوکارهای خاص پیگیری می‌شود و اگر خریدار کالای دریافتی را متفاوت از آنچه ارائه شده بود، پیدا کند از سیستم نظام پرداخت شبیه LC استفاده شده که پول خریدار به حساب واسط و در اختیار سیستم قرار دارد تا وقتی که خریدار کیفیت کالای دریافتی را تائید نکند، پول به حساب فروشنده واریز نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر نرم‌افزارهای تولید شده این سامانه در شبکه تحت وب و کامپیوتری محدود است، اما در آینده اپلیکیشن آندروید و IOS برای موبایل نیز طراحی خواهد شد.

گرامیان گفت: برای حمل و نقل کالاهای سفارشی در برخی موارد تا 90 درصد هزینه حمل و نقل با پست با تخفیف همراه خواهد بود.

منبع : خبرگزاری فارس