تبیان، دستیار زندگی

آیا خیانت را باید بخشید؟

بخشش خیانت چه زمانی لازم است؟ اگر همسرتان در زندگی به شما خیانت کند چه واکنشی از خودتان نشان می دهید؟ مورد خیانت واقع شدن یک تجربه آسیب زا است که موجب از بین رفتن اعتماد در روابط بین فردی می شود. خیانت تاثیرات منفی عمیقی در تمام ابعاد زندگی به دنبال خواهد داشت. یکی از موضوعات مهم در بحث خیانت، بخشش خیانت می باشد. زمانی که خیانت رخ می دهد در ابتدای امر موضوع بخشش غیر ممکن به نظر می رسد زیرا فردی که مورد خیانت واقع شده است از درد شدیدی رنج می برد. اما گاهی با گذشت زمان به تدریج تمایل به بخشش در فرد ایجاد می گردد. در نهایت بخشش خیانت برای فرد آرامش از دست رفته را باز می آفریند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

خیانت


آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟

نخستین رویداد پس از آشکار شدن خیانت، از بین رفتن احساس امنیت است. رو به رو شدن با تجربه خیانت، بسیار دشوار است. فردی که مورد خیانت واقع شده دچار خشم، شوک، سردرگمی و عدم توانایی در اعتماد کردن مجدد می شود. با این حال باید در نظر داشته باشیم که ما با افرادی زندگی می کنیم که کامل نیستند. در تمام روابط، این امکان وجود دارد که ما به تمام انتظاراتمان از فرد مقابل نرسیم. بخشش نقطه عطف اساسی در بهبود روابط افرادی است که دچار خیانت شده اند. بین بخشش و رضایت از زندگی، رابطه وجود دارد. بخشش در سلامت روان، کمک به بهبود کیفیت ارتباطات و مناسبات بین فردی نقش تعیین کننده ای دارد .

بخشش خیانت

بخشش خیانت فرآیندی است که در طول زمان رخ می دهد. به تدریج احساسات منفی مانند خشم و ناراحتی در فردی که مورد خیانت واقع شده است کاهش پیدا می کند و همدلی جای آن را می گیرد. آن چه در این موضوع دارای اهمیت است زمان مناسب برای بخشیدن فرد خیانتکار است. بخشش زود هنگام، احتمال تکرار خطا از سوی فرد خیانتکار را افزایش می دهد در مقابل هر چه فرآیند بخشش به تاخیر بیفتد فرد آسیب دیده با آزردگی بیش تری مواجه می شود.

 آیا می خواهید ببخشید؟

بخشش یک انتخاب است. فراموش کردن اشتباهاتی که دیگران در ارتباط با ما انجام می دهند مشکل است به خصوص اگر از لحاظ روحی برای ما دردناک باشند. بخشش خیانت به معنای پذیرفتن خیانت نیست، بلکه در واقع رها کردن خودتان از خشم و غضب نسبت به شخصی است که به شما خیانت کرده است. بخشش واقعی زمانی اتفاق می افتد که ما آگاهانه تصمیم بگیریم که روی اشتباهات و خیانت شریک زندگی خود تمرکز نکنیم. فکر کردن مداوم باعث باقی ماندن دردهای عاطفی ناشی از خیانت می شود و هر زمان که روی آن متمرکز می شویم، تجربه دردناک خیانت را با تفکر خود بازسازی می کنیم در حالی که بخشش واقعی می تواند به بازسازی رابطه کمک کند.

مراحل رسیدن به بخشش خیانت

تصمیم به بخشش خیانت شاید برای شما در یک لحظه قابل انجام باشد، اما بخشش خیانت بدون تامل می تواند برای فرد درد و رنج شدیدتری را به همراه داشته باشد. قبل از آن که تصمیم به بخشش خود را عملی کنید مراحل زیر را بهتر است طی نمایید.

تصمیم آنی نگیرید

هر انسانی ممکن تحت تاثیر احساسات، تصمیمات نامعقولی بگیرد. بنابراین نباید یک مرتبه به دلیل بد عهدی همسرتان تصمیم به جدایی از او بگیرید. شما به زمان نیاز دارید. می توانید در این زمینه از یک فرد متخصص کمک بگیرد. بهتر است مراحل درمان طی شود بعد در مورد جدایی تصمیم بگیرید. در غیر این صورت ممکن است این تجربه دوباره تکرار شود و حتی تاثیر منفی، بر روابط بعدی شما خواهد داشت.

