تبیان، دستیار زندگی
همه این موفقیت‌ها مایكروسافت هنوز شركت خیلی مهمی محسوب نمی‌شد و خرده پا بود. گیتس و دوستانش دنبال یك فرصت مناسب می‌گشتند تا بیشتر از این‌ها خودشان را مطرح كنند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرکت بزرگ نرم افزاری مایکروسافت

قسمت دوم

- مرور قسمت اول

● وقتی كه ویندوز آمد

با همه این موفقیت‌ها مایكروسافت هنوز شركت خیلی مهمی محسوب نمی‌شد و خرده پا بود. گیتس و دوستانش دنبال یك فرصت مناسب می‌گشتند تا بیشتر از این‌ها خودشان را مطرح كنند. این فرصت وقتی دست داد كه شركت كمپك، بایاس IBM را خرید. به دنبال این اتفاق، مایكروسافت بر آن شد كه جای IBM را در بازار سیستم عامل بگیرد. آن‌ها سیستم عامل MS-DOS معروف را طراحی كردند كه روی سیستم‌های غیر IBM قابل استفاده بود. و به این ترتیب، مایكروسافت سری در بین سرها درمی‌آورد. تا این لحظه هیچ خبری از ویندوز نیست. نسخه ابتدایی ویندوز در نوامبر ۱۹۸۵ به بازار آمد كه در واقع، همان نسخه گرافیكی MS-DOS بود. اما قبل از آغاز امپراتوری ویندوز بر سیستم عامل‌ها، باید رقیب جدی دیگری از سر راه برداشته می شد: OS/2، كه محصول یك پروژه مشترك بین آی بی ام و مایكروسافت بود و در ۱۹۸۷ بعد از نسخه ابتدایی ویندوز وارد بازار شده بود.

دو سال بعد مایكروسافت اعلام كرد كه نسخهٔ جدید ویندوز، یعنی ویندوز ۳ را در سال‌های نخست دهه۹۰ به بازار خواهد فرستاد. بعد از اعلام این خبر، گیتس با تلاشی آرام و چندساله، سعی كرد این مسأله را جا بیندازد كه برخلاف تصور، آینده كامپیوترها در دست OS/2 نیست. او در می۱۹۹۱ رسما اعلام كرد كه شراكت بر سر OS/2 به پایان رسیده و مایكروسافت از این به بعد، همه هم و غم خود را صرف ویندوز خواهد كرد. آدم‌هایی كه ویندوز را جدی نگرفته بودند و سرمایه‌شان را انداخته بودند توی كار OS/2، با این حرف گیتس شدیدا شوكه شدند و حتی مایكروسافت را به فریب متهم كردند. اما سرانجام این OS/2 بود كه به خاك سیاه نشست و ویندوز، سیستم عامل محبوب همگان شد. همزمان با این تحولات، مایكروسافت یكی دیگر از برگ‌های برنده خود را رو كرد: Microsoft Office

مایكروسافت آفیس به همراه Word و Microsoft BookShelf كه یك مجموعه مرجع بود، محتویات نخستین دیسك شركت مایكروسافت را تشكیل می‌دادند. موفقیت‌های مایكروسافت همچنان ادامه داشت. ویندوز ۱/۳ در نوامبر ۹۲ به بازار عرضه شد كه در عرض دو ماه، سه میلیون كپی فروخت. یك سال بعد، ویندوز مهم‌ترین سیستم عامل گرافیكی در تمام دنیا بود. كار به جایی رسید كه مجلهٔ معتبر فورچون، مایكروسافت را مبتكرترین كمپانی در ایالات متحده در سال ۹۳ نامید.

● ویندوز 95

در سال ۹۵ برای تولید سرگرمی‌های چندمنظوره یك شركت تازه تأسیس كردند. البته همان وقت‌ها مایكروسافت "Bob" را هم به بازار فرستاد كه جایگزین برنامه ریز ویندوز ۱/۳ شود كه خب، سوتی خیلی بزرگی قلمداد شد و ناموفق‌ترین محصول آنها بود. كاری هم نمی‌شود كرد. بعضی وقت‌ها آدم را بدطوری جو می گیرد! اما ویندوز ۹۵ دهان همهٔ متلك گو ها را بست.

