تبیان، دستیار زندگی

غار ایوب در کرمان، با عنوان بزرگترین دهانه غار ایران

کرمان یکی از بزرگترین استان های کویری ایران است که در جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است. در استان پهناور ایرانی شهری به نام بابک وجود دارد که جاذبه های بسیار دیدنی و ارزشمندی را دارا می باشد، ما در این مطلب می خواهیم درباره غار ایوب در کرمان صحبت کنیم و اطلاعاتی درباره آن به شما بدهیم. این غار دهانه بسیار بزرگی دارد و روی کوه ایوب واقع شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 غار ایوب در کرمان

همانطور که در بالا اشاره کردیم در استان کرمان غاری به نام ایوب وجود دارد که دهانه ی آن بسیار بزرگ است و عنوان بزرگترین را به خود گرفته است و این خود یکی از ویژگی های مهم این غار محسوب می شود. به طور کلی غارها یکی از جاذبه های کره رمزآلود در کره زمین است که در گذشته های دور پناهگاهی برای نسل بشر بوده است. اما با تمام این تفاسیر ناشناخته ‌های زیادی را با خود به همراه دارند و غار ایوب یکی از بزرگ ‌ترین غارهای ایران به شمار می رود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

غارهایی در جهان وجود دارد که بزرگی آن ها به حدی است که می توان در آن ها شهری بنا کرد و جالب است بدانید که گاهی حتی رودخانه ای در آن ها جریان دارد و یا حتی جنگی سرسبز در بطن آن ها شکل می گیرد.

موقعیت جغرافیایی غار ایوب در کرمان


غار ایوب بر روی کوه های ایوب در شهر بابک که در استان کرمان قرار دارد نیز واقع است. این غار در جنوب شرقی شهر دهج که یکی از توابع شهر بابک می شود قرار دارد و از مهمترین جاذبه های گردشگری در کرمان به شمار می رود. برای رسیدن به غار ایوب پیشنهاد می توانید از جاده اصلی بندرعباس به تهران استفاده کنید، پس از گذر از دو راهی جوزم، بعد از حدود ۳۵ کیلومتر به غار ایوب خواهید رسید.

 آدرس: کرمان، شهرستان بابک، ۷ کیلومتری شهر دهج


بهترین زمان برای بازدید از غار ایوب


با توجه به موقعیت جغرافیایی کویری که غار ایوب در کرمان دارا هست می توان گفت بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه ی دیدنی فصل بهار و پاییز می باشد.

چگونگی پدید آمدن غار ایوب در کرمان


یکی از ویژگی های مهم غار ایوب در کرمان دهانه ی بزرگ آن است که دارای طولی به اندازه ۶۰ متر و ارتفاع ۸۰ متر بوده و  همچنین بزرگ‌ ترین غار آذرین کشور به شمار می ‌رود، بنابراین منشا این غار گدازه‌ های آتشفشانی است. آب موجود زیر گدازه های داسیتی بعد از بهم پیوستن و انفجان دچار تشکیل این غار نیز شده است. با گذشته زمان های بسیار زیاد بعد از تشکیل بدنه اصلی غار، اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت و هوای سرد درون غار باعث انقباض و انبساط شدید در دیواره ‌ی آن و جدا شدن تکه سنگ ‌های بزرگ شده که همین عامل بر وسعت غار اضافه کرده است.

علاوه بر انقباض ها و انبساط های شدید، عامل دیگری که باعث به وجود آمدن غار ایوب در کرمان شد نیز باد بود. فرسایش بادی و کوبیده شدن دانه های ماسه با سرعت زیاد بر روی سنگ های داسیت شده نیز نتیجه را به وجود آورده که شما می توانید اثر آن را در لانه های زنبوی شکلی که در فضای درونی غار ایجاد شده تماشا کنید. طبق بررسی‌های انجام شده باستان‌ شناسی این غار در گذشته محل سکونت بوده به طوری که می‌ توان آثاری به جا مانده از دوره اشکانی را در این مکان مشاهده نمایید.
 غار ایوب در کرمان

همانطور که می دانید غار ایوب در کرمان بر روی کوهی به همین نام قرار دارد که ارتفاع این کوه برابر با ۳۲۰۰ متر می باشد و جزئی از رشته کوه های مرکزی ایران به شمار می رود. در بخشی از دیواره شرقی جریان باریک آب از سقف جاری است، این آب به حوضچه‌ ی کوچکی می ‌ریزد که پای دیواره قرار دارد.


حوض آرزوها در غار ایوب


یک جوی باریک از آب که از سقف به سمت پایین حرکت می کند باعث شده که در گوشه دیواره شرقی، حوضچه ای ایجاد گردد. در این حوضچه اگر آب بنوشید می بنید که آبی است خنگ و گوارا. در بالا دست این حوضچه سطحی مسطح و صاف قرار دارد که چاله کوچک هاونگ مانندی در مرکز آن دیده می شود که به هاونگ یا حوض آرزوها معروف است. اگر در این حوض سنگی انداخته شود و آرزوی کردید، به گفته محلی ها، آرزوی شما برآورده خواهد شد.

آب این حوضچه بسیار خنک بوده و قابلیت شرب نیز دارد. همچنین بالاتر از این حوضچه مکانی صاف قرار دارد که می‌توان چاله‌ی کوچک هاونگی شکلی را در آن مشاهده کرد. این چاله‌ به حوض آرزو یا جوقن شهرت دارد. اعتقاد مردم محلی بر این است که اگر آرزویی داشته باشی و در کنار این چاله نیت کرده و سپس قطعه سنگی را درون آن انداخته و آن قطعه سنگ بعد از برخورد به این چاله به سمت بیرون پرتاب شود، آرزویت برآورده خواهد شد.

سوراخ حلال و حرام در دیواره غار ایوب


در دیواره ی غربی غار ایوب در کرمان سواخی مشهور به نام حلال و حرام قرار گرفته است، زمانی که شما به سمت غربی دیواره غار که نگاه کنید، در دل صخره ای کوه هایی که غار ایوب در آن ها قرار نیز می توانید سوراخی دایره مانند با قطر کم را ببینید که به کت حلال حروم مشهور است. مطابق با اعتقادی بی پایه و اساس مردم کرمان نیز بر این باور هستند که اگر شخصی حلال ‌زاده باشد، قادر است از این سوراخ عبور کند و در غیر این صورت نمی‌ تواند.

منزلگاهی در صحن مرکزی غار ایوب در کرمان وجود دارد که جایگاهی برای نشستن و رفع خستگی می باشد. تقریبا حدود ۱۵۰ متر بالاتر از این منزلگاه، جایگاه بچه مهتابی نیز می باشد. در این محل نقطه ‌ای گود شده وجود دارد که رد پای انسانی با فیزیک بدنی قوی در آن به چشم می‌خورد که مردم محلی آن را منتسب به حضرت ایوب می‌دانند. همین خود سبب شده تا این غار در بین مردم کرمان بسیار مقدس به شمار بیاید و حتی عده ای برای زیارت به سمت این غار در شهر بابک می روند.

دیگر جاذبه های دیدنی در شهر بابک

روستای صخره‌ای میمند


روستای میمند در استان کرمان و در شهر بابک در شمال شرقی شهر کرمان واقع شده است. خانه های این روستا مانند خانه های  روستای صخره ای کندوان در آذربایجان شرقی، در دل صخره های سخت کنده کاری شده است و طبق نظر محققان، قدمت این خانه ها به ۱۲ هزار سال قبل برمی گردد خانه هایی که توسط نیاکان میمندی های امروزی هزاران سال پیش ساخته شده است و امروزه برای آن ها به یادگار مانده است. حدود ۴۰۰ خانه دست کنده در دل کوه های این شهر قرار دارد. این روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از لحاظ معماری و جاذبه می توان این روستا را با  روستای Cappadocia در ترکیه مشابه دانست اما متاسفانه آن ها چه استفاده از منابع تاریخی خودشان می کنند و ما چطور ….
روستای صخره‌ای میمند

منطقه جوزم


در فاصله ی ۴۵ کیلومتری از شهر بابک منطقه ای به نام جوزم قرار دارد که اکنون یکی از خوش آب و هواترین مناطق شهرستان بابک محسوب می شود. جوزم رودخانه‌ای دائمی دارد که بر زیبایی‌های منطقه می‌افزاید. جوزم علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگر خاص خود بناهای تاریخی از جمله حمام قدیمی، منزل خان، بنای شترگاه و قبرستان قدیمی دارد.

روستای ریسه و پاقلعه


دیگر جاذبه ی دیدنی در شهر بابک روستای ریسه و پاقلعه است که به دلیل آب و هوای خاص و متفاوتی که دارد بسیار در بین عموم محبوب است. قلعه مرج از آثار برجسته تاریخی شهر بابک است و قدمت آن با توجه به بررسی هایی دکتر دیتریش هوف آلمانی انجام داده به زمان انسان های نخسین برمی گردد.

دریاچه مخرگه


شما زمانی که بازدیدتان از غار ایوب در کرمان به پایان رسید، همانطور که مشاهده می کنید جاذبه های زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها دیدن کنید. دریاچه مخرگه تقریبا در فاصله ۳۲ کیلومتری جنوب شهر بابک قرار گرفته و در دشت وسیعی از ریگ سفید قرار گفته است. از نکات جالب دریاچه مخرگه این است که می‌توان با حرکت در هر نقطه آن از انعکاس حیرت‌انگیز و زیبای تصاویر آسمان و محیط اطراف لذت برد. این دریاچه با شوره زاری در بولیوی نیز شباهت های بسیار دارد و ملقب به بزرگترین آینه روی زمین می باشد.
دریاچه مخرگه

عمارت موسی خان


از بناهای تاریخی که می توانید بعد از بازدیدتان از غار ایوب از آن دیدن کنید عمارت موسی خانی است که قدمت آن به زمان قاجاریه باز می گردد. فرزند محمد علی ملقب به حاج آقا در بین سال های ۱۲۷۰-۱۲۶۵ در شهر بابک دستور ساخت این عمارت را داده است.

منبع: مجله گردشگری الی گشت