آگاهی از علل شروع و تداوم خیانت

با همسر خود در مورد بد عهدیش صحبت کنید هرچه به مسئله پرداخته نشود، مشکلات پیچیده تر می شوند. آگاهی از علل شروع خیانت و تداوم آن می تواند نقش تعیین کننده ای در چگونگی طی کردن این مرحله بحرانی در زندگی داشته باشد. انگیزه های اصلی که به خیانت منجر شده است را شناسایی کنید و نسبت به برطرف کردن آن ها تلاش کنید وگرنه این قضیه دوباره تکرار خواهد شد. برای اطلاع از علل خیانت همسر کلیک کنید.

برای فرد خیانتکار نامه بنویسید

نوشتن نامه نوعی درمان محسوب می شود و به پردازش هیجانی در شما کمک می کند. پس از افشای خیانت همسر، در مورد احساسات خود و ضربه ای که خوردید بنویسید. بعد از چند روز، بروید دوباره نامه را بخوانید. لزومی ندارد نامه را به شخص مورد نظر بدهید. نوشتن نامه به کاهش احساسات منفی در شما کمک می کند، می تواند آرامش را به شما برگرداند و به شما کمک کند تا آسان تر ببخشید.

همدلی

همدلی یک رفتار حمایتی است که به افراد کمک می کند تا از مراحل بحرانی زندگی خود به خوبی عبور کنند. همدلی به این معناست که خود را در موقعیت طرف مقابل (فرد خیانتکار) قرار دهید و از دید او به مسائل نگاه کنید. ببینید او در چه شرایطی بوده است و بر چه اساسی چنین تصمیمی گرفته است، با او همدلی کنید. بدون شک شما هم در به وجود آمدن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید سعی کنید سهم خود را مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند که تمایل بیش تری برای بخشش خیانت او داشته باشید. نجات و حفظ رابطه‌ای که از خیانت آسیب دیده است نیاز به همدلی هردو نفر دارد. این هدفی نیست که به تنهایی به آن برسید. مشاوره خیانت می تواند به هر دو طرف در این زمینه یاری برساند.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

در حال زندگی کنید و به یاد داشته باشید که خیانت در گذشته اتفاق افتاده است. با اشتباهات گذشته زندگی نکنید و بر زمان حال و  متمرکز باشید.

از بخشش به عنوان سلاح استفاده نکنید

گاهی اوقات فرد، خیانت شریک زندگی خود را به ظاهر می بخشد، اما هر زمان که بحثی بین آن ها پیش آید، یک وسوسه در فرد ایجاد می شود که از خیانت گذشته به عنوان یک سلاح برای پیروزی استفاده کند. اما یادآوری خیانت یک اقدام اشتباه است چون در واقع درد عاطفی ناشی از خیانت را دوباره راه اندازی می کنید. این درد عاطفی باقیمانده به خشم منجر می شود. خشمی که فرد با انتقام گرفتن، احساس آرامش می کند.

این بار فردی که خیانت کرده است، احساس می کند مورد خیانت واقع شده. چون تصور می کرد طرف مقابلش او را بخشیده است ولی این رفتار بارها و بارها تکرار می شود. در نتیجه فرد در رابطه دچار اضطراب می شود که باعث فاصله بیش تر در رابطه می گردد. در نهایت این جریان به نابودی رابطه منتهی می شود. دیگر آن که هرگز از بخشش به عنوان راهی برای رسیدن به خواسته‌هایتان و گرفتن امتیاز از همسرتان استفاده نکنید.

بخشش و عدم شایعه سازی

در بخشش واقعی، فرد به دنبال شایعه سازی در مورد فرد خیانت کار نیست. شایعه پراکنی در واقع شکلی ظریف از انتقام جویی است، در واقع با این کار به دنبال تحقیر فرد پیش دیگران هست. در مقابل صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد می تواند مرحله مهمی در التیام عاطفی شما بعد از خیانت محسوب شود. به علاوه روند درمان را سرعت می بخشد چون حس بهتری خواهید داشت. میل شما برای بخشیدن فرد خطا کار بیش تر خواهد شد.

