تبیان، دستیار زندگی

ظرائف سلوکی در سفر اربعین

چه خوبست در سفر اربعین که یادآور محشر کبری است، انسان تنها و فردی سفر کند، هر چند به ظاهر مشکل می نماید لکن تجربه نشان داده است بهره وری حداکثری در این سفر با تنهایی و تمرکز و عدم انس با دوستان و آشنایان صورت خواهد گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اربعین

خدای متعال در آیه ی ۹۴ سوره ی مبارکه ی انعام میفرماید:( وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ: و همان گونه که شما را نخستین بار تنها و فرادی خلق نمودیم [اکنون نیز] تنها و فرادی به سوى ما آمده‏ اید)
اهل معرفت از خیل کثیر جمعیت در سفر اربعین تذکر به صحنه ی محشر میدهند،
تمام انسان ها از تمام نقاط جهان با ملیت های گوناگون به سمت یک هدف و یک حقیقت روانه اند و این همان حقیقتی است که در روز حشر تمام مخلوقات بر فطرت توحیدیشان پا به عرصه ی قیامت خواهند گذاشت.
انسان تنها خلق شده است و در آن نشئه بر این تنهایی و خداخواهی مطلق خویش واقف خواهد گشت.
لذا بزرگان برای سنجش و ترفیع درجات عقل سالک به وی دستور صبر بر تنهایی میداده اند که حاکی از تمرین بر خداخواهی و انس با حضرت باری تعالی دارد.
چه خوبست در سفر اربعین که یادآور محشر کبری است، انسان تنها و فرادی سفر کند، هر چند به ظاهر مشکل می نماید لکن تجربه نشان داده است بهره وری حداکثری در این سفر با تنهایی و تمرکز و عدم انس با دوستان و آشنایان صورت خواهد گرفت.
حداقل اگر با دوستان عازم هستیم، با کسانی در این سفر همراه شویم که ما را به سمت تشتت و گعده های دوستانه نکشانند چرا که این حرکت، سفری است که مقصد آن تجلی عنقای توحید از مجلای سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام می باشد.
ما تنها خلق شده ایم پس
با یک محبوب باشیم
الیس الله بکافٍ عبَده

هر که به خود ره نداد یک سر مو غیر دوست
از بن هر موی او بانگ هو الحق بخاست

قسمت دوم
 امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند: اول الزهد التزهد (اولین قدم در رسیدن به مقام زاهدین خود را شبیه آنها کردن و یا به تعبیری خود را به زهد زدن میباشد_غرر و درر)
زهد در منظومه ی روایی ما به معنای بی رغبتی است.چنانکه مولی الموحدین میفرمایند توصیف مقام زهد در آیه ی ۲۳ سوره ی حدید آمده است:
لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُور
(تا این که برای آنچه از شما فوت شده تاسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید، و خداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد )
زهد به معنای نداشتن دنیا نیست بلکه به معنای تعلق نداشتن و دلبسته نبودن به دنیاست.
آنان که تجربه ی انغمار و سیر در اقیانوس بیکران سفر اربعین را دارند حتما توجه دارند که این سفر سفریست که جابجای آن قدمهای کاروان اهل بیت علیهم السلام می باشد.
این سفر باید ما را نسبت به دنیا زاهد کند و بی میل به تعلقات.
ما ایرانی ها به برکت انقلاب اسلامی غرق در نعمات و امنیت هستیم و فرصت تجربه ی شرایط مشکل پیشینیان را نداریم
در این سفر در به دری ها و کمبود هاست که قوت سلوکی را افزایش میدهد.
خود را وابسته به جای گرم و نرم و غذای لذیذ کرده ایم
این سفر میتواند تعلق ما را در این زاویه ها به برکت تربیت اباعبدالله قوت ببخشد
اگر سردمان شد ویا غذایمان دیر شد و یا در مرز معطلمان کردند و ماشین نیامد و یا دیر آمدو... مثل اهل ایمان در استقبال بلا بگوییم : مرحبا به شعار الصالحین و قدر این کمبود های شیرین را بدانیم و نکند خدای نکرده اوقات تلخی کنیم.
از اول تا آخر این سفر در مرأی و منظر سالار شهیدان و بحمدالله مهمان او به تدبیر حضرتش هستیم
گاهی اوقات کمبود های دنیوی ارتقاء بخش است

ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست
عاشقی شیوه ی رندان بلاکش باشد

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.