تبیان، دستیار زندگی

پرچم زربفت مسجد اونچی میدان اردبیل مرمت شد

پرچم زربفت مسجد اونچی میدان اردبیل متعلق به دوره افشاری پس از اتمام طرح و تکمیل اقدامات مرمت و حفاظت به نماینده مسجد تحویل داده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پرچم زربفت مسجد اونچی میدان اردبیل مرمت شد

فتح اله نیازی (کارشناس مسئول گروه حفاظت و مرمت آثار نقاشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی) با اعلام خبر مرمت پرچم زربفت مسجد اونچی میدان اردبیل گفت: با توجه به همکاری‌های مشترک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی با موزه‌ها و واحدهای میراث فرهنگی استان‌ها؛ طی درخواست مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل؛ پرچم زربفت متعلق به مسجد اونچی میدان اردبیل که برای انجام امور حفاظتی و پژوهشی به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی سپرده شده بود، پس از اتمام طرح و تکمیل اقدامات به نماینده مسجد عودت داده شد.

به گفته وی، این پرچم زربافت که به استناد کتیبه تاریخ دار مرکزی آن متعلق به دوره افشاری بوده، از جمله پرچم‌های بزرگ ابعاد، دارای کتیبه‌های قرآنی در حاشیه و مرکز اثر و نیز کتیبه‌هایی گرداگرد فضای مرکزی مزین به اسماء الهی است.

او گفت: الیاف به کار رفته در این پرچم ابریشم در رنگ‌های قرمز، آبی ، سورمه‌ای و سبز و گلابتون نقره با مغزی ابریشم و  روکش طلا بودند.

نیازی در ادامه به قطعات تزیینی باقی مانده در حاشیه‌های پرچم به صورت ریشه‌هایی از الیاف فلزی ( عمدتاً مس با روکشی از نقره) اشاره کرد.

او از اقدامات انجام شده توسط  پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی بر روی این پرچم به مستند سازی، شناسایی الیاف فلزی، فن شناسی، آسیب شناسی و تعیین حساسیت‌های این الیاف در محیط‌های متفاوت شستشو ، شناسایی الیاف و نخ‌های به کار رفته در تار و پود پارچه، بررسی میزان آلودگی اثر به عوامل بیولوژیک اشاره کرد.

وی همچنین قرائت کتیبه وقف نوشته شده بر روی پرچم، تصحیح اقدامات مرمتی قبلی و جداسازی الحاقات ناهمخوان با اثر، شستشو و پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و پرکردن کمبودها و طراحی و اجرای بسته بندی حفاظتی مناسب برای اثر با در نظر گرفتن شرایط نگهداری آن را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.

نیازی گفت: این اقدامات نه تنها باعث حفظ و ارتقاء سطح نگهداری و آماده سازی اثر برای نمایش شد، بلکه به واسطه همکاری نزدیک بخش‌ها و متخصصان مختلف پژوهشکده، نمونه ای موفق از همکاری میان بخشی در به ثمر رسیدن یک پروژه  حفاظت و مرمت نیز به شمار می‌رود.

منبع : خبرگزاری ایلنا