تا قبل از آن، مایكروسافت یك شركت تجارت محور قلمداد می‌شد. اما ویندوز ۹۵ باعث شد كه دیگر آن را یك شركت مشتری محور بدانند. ویندوز ۹۵ برای كاربر بسیار کاربردی بود. تازه Start Menu هم داشت! در همان چهار روز اول، مردم بیش از یك میلیون نسخه‌اش را مثل نقل و نبات خریدند! در سپتامبر ۹۵ دولت چین ویندوز را به عنوان سیستم عامل رسمی كشورش انتخاب كرد و از مایكروسافت خواست نسخه چینی ویندوز را برایشان آماده كند. حواستان هست كه چین چقدر جمعیت دارد؟ اواسط دهه۹۰ گیتس تصمیم گرفت مایكروسافت را بفرستد روی شبكه جهانی اینترنت. این شد كه MSN  به‌وجود آمد.

راه اندازی وب تی وی كه به کاربران این امکان را می‌داد از تلویزیون‌هاشان به شبكه وصل شوند، از دیگر اقدامات مایكروسافت در سال ۹۶ بود.

● امپراتوری تثبیت می‌شود

مایكروسافت در اوایل دهه ۹۰ در اشاعه اینترنت بین مردم نتوانست نقش مهمی ایفا كند. اما بعضی تكنولوژی‌های پایه‌ای كه برای ورود به شبكه راه انداخته بود، بعدا خیلی كاربرد پیدا كرد. در ۱۹۹۷ اینترنت اكسپلورر ۴ به بازار آمد و جای مرورگرهایی مثل نت اسكیپ را به راحتی گرفت.

اینترنت اكسپلورر همراه ویندوز به بازار آمد. اما دادگستری آمریكا به این دلیل كه مایكروسافت با این كار از توافق نامه‌ای كه در سال ۹۴ امضا كرده، تخطی نموده است، از آن‌ها خواست كه دیگر اینترنت اكسپلورر و ویندوز را همراه هم به بازار نفرستند. سال ۹۸ سال بزرگ دیگری برای مایكروسافت بود. این سال، سال ورود ویندوز ۹۸ بود كه با اكسپلورر 4  و ۳۲FAT به عنوان فایل سیستم آمد. در عین حال، در همین سال جنجال‌های زیادی هم در پی افشای یادداشت‌های داخلی مایكروسافت در اینترنت به پا شد: نرم افزارهای Open source (کد باز) تهدیدی جدی برای مایكروسافت به حساب می‌آیند. این اسناد كه به اسناد هالووین معروف شده اند، بخشی از این خطرات را عنوان كرده و در عین حال از فعالیت‌های مایكروسافت علیه لینوكس پرده برمی دارد. مایكروسافت نیز ضمن این كه به صحت این اسناد اعتراف كرد، آن‌ها را صرفاً تحقیقات مهندسی دانست.

شرکت مایکروسافت

● پایه‌های امپراتوری می‌لرزند

می‌گویند در همیشه روی یك پاشنه نمی‌چرخد. با شروع سال،۲۰۰۰ روزگار كم كم آن ور سكه را هم به آقای گیتس و دوستانش نشان داد و ضررهای مایكروسافت و محكومیت‌هایش كم كم شروع شد. گرچه اتفاقات خوب نیز كم نبودند و نمی‌گذاشتند غم زیاد توی دل گیتس خانه كند. اول از همه در آوریل ۲۰۰۰ حكم پرونده ایالات متحده و مایكروسافت صادر شد و نگذاشت شیرینی آمدن نسخه جدید ویندوز (ویندوز۲۰۰۰) بیشتر از دو ماه در دهان گیتس بماند. این حكم شركت را مجبور می‌كرد به دو پاره تقسیم شود. البته بخشی از این تصمیم در دادگاه استیناف، كأن لم یكن شد. مایكروسافت كه اهداف تجاری و خانگی را توأمان نشانه رفته بود، ویندوز XP را سال ۲۰۰۱ آماده كرد.

اما این موفقیت‌ در ادامه به شكستی بزرگ ختم شد. مایكروسافت برای رقابت با سونی و نینتندو، با سرمایه گذاری میلیارد دلاری و تولید و پخش XBOX وارد عرصه بازی‌های كامپیوتری شد. تا سال ۲۰۰۵، XBOX در بازار فروش آمریكا در رده دوم پس ازPlay Station۲ سونی و قبل از Game Cube نینتندو قرار داشت. (در بازار جهانی بعد از هر دو بود.) اما با این وجود، با فروش ۲۲ میلیون دستگاه در مقایسه با فروش بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه Play Station ۲، ضرر سنگینی معادل ۴ میلیارد دلار متحمل شده است.

● مشکلات با تشکیل اتحادیه بین المللی

در آخر مایکروسافت به یک کمپانی بزرگ بین الملل با دفاتر مختلف در کشور تبدیل شد. در ۱۹۹۸ در دپارتمان دادگاهی ایالات متحده آمریکا، ۱۹ ایالت شروع به مخالف علیه مایکروسافت کردند. آنان بیان کردند که مایکروسافت به صورت غیر قانونی با استفاده از قدرت انحصاری خود (Monopoly) در حراج و فروش ویندوز سوءاستفاده کرده است. در سوم آپریل سال ۲۰۰۰ دادگاه محدوده آمریکا، Tomas Penfield Jackson قانونی برای مایکروسافت تعیین کرد که مایکروسافت می‌بایست فعالیت‌های خود را با استفاده از قدرت انحصاری خود به دور از اهداف مبارزه طلبی ادامه دهد. Jackson به مایکروسافت دستور داد تا به دو کمپانی تقسیم شوند، یکی برای تولید سیستم عامل و دیگری برای تولید باقی محصولات. با این حال مخالفان از مخالفت دست نکشیدند و در آخر مایکروسافت با آنان در خارج از دادگاه نشستی انجام داد. در ماه جون سال ۲۰۰۱ اتحادیه از دادگاه خواهان بازگشت مایکروسافت به یک کمپانی شد. کمی بعد، در ماه سپتامبر سال 2001 به دستور رییس جمهور جورج بوش مایکروسافت یکتا شد و نشستی با مایکروسافت در دپارتمان قضاییه آمریکا انجام شد. اتحادیه اروپا در سال 2004 شروع به مخالفت با متحد بودن مایکروسافت (Antitrust) کرد. در خلال این ماجراها مایکروسافت خسارت زیدی را متحمل شد.

● Xbox۳۶۰

در نوامبر ۲۰۰۵ ، مایکروسافت دومین کنسول بازی خود را با نام Xbox ۳۶۰ به بازار عرضه کرد . مایکروسافت در زمینه رقابت با کنسول‌های بازی تجربیات خوبی بدست آورده بود و این بار کنسولی بسیار کامل تر و بهتر نسبت به اولین کنسول خود به بازار عرضه کرد . Xbox ۳۶۰ در دو مدل با نام های Xbox ۳۶۰ و Xbox ۳۶۰ Core System عرضه شد . نسخه کامل Xbox ۳۶۰ دارای دسته بی سیم ، Hard Drive و چند چیز دیگر می‌باشد . نسخه Core System شامل دسته سیمی و بدون Hard Drive و وسایل جانبی است. Xbox ۳۶۰ تقریباً یک سال زودتر از رقیبان خود یعنی PlayStation ۳ و Nintendo Wii به بازار عرضه شد. Xbox ۳۶۰ پیشرفت‌های زیادی نسبت به کنسول قبلی خود کرده است و علاوه بر قدرت سخت افزاری، دارای طراحی فوق العاده زیباست. Xbox ۳۶۰ فروش بسیار بهتری نسبت به کنسول قبلی مایکروسافت داشت.

منبع: ویکی پدیا

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره مدارك مایكروسافت

شرکت بزرگ نرم افزاری مایکروسافت - قسمت اول

معرفی كلیه كلیدهای میانبر‌‌ در آفیس

مخلوق شگفت انگیز مایکروسافت!

خودروهای مایکروسافت!

بیل گیتس پاسخ می‌دهد : دفتر كار من چگونه است؟

مقایسه دو office !

آشنایی با ویندوز موبایل