تبیان، دستیار زندگی

«چگونه کتاب بخوانیم» به چاپ ششم رسید

«چگونه کتاب بخوانیم» برای ششمین بار از سوی انتشارات آستان قدس رضوی راهی بازار نشر شد. نخستین چاپ این کتاب 75 سال پیش منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
«چگونه کتاب بخوانیم»

سید احمد میرزاده، معاون تولید به‌نشر در این‌باره گفت: «چگونه کتاب بخوانیم» تالیف ملتیمر جی.آدلر و چارلز لینکلن ون دورن با ترجمه محمد صراف تهرانی در قالب مجموعه آثار فاخر فرهنگی و هنری به نام «گنجینه» به چاپ ششم رسید.

وی با بیان اینکه مجموع شمارگان چاپ‌های قبلی این کتاب به هفت هزار و 650 نسخه می‌رسد، ادامه داد: به‌نشر چاپ ششم «چگونه کتاب بخوانیم» را در قطع وزیری با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 43 هزار تومان منتشر کرده است.

میرزاده افزود: به‌نشر در آستانه سی‌سالگی فعالیت خود بر آن است تا برخی آثار فاخر فرهنگی و علمی سال‌های دور خود را در مجموعه‌ای به نام «گنجینه» گرد هم آورد. هدف انتشارات آستان قدس رضوی از این اقدام صرفا فرهنگی، معرفی دوباره آثاری است که هرچند به دلایل گوناگون فرصت تجدیدچاپ نیافته‌اند، اما همچنان از غنای فرهنگی و علمی شایسته‌ای برخوردارند.

معاون تولید به‌نشر بیان کرد: این کتاب در چهار بخش «ابعاد خواندن»، «سومین سطح خواندن، خواندن تحلیلی»، «روش‌هایی برای انواع مختلف مطالب خواندنی» و «اهداف نهایی خواندن» تکنیک‌های کاملا مفیدی را برای رده‌بندی موضوعی کتاب‌ها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده ارائه می‌کند و نویسندگان میان چهار سطح «خوانش ابتدایی، اجمالی، تحلیلی و منطقی» و «ادراک، تفکر و یادگیری» تمایز قائل می‌شوند.

وی گفت: «چگونه کتاب بخوانیم» یک کتاب مرجع است که روی نحوه خواندن و اینکه خواندن چند سطح دارد و چگونه باید خواند، تاکید دارد و تقریبا برای هر نوع کتابی چند نکته و راهکار ارائه می‌کند.

در بخشی از صفحات ابتدایی کتاب آمده است: «این کتاب برای کسانی به رشته تحریر درآمده است که علاقه دارند اهل مطالعه باشند یا دقیق‌تر بگوییم این کتاب مخصوص خوانندگانی است که هدف اصلی آنها کسب دانش بیشتری است. هر چند از نخستین چاپ «چگونه کتاب بخوانیم است» بیش از 75 سال می‌گذرد، اما همچنان با اقبال جهانی روبه‌رو است. سایت آمازون فروش این کتاب را تاکنون 500 هزار نسخه برآورد کرده است و منتقدان ادبی، این کتاب را یکی از کلاسیک‌های زنده جهان می‌نامند، انجمن جهانی مدیریت اطلاعات نیز کتاب آدلر را در فهرست آثاری قرار داده است که هر مدیری باید بخواند.»


منبع: روابط عمومی انتشارات آستان قدس رضوی