تبیان، دستیار زندگی

شایعه تأخیر یک هفته‌ای صدور روادید اربعین

برای دریافت هزینه بیشترمعاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برخی از دفاتر متخلف از ارادت زائران حسینی سوء استفاده می‌کنند، گفت: این دفاتر با ترویج شایعه تأخیر یک هفته‌ای در صدور روادید از زائران مبالغ بیشتری اخذ می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده روی اربعین

محمد آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت، با اشاره به وجود برخی تخلفات در صدور ویزای زائران اربعین، اظهار داشت: با وجود اینکه ستاد مرکزی اربعین بارها از زائران اربعین خواسته است که برای ثبت نام به سامانه سماح یا دفاتر خدمات زیارتی اعلام شده در سامانه سماح مراجعه کنند، اما باز هم برخی از زائران در دام دفاتر غیر قانونی، متخلف و سودجو گرفتار می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از دفاتر متخلف با وعده‌های ویزای یک روزه یا ویزای سریع با نرخ آزاد، از عشق و ارادت زائران حسینی سوء استفاده می‌کنند، افزود: این افراد سودجو علاوه بر خالی کردن جیب زائران، موجب بدبین شدن مردم به دستگاه‌های دولتی می‌شوند. دفاتر متخلف با ترویج شایعه تأخیر یک هفته‌ای در صدور ویزا در سامانه سماح و نشر اکاذیب به دنبال دریافت مبالغی زیادتر از هزینه‌های قانونی از آن‌ها هستند.

آزاد با اشاره به روند صدور ویزا و تلاش دفاتر دارای مجوز برای تسریع در سفر زائران حسینی، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تلاش دفاتر خدمات زیارتی، روند صدور ویزای اربعین حداکثر تا ۷۲ ساعت انجام می‌شود. البته برخی از دفاتر استان‌ها مدت تحویل مدارک تا اخذ گذرنامه ویزا شده، حتی به ۴۸ ساعت هم کاهش یافته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متأسفانه برخی از دفاتر غیرمجاز هم اقدام به اخذ روادید می‌کنند، گفت: یکی از دفاتر متخلف با سوء استفاده از موقعیت نزدیکی به سفارت عراق که هیچ تاثیری در سرعت و زمان صدور ویزا ندارد، به طور غیرمجاز، غیر قانونی و سودجویانه با دو نرخی کردن ویزا با عنوان ویزای سامانه سماح و ویزای یک روزه، بابت هر ویزا مبلغ ۶۳۰ هزار تومان یعنی چند برابر قیمت مصوب ویزا از برخی متقاضیان دریافت می‌کرد.

آزاد با اشاره به اینکه این دفتر متخلف گذرنامه بسیاری از متقاضیان را که از چند روز قبل دریافت کرده بود، برای صدور ویزا ارسال نکرده و خود این تعلل نیز برخلاف تصور مردم، باعث طولانی شدن انتظار برای صدور ویزا و نارضایتی متقاضیان شده بود، افزود: برخی متقاضیان بر اساس ادعاهای این دفاتر گمان می‌کنند که روند فرایند تعریف شده در سماح باعث تأخیر در صدور ویزا می‌شود اما سامانه سماح نه تنها موجب تسریع در صدور ویزا بلکه مانع از تخلفات افرا سودجو نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ ویزای اربعین به همراه بیمه و خدمات پزشکی، ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان است، خاطر نشان کرد: هر شخص یا دفتری که بخواهد مبلغی بیشتر با هر عنوانی مثل ویزای سریع و یک روزه دریافت کند، تخلف کرده است و مردم نباید به آن اعتماد کنند. در حال حاضر ثبت‌نام و صدور ویزای اربعین با سرعت و جدیت در سراسر کشور در حال انجام است و این‌ روند بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت به طول می‌انجامد.

آزاد با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر خدمات زیارتی در سراسر کشور در این ایام به صورت فوق‌العاده به ثبت‌نام و دریافت مدارک و تحویل ویزا مشغول هستند، گفت: تنها مرجع رسمی ثبت‌نام اربعین، سامانه سماح و دفاتر زیارتی مندرج در این سامانه است. متقاضیان زیارت اربعین در این ایام به اطلاعیه‌ها و تأکیدات مسؤولان ذیربط توجه ویژه ای داشته باشند تا گرفتار دفاتر و افراد سودجو نشوند.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.