تبیان، دستیار زندگی

۳۴ دانشجوی فداکار تجلیل می‌شوند

هشتمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران طی نیمه دوم آذرماه سال جاری، برگزار و از ۳۴ دانشجوی فداکار تجلیل به عمل می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عیسی علیزاده
نشست خبری هشتمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران، با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حسن فارسی، دبیر جشنواره، رحیمیمان، رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره و ابوالقاسم رئیسی، رئیس روابط عمومی جهاد دانشگاهی در محل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به برخی از طرح‌های این معاونت اشاره و عنوان کرد: نابسامانی‌های اجتماعی ریشه در فرهنگ دارد و دانشجویان نیز می‌توانند نقش مهی در اجرای هر چه بهتر فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگسازی بر عهده گیرند.

وی یکی از ویژگی‌های جهاد دانشگاهی را نیازسنجی و اجرای برنامه بر اساس نیاز موجود جامعه دانست و گفت: مرکز افکارسنجی(ایسپا) در این زمینه نقش مؤثری دارد و برنامه‌های اجرایی نتیجه آماری است که این سازمان ارائه می‌دهد.

علیزاده به برخی ویژگی‌ها که باید در کارهای دانشجویی بدان توجه شود اشاره و عنوان کرد: فعالیت‌هایی که برای دانشجویان اجرایی می‌شود باید مورد علاقه آنان و به نحوی باشد که اعتماد آنان را برانگیزد. همچنین استفاده از زبان هنر می‌تواند در جذب دانشجویان به برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مؤثر باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی محور بخشی از فعالیت‌های این نهاد انقلابی را توجه به فرهنگ دینی و در قالب برنامه‌هایی همچون؛ یاد عاشورائیان، گفتمان انقلاب اسلامی و طریق جاوید خواند و اعلام کرد: در بخش‌های اجتماعی نیز برپایی جشنواره‌هایی همچون آئین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در دستور کار قرار دارد.

وی به فعالیت‌های مبتنی بر تقویت فرهنگ ملی همچون طرح «ایران مرز پرگهر» اشاره  و اظهار کرد: بحث‌های گفتمانی که زمینه ارائه نظرات دانشجویان را فراهم می‌کند نیز در این میان از اهمیت به سزایی برخوردار است که در این زمینه جهاد دانشگاهی با اجرای مسابقات مناظره این زمینه را برای دانشجویان فراهم کرده است. همچنین این نهاد انقلابی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه امسال بیست و پنجمین جشنواره کتاب سال دانشجویی و هجدهمین جشنواره پایان نامه دانشجویی را برگزار می‌کند.

در ادامه این نشست رحیمیان، رئیس شورای سیاست گذاری آئین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان به تبیین ابعاد مختلف این جشنواره پرداخت و عنوان کرد: اولین دوره این جشنواره در سال ۸۳ همزمان با اولین سالگرد وقوع زلزله بم برگزار و تا پنج دوره نیز به پیش رفت اما با یک وقفه هشت ساله مواجه و پس از آن از سال ۹۵ مجددا آغاز به کار کرد.

وی تعداد تقدیرشدگان در هفت دوره گذشته را ۲۷۹ مورد اعلام و عنوان کرد: در این میان ۲۴۸ نفر از دانشجویان و ۳۱ مورد نیز گروه‌های دانشجویی بوده‌اند.همچنین طی هفت سال گذشته ۷۲ مورد از دانشجویان از دانشگاه آزاد اسلامی و دو نفر از دانشگاه‌های دولتی بوده‌اند. ۶۷ نفر از دانشگاه‌های استان تهران  و ۱۵۲ نفر از سراسر کشور انتخاب شده‌اند. ۴۰ برگزیده از رشته‌های پزشکی و ۱۷۲ نفر از رشته‌های غیرپزشکی بوده‌اند. چهار نفر از دانشجویان غیر ایرانی و دو نفر از اصحاب رسانه بوده‌اند.

مصادیق انتخاب دانشجویان فداکار

رحیمیان به مصادیق انتخاب دانشجویان فداکار اشاره و عنوان کرد: دانشجویان در قالب محورهایی همچون خدمات امداد و نجات، پیشگیری از سوانح و حوادث طبیعی و غیرطبیعی، فعالیت‌های داوطلبانه و امور خیریه، حوزه‌های سلامت، بهداشت و توانبخشی، عرصه دفاع از کیان کشور و آرمان‌های انقلاب، سازندگی، محرومیت زدایی و آبادانی کشور، حفاظت از محیط زیست و اهدای اعضای حیاتی بدن انتخاب می‌شوند.

در بخش دیگری از این نشست خبری حسن فارسی، دبیر جشنواره اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان به تبیین جزئیات بیشتری از این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره طی نیمه دوم آذرماه سال جاری، همراه با تقدیر از ۳۴ دانشجوی برگزیده برگزار می‌شود.

وی روش ثبت نام را مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی تندیس فداکاری و همچنین مراجعه به دستگاه‌های مربوطه دانست و گفت: در اجرای این مراسم دستگاه‌هایی همچون معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت وزرش و جوانان، هلال احمر، بهزیستی، محیط زیست، کمیته امداد، انتقال خون، بسیج و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران مشارکت دارند. همچنین همزمان با برپایی آئین اعطای تندیس از دستگاه‌های برتر که بیشترین میزان مشارکت و همکاری را داشته‌اند نیز تجلیل به عمل می‌آید.

وی به برخی بخش‌های جانبی این جشنواره اشاره و عنوان کرد: امسال فراخوان شعر فداکاری نیز اعلام و آثار برتر تا روز برگزاری جشنواره جمع‌آوری، تدوین  و در قالب یک کتاب رونمایی می‌شود.

شکل‌گیری باشگاه دانشجویان فداکار

فارسی از شکل‌گیری باشگاه دانشجویان فداکار که متشکل از برگزیدگان دوره‌های پیشین است خبر داد و افزود: دومین نشست دانشجویان برگزیده که در ادوار مختلف برگزیده شده‌اند، برگزار می‌شود تا به تبادل تجربه بپردازند.

وی مهلت ثبت نام را ۲۰ آبان‌ماه سال جاری اعلام و عنوان کرد: برای نفرات برگزیده هدیه‌ای معادل یک میلیون تومان و همچنین استفاده از تسهیلات آموزشی جهاد دانشگاهی به مدت یک سال در نظر گرفته شده است.

منبع : خبرگزاری ایکنا