تبیان، دستیار زندگی
ایران در دهمین دوره‌ی رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مسابقات به مدال طلا دست یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والیبال ایران بر بام جهان

 بوسه بر جام قهرمانی

ایران در دهمین دوره‌ی رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مسابقات به مدال طلا دست یافت.

تیم والیبال نوجوانان ایران در دیدار پایانی مسابقات در برابر تیم چین دیگر نماینده‌ی قاره آسیا قرار گرفت و توانست در نهایت با كسب پیروزی سه بر دو مقابل این تیم بر سكوی نخست مسابقات تكیه بزند.

تیم نوجوانان ایران با برتری در گیم‌های دوم، سوم و پنجم كه با نتایج 25 – 22، 26 – 24 و 15 – 7 روی داد صاحب افتخاری بزرگ برای ورزش و والیبال ایران شد. تیم چین هم ست‌های اول و چهارم را با نتایج 21 – 25 و 30 – 31 به سود خود خاتمه داد تا در نهایت به عنوان نایب قهرمانی جهان رضایت داده باشد.

تیم ایران در شروع این دیدار به دلیل تنوع حملات چین و ضعف در دریافت‌هایش هشت بر پنج از تیم حریف عقب افتاد. اما سرویس‌های خوب "دانشفر" فاصله را به كمترین حد ممكن رساند تا دو تیم در امتیاز 16 بر 13 تایم استراحت فنی دوم را آغاز كنند. ضعف دریافت تیم ایران این فرصت را به چینی‌ها داد تا برتری خود را تا پایان این ست ادامه دهند و در نهایت با ثبت امتیاز 25 ست اول را به سود خود خاتمه دهند.

تیم ایران در ست دوم با یك تغییر به میدان آمد، "فرهاد سال افزون" پاسور دوم تیم ایران به جای اشكان درخشان وارد بازی شد .ایران گیم دوم را بهتر شروع کرد و هماهنگی بین نفرات تیم سبزپوش كشورمان در دریافت و همین طور دفاع روی تور تیم ایران باعث شد تا تیم کشورمان این ست را به پیروزی 25 – 22 رساند.

 اولین قهرمانی نوجوانان والیبالیست ایران در رقابتهای جهانی

اما چینی‌ها ست سوم را با هدف جبران آغاز كردند و توانستند فاصله‌ی خود را در امتیازات 8 بر 5 و 16 بر 15 با تیم ایران حفظ كنند. اما نكته‌ی قابل توجه سرویس‌های هدف‌داری بود كه از سوی بازیكنان تیم ایران نواخته شد. دفاع روی تور و وپوشش منطقی مدافعان ایران در این ست فرصت كمتری را به تیم حریف داد. اما تیم چین در این ست اختلاف را به عدد 3 رساند. در این شرایط كه همه بازی را برای تیم ایران تمام شده فرض می كردند دفاع كارآمد حامد باقرپور و بازگشت اشكان درخشان به جای خود از یك سو و حملات مجتبی قیاسی و مجتبی شبان در نهایت امتیازات تیم ایران را به عدد 24 و پس از آن 26 رساند تا این ست با نتیجه‌ی 26 به 24 به سود تیم ایران خاتمه یابد.

 اولین قهرمانی نوجوانان والیبالیست ایران در رقابتهای جهانی

ست چهارم هم با برتری تیم ایران آغاز شد، تیم كشورمان توانست برتری خود را در خط حمله به تیم حریف اثبات كند و با اختلاف پنج امتیاز از تیم چین پیش بیفتد و پس از آن با ثبت امتیاز 16 وقت استراحت فنی دوم را هم به سود خود رقم بزند. كار تاثیرگذار علیرضا جدیدی اختلاف امتیاز را به 3 رساند تا تیم ایران خود را در آستانه‌ی قهرمانی در این دوره از مسابقات ببیند. بازی نزدیك و پایاپای دو تیم در نهایت تا ثبت امتیاز 31 برای چینی‌ها پیش رفت تا طی یك غافلگیری بزرگ این ست در نهایت به سود تیم چین پایان بگیرد.

تیم ایران ست پنجم را با اقتدار هر چه تمام‌تر آغاز كرد. برتری پنج امتیازی و در نهایت هشت امتیازی ایران را به پیروزی 15 بر 7 رساند تا تیم ملی نوجوانان ایران در شهر تیخوانا مكزیك جشن قهرمانی دهمین دوره مسابقات والیبال نوجوانان جهان را بگیرد.

این دومین مدال طلا طی چند ماه گذشته و پس از قهرمانی تیم ایران در مسابقات آسیایی مالزی است كه به تالار افتخارات والیبال و ورزش ایران اضافه می‌شود.

تبریک مسئولین به نوجوانان والیبالیست

حدادعادل : باید از این فرزندان برومند وطن تشكر كرد

رییس مجلس شورای اسلامی، پیروزی تیم ملی نوجوانان ایران در مسابقات جهانی والیبال را به ملت ایران تبریك گفت.

غلامعلی حدادعادل این پیروزی را بسیار افتخارآمیز دانست و تصریح كرد: برای اولین بار ایران در یك مسابقه‌ی گروهی مانند والیبال به مقام قهرمانی جهان رسیده است. بنابراین باید از این فرزندان برومند وطن كه با تلاش خود این افتخار را برای ایران كسب كردند، تشكر كرد.

به گفته‌ی وی، این پیروزی نشان می‌دهد كه استعداد جوانان ایرانی به چه اندازه است. چرا كه این پیروزی و استعداد در تمامی عرصه‌های علمی، صنعتی، مدیریت و ورزشی خود را نشان می‌دهد.

حدادعادل با اشاره به پیروزی و مقام قهرمانی تیم بسكتبال ایران در آسیا و مقام سومی والیبال جوانان در جهان، از تمامی مدیران ورزشی كشور و مربیان این نوجوانان تشكر كرد و برای ملت ایران و ورزشكاران، پیروزی‌های بیشتری را از خداوند مسالت كرد.

بالاخره بازیکنان ایران سکوی اول را فتح کردند

رییس‌جمهور : از صمیم دل شادم

دكتر محمود احمدی‌نژاد پس از قهرمانی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در مسابقات جهانی مكزیك گفت: این مقام هدیه‌ا‌ی بسیار زیبا برای ملت ایران در ایام عید میلاد امام