تصمیم گیری در مورد آینده

در مورد آینده خود با کسی که به شما خیانت کرده است، تصمیم بگیرید. حتی وقتی کسی را می بخشید، ممکن است احساس کنید که دیگر نمی خواهید به این رابطه ادامه دهید. به رابطه خود با فردی که به شما خیانت کرده فکر کنید. آیا می توانید زندگی بدون وی را تصور کنید؟ آیا ماندن در این رابطه اعتماد به نفس شما را تخریب می کند؟ می دانید چطور یک رابطه را تمام کنید؟ نگران به وجود آوردن فرزندان طلاق هستید؟ طلاق توافقی راه حل بهتری می تواند باشد

نتایچ بخشش خیانت
بازسازی رابطه:

بازسازی رابطه به حفظ و ماندگاری آن، با هم بودن و ثبات رابطه اشاره دارد. برخی از افراد برای روابط خود تلاش زیادی کرده اند و نمی خواهند چیزی را که به زحمت به دست آوردند به راحتی به خاطر اشتباه طرف مقابل از دست بدهند. بازسازی رابطه بر پایه بخشش پیامد مطلوبی است که برخی از افراد به دنبال آن هستند تا رابطه به چالش کشیده شده خود را، دوباره از نو بسازند.

حفظ کرامت انسانی:

حفظ کرامت انسانی شامل مواردی مانند: حفظ آبرو، تکریم شخصیت افراد، تاکید بر انسانیت و ارزش های مثبت درونی افراد می باشد. گاهی فرد به دلیل ارزش ها و خصلت های مثبتی که در شریک خود می بیند او را لایق بخشش می داند و معتقد است که شرافت انسانی نباید به خاطر یک خطا از بین برود.

فرصت جبران:

فرصت جبران شرایطی را برای کاهش آثار خیانت به وجود می آورد. هنگامی که پشیمانی به طور واقعی در فرد خیانت کار بارز باشد، می توان از فرصت جبران به عنوان راهکار تعیین کننده در مسیر بخشش استفاده کرد.

آرامش درونی:

انگیزه بسیاری از فعالیت های انسان رسیدن به آرامش است. یکی از مهم ترین پیامدهای بخشش خیانت، رسیدن به آرامش برای فرد است در واقع انسان با بخشش فرد دیگر، خود را سزاوار آرامش می داند.

سودمندی:

فرد به دنبال بخشش، می تواند از زیانی که متوجه اوست خود را رها کند. گاهی در بخشش افراد منفعت شخصی وجود دارد البته سود الزاما به معنای منفعت مادی نیست، بخشی از آن سود معنوی است و در حفظ پایگاه خانواده نهفته است.

نتایج عدم بخشش خیانت

گاهی فردی که مورد خیانت واقع شده است به دلایل اقتصادی و اجتماعی مانند عدم کسب درآمد، حفظ آبرو، حفظ خانواده و فرزندان، ترس از تنهایی برای طلاق اقدام نمی کند. از طرفی نمی تواند همسر خود را نیز ببخشد در چنین شرایطی ممکن است تنش در میان زوجین بالا رود و دعوا و مشاجره و طلاق عاطفی روی دهد. همچنین ممکن است فرد به دنبال انتقام جویی باشد و او هم خیانت کند. مسلم است که این کارها صرفا به بدتر شدن شرایط دامن می زند و در این شرایط استرس زا فرزندان بیش از پیش قربانی تعاملات والدین خود می شوند.

پیشگیری از خیانت خود موضوعی است که زوجین باید همیشه در زندگی مشترک خود در نظر داشته باشند. خیلی اوقات زوجین در طول تعامل خود متوجه نشانه های خیانت همسرشان شده اند اما با نادیده گرفتن شان به آن دامن زده و موجب بدتر شدن شرایط می شوند. زوج درمانی در بسیاری از مواقع در   کاهش آسیب های ناشی از خیانت یاری رسان است.


منبع: هنر زندگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.