تبیان، دستیار زندگی

ناکامی بشر در کشف حیات فرازمینی

انسان مدت هاست که به دنبال کشف حیات فرازمینی و اثبات وجود موجودات فضایی است. اما به راستی علت اصلی ناکامی بشر در کشف حیات فرازمینی چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرا زمینی ها
حیات فرازمینی را باید جز بزرگترین سوالات بشر دانست که هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است. قرنهاست که بشر این سوال ساده را از خود می پرسد که آیا علاوه بر کره زمین، حیات فرازمینی در دیگر جاهای کیهان وجود دارد یا خیر؟ اما به راستی چه چیزی باعث شده تا انسان مدرن از کشف حیات فرازمینی ناکام بماند؟

شاید بهتر باشد قبل از هر چیز این سوال را خود بپرسیم که انسان مدرن برای کشف حیات فرازمینی تا چه میزان به جستجو در کیهان پرداخته است؟ به عبارت بهتر چند درصد کیهان توسط بشر امروز مورد کنکاش قرار گرفته است و آیا این میزان در حدی هست که بتوان گفت انسان تلاش خود را کرده و باید از کشف حیات فرازمینی دست بکشد؟

کارشناسان ناسا معتقدند شاید یکی از اصلی ترین دلایل ناکامی بشر در کشف حیات فرازمینی  به این خاطر است که انسان تنها گستره ناچیزی از کیهان را برای کشف نشانه های حیات فرازمینی مورد جستجو قرار داده است. در واقع پروژه کشف حیات فرازمینی هنوز در ابتدای راه است و انسان گامهای اولیه را هم برنداشته است.

حیات فرازمینی ؛ کشف یک سوزن در انبار کاه

در واقع وضعیت انسان مدرن برای کشف حیات فرازمینی مشابه وضعیت این فرد است و می توان گفت تاکنون هیچ کاری انجام نداده است.

ممکن است موجودات فرازمینی سیگنال هایی را برای ما ارسال کرده باشند که از درک آنها ناتوان باشیم. همچنین این احتمال وجود دارد که تاکنون مسیر بی راهه را رفته و در جاهایی جستجو کرده ایم که نباید می کردیم و لذا باید سمت و سوی خود را برای کشف حیات فرازمینی تغییر دهیم. اما از همه مهمتر اینکه اگر قیاس سوزن و انبار کاه را بپذیریم، باید این سوال را بپرسیم که تاکنون چه میزان از این انبار را جستجو کرده ایم؟

ناسا به دنبال پاسخ به سوالی بوده است که قبلا پرسیدیم؛ اینکه انسان برای کشف تمدنهای بیگانه و یا حیات در دیگر نقاط کیهان تا چه میزان به جستجو در گستره کیهان دست زده است؟ در واقع چند درصد انبار کاه را برای پیدا کردن سوزن مورد کاوش قرار داده است؟

کارشناسان ناسا به منظور پاسخ به این سوال به تحقیق پرداختند و در نهایت به رقم جالب توجهی رسیدند. رقمی که با نگاه به آن به نظر می رسد بشر هنوز هیچ کاری برای کشف حیات فرازمینی  انجام نداده است. در واقع ناسا به رقم  0.00000000000000058%رسید. ناسا در قیاسی جالب عنوان کرده است که انگار بشر برای کشف کل کره زمین تنها ۵ سانتیمتر مربع از خاک زمین را جستجو کرده باشد.


اگر بخواهیم قیاس معنادار دیگری در این خصوص ارائه دهیم می توان اینگونه مطرح کرد که بشر برای کشف حیات فرازمینی، به اندازه فردی تلاش کرده که از او خواسته شده است تا برای کشف یک ماهی در درون اقیانوس باید کل آب اقیانوس ها را بنوشد. حال این فرد را در نظر بگیرید که تنها یک لیوان از آب اقیانوس را نوشیده باشد. در واقع وضعیت انسان مدرن برای کشف حیات فرازمینی مشابه وضعیت این فرد است و می توان گفت تاکنون هیچ کاری انجام نداده است.

از سوی دیگر انسان روی زمین هنوز نمی داند که باید به دنبال کدام سیگنال ها باشد؟ و اگر سیگنالهایی از سوی حیات فرازمینی به او برسد، آیا آن را درک خواهد کرد؟ همچنین این احتمال وجود دارد که حیات فرازمینی تمایلی نداشته باشد که از سوی دیگر گونه های حیات در سراسر کیهان شناسایی شود و بر این اساس خود را مخفی می کند. به این ترتیب و با توصیفاتی که از قبل نیز صورت گرفت، کار انسان برای کشف هر گونه حیات فرازمینی به مراتب سخت تر خواهد شد.
منبع: گجت نیوز