تبیان، دستیار زندگی

«فایده‌گرایی» به چاپ هفتم رسید

کتاب «فایده‌گرایی» نوشته جان استوارت میل با ترجمه مرتضی مردیها از سوی نشر نی به چاپ هفتم رسید. این کتاب شرحی دقیق از نظریه فلسفی میل به قلم خود او محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «فایده‌گرایی»

کتاب «فایده‌گرایی» که جان استوارت میل آن را نوشته و با ترجمه مرتضی مردیها از سوی نشر نی منتشر شده است، شرحی دقیق از نظریه فلسفی میل به قلم خود او محسوب می‌شود.

در مقدمه کتاب درباره محتوای آن چنین نوشته شده است: «فایده‌گرایی نظریه‌ای است درباره‌ مبانی اخلاق، اما از آن فراتر می‌رود و حوزه‌هایی چون فلسفه‌ سیاست و حقوق را نیز دربرمی‌گیرد. این متاتئوری، که در پی تبیین عام رفتارهای بشری، و نیز تعیین معیار کردار درست بوده، داوری‌های متعارضی را برانگیخته است.

بسیاری ممکن است آن را به بداهت درست بینگارند، اما کم هم نبوده‌اند بزرگانی که آن را نه فقط آشکارا غلط، بلکه خطرناک و خسارت‌خیز دانسته‌اند. جان استوارت میل، برجسته‌ترین مدافع فایده‌گرایی، در این کتاب می‌کوشد مخاطب را نسبت به راستی و درستی و کارسازی این نظریه متقاعد کند. مترجم با افزوده‌ مفصلی تلاش کرده است سهم خود را در ایضاح مطلب ادا کند.»

علاوه بر «فایده‌گرایی» کتاب‌هایی نظیر «انقیاد زنان»، «تاملاتی در حکومت انتخابی» و «رساله‌ای درباره آزادی» از میل به فارسی ترجمه شده و ناشران مختلف آنها را منتشر کرده‌اند. مترجم کتاب نیز از استادان باسابقه حوزه فلسفه محسوب می‌شود که کتاب‌های دیگری از او نظیر «فلسفه‌های روان‌گردان» و «سیطره جنس» از سوی نشر نی منتشر شده است.

چاپ هفتم کتاب «فایده‌گرایی» در 262 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان به بازار عرضه شده است. 
منبع: ایبنا