تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل مطالب مربوط به افزایش تجارب موفقیت آمیز كودكان در خواندن نماز و توجه به نیازمندیهای كودكان و نوجوانان در اقامه نماز را مطرح نمودیم اینك می خوانیم ... در یك جامعه اسلامی ، كودكان و نوجوانان باید نگرشی مثبت و خوشا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سادگی ، زیبایی و گیرایی مساجد و نمازخانه ها (9)

در قسمت قبل مطالب مربوط به افزایش تجارب موفقیت آمیز كودكان در خواندن نماز و توجه به نیازمندیهای كودكان و نوجوانان در اقامه نماز را مطرح نمودیم اینك می خوانیم ...

در یك جامعه اسلامی ، كودكان و نوجوانان باید نگرشی مثبت و خوشایند نسبت به اماكن مقدس ، همچون مساجد و نمازخانه ها داشته باشند. مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطره های زیبا و به یاد ماندنی را برای كودكان و نوجوانان تداعی كند و سرانجام ما باید تدابیری اتخاذ نماییم كه كودكان مسجد را محلی آرامش بخش ، زیبا و دوست داشتنی بدانند .

در یكی از دبستانهای دخترانه تهران كه بنیانگذاران آن افرادی متدین ، متعهد و بصیر بوده اند ، هفته ای چند ساعت از برنامه های تفریحی ( نمایش و تأتر) و اوقات خوشایند دانش آموزان كلاسهای اول و دوم در محل نمازخانه كه در عین سادگی از زیبایی خاصی برخوردار است ، برگزار می گردد. مربیان مدبر و آگاه این مدرسه طی جلسات متعدد ، از بدو ورود نوآموزان به دبستان تا پایان كلاس دوم ، همواره در نمازخانه با چهره ای متبسم با آنها برخورد می كنند و با اجرای برنامه های متنوع و پرنشاط تصویر بسیار خوشایند و زیبایی از نمازخانه و مربی در ذهن و خاطره كودكان به جای می گذارند، به گونه ای كه از نظر دانش آموزان نمازخانه مدرسه محلی است زیبا ، دوست داشتنی و پرخاطره و آنها همیشه در انتظار ساعات نمایش و رفتن به نمازخانه به سر می برند . واضح است كه این قبیل دانش آموزان ماهها ، بلكه سالها قبل از سن تكلیف ، آمادگی روانی لازم را برای نماز خواندن پیدا می كنند . همچنین نماز خواندن برای دانش آموزان امری طبیعی ، زیبا و خوشایند جلوه گر می شود ، چرا كه نمازخانه و نمازخواندن را دوست دارند .

تمیزی ، سادگی و زیبایی از ویژگی های بارز مساجد و نمازخانه های مسلمانان است . استفاده از رنگهای آرامش بخش ، همچون آبی و نیلی و فیروزه ای ، و بهره گیری از شیوه معماری مبتنی بر طبیعت و اشكال هلالی و قوسی در بنای مساجد جلوه خاصی به ساختار ظاهری آن می بخشد. چنین آراستگی و نمای آرام بخش ، زمانی كه با طنین دلنشین اذان ، آن هم با نیكوترین صدا ، همراه می شود، بر گیرایی مساجد می افزاید  و آن زمان كه از همه مساجد مسلمین بوی خوش عطر و و گلاب به مشام كودكان و نوجوانان می رسد، همه وجودشان سرشار از احساسات زیبا و دوست داشتنی می گردد.

در واقع چنین انتظار می رود كه در طول شبانه روز از همه مساجد شهر بوی خوش عود و عطر و گلاب به مشام عابران و رهگذران برسد. چگونه ممكن است در مكان مقدسی همچون مسجد ، سجده گاه الهی ، بعضاً خدای ناكرده بوی عرق پا ، دود زهرآلود و آزار دهنده سیگار به مشام برسد؟ بدون تردید اگر در چنین شرایطی ، كودكی برای نخستین بار به همراه پدر یا معلم خود  وارد مسجدی بشود، بوی دود ناشی از سیگار، وجودش را آزرده خواهد ساخت و ما بدون این كه قصدی داشته باشیم ، ناخودآگاه ، احساس ناخوشایندی در ضمیر او ایجاد خواهیم كرد . لذا وضعیت اماكن مقدس ، همچون مساجد شهر و نمازخانه های مدارس و مسافرخانه ها و غیره باید به گونه ای باشد كه همه رهگذارن و همسایگان در ساعات مختلف شبانه روز ، به هنگام عبور از نزدیكی آنها ، با استشمام رایحه خوش ، پی  به وجود آن اماكن مقدس ببرند!

ادامه دارد ...

كاربر محترم در قسمت بعدی می توانید مطالب مربوط به نقش ائمه جماعات و خادمین مساجد در شكوفایی احساس مذهبی كودكان و نوجوانان و پرورش احساسات مذهبی كودكان را مطالعه نمایید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.