تبیان، دستیار زندگی

چرا پوست سرتان ساز مخالف می‌زند؟

6 عامل که پوست سر را حساس می‌کند

پوست سر یک سد فیزیکی و عایق حرارتی است که در برابر آسیب‌های خارجی مقاومت کرده و سر را در امان نگه می‌دارد. در واقع پوست سر پوستی است که وظیفه پوشش دهی و محافظت از جمجمه انسان را بر عهده دارد. این بخش از بدن از رگ‌های خونی، پوست، فولیکول‌های مو و موها تشکیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوست سر
پوست سر منطقه‌ای است که به میزان زیادی در معرض عوامل و آسیب‌های خارجی قرار دارد. به همین دلیل آسیب‌پذیر است و ممکن است دچار مشکل، درد یا حساسیت شود. بنابراین لازم است که با مراقبت‌های ساده‌ای از بروز درد و حساسیت پیشگیری کرد. در ادامه بیشتر در خصوص این ناحیه و مشکلات و روش‌های مقابله صحبت می‌کنیم. با ما باشید.

پوست سر: محل تجمع پایانه‌های عصبی
پوست سر پوشیده از پایانه‌های عصبی است که در ریشه فولیکول‌های مو هستند. با وجود اینکه پوست سر مسئولیت حفاظت سر را دارد اما با این حال خود به سادگی تحت تأثیر قرار گرفته و دچار مشکل می‌شود.

در ادامه عوامل حساسیت‌زا و مشکل‌آفرین برای پوست سر را بازگو می‌کنیم:

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای تغذیه و حفاظت از پوست سر را تأمین نمی‌کند. در نتیجه ممکن است زمینه‌ساز مشکلاتی مانند حساسیت، ریزش مو، شوره سر و درماتیت و غیره شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که تغذیه مناسب و متعادلی داشته باشید. در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. با همین کارهای پوست سر تقویت شده و به وظایف خود به خوبی عمل می‌کند.

اتو و سشوار داغ بدترین دشمنان پوست سر هستند. تا حد امکان از این دشمنان داغ دوری کنید. استفاده مکرر و طولانی مدت از این لوازم به طور کامل سلامت پوست سر را به خطر می‌اندازد


استفاده از شامپوهای نامناسب

شامپو یکی از اصلی‌ترین عوامل حساسیت و ناخوشی پوست سر است. شامپوهایی که با ترکیبات تمیزکننده قوی و تهاجمی ساخته می‌شوند باعث از بین رفتن لایه محافظتی روی پوست سر می‌شوند. زمانی که این لایه پوششی به خطر بیافتد سلول‌های داخلی پوست سر ملتهب شده و حساسیت و خشکی و در نتیجه خارش سر شروع می‌شود. علاوه بر شامپوها، محصولات شیمیایی دیگری که مخصوص سر تولید می‌شود مانند انواع ژل‌ها و موس‌ها، همچنین صابون‌ها، آب و برخی از داروها نیز پوست سر را در معرض مشکل قرار می‌دهند. توصیه می‌کنیم که از شامپوهای خنثی استفاده کنید. چون حاوی کمترین میزان تمیزکننده‌های تهاجمی هستند. در نتیجه علاوه بر تمیز کردن موها پوست سر را نیز سالم نگه می‌دارند.

قرار داشتن در معرض عوامل محیطی

قرار داشتن در معرض نور خورشید، باران، گرما و سرمای شدید، باد و طوفان و حتی آلودگی هوا روی سلامت پوست سر تأثیر منفی می‌گذارد. برای حفاظت خود توصیه‌ی کنیم که قبل از ترک منزل کلاه به سر بگذارید. با همین کار ساده پوست سرتان را از عوامل محیطی آسیب‌رسان محافظت می‌کنید.

استرس

شرایطی که در زندگی استرس ایجاد می‌تواند به طور خودکار روی سلامت موها و پوست سر تأثیر منفی می‌گذارد. هر از گاهی به خود استراحت دهید و خودتان را از استرس دور کنید. به کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید. این کار باعث آرامش روحی روانی‌تان شده و به نفع بدنتان است.

کشیدن موها

هر بار که موها را شانه می‌کنید و برس می‌کشید احتمال اینکه موهایتان کشیده شود زیاد است. این کشیدگی نیز روی پوست سر تأثیر منفی می‌گذارد. این کار نه تنها باعث ریزش مو می‌شود بلکه به مرور زمان متوجه می‌شوید که پوست سرتان بسیار حساس و آسیب پذیر شده است. توصیه می‌کنیم که از بستن سفت و طولانی‌مدت موها بخصوص در طول شب بپرهیزید. باز گذاشتن موها یا حداقل نکشیدن و محکم نبستن آن‌ها بهترین انتخاب برای سلامت مو و پوست سر است.

اتو و سشوار

اتو و سشوار داغ بدترین دشمنان پوست سر هستند. تا حد امکان از این دشمنان داغ دوری کنید. استفاده مکرر و طولانی مدت از این لوازم به طور کامل سلامت پوست سر را به خطر می‌اندازد. به جای اتو کشیدن یا سشوارهای طولانی از کرم‌های خاص مو استفاده کنید که به حالت‌دهی موها بدون نیاز به گرما کمک می‌کنند.
چند توصیه تکمیلی
* اگر می‌خواهید پوست سرتان سالم و محکم باشد مهم است که از روغن‌های گیاهی و ماسک‌های طبیعی استفاده کنید. چون این مواد حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز موها هستند. روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن آووکادو و کرچک بهترین گزینه‌ها هستند. ماسک ویتامین‌های B7 ،E و C را امتحان کنید.
می‌توانید از روش‌های زیر نیز استفاده کنید:
* روزانه حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشید. این کار به طور چشمگیری سلامت عمومی بدن را ارتقا می‌دهد.
* پوست سر را با ملایمت بمالید تا جریان خون تحریک شود. این کار به تسکین دردها کمک کرده و به مرور باعث تقویت پوست سر می‌شود.
* اگر با انجام این کارها پوست سرتان همچنان ملتهب و آسیب دیده بود و بهبودی در وضعیت آن حاصل نشد حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک متخصص تست‌های لازم را برای تشخیص مشکل انجام داده و داروی لازم را جهت بهبودی تجویز می‌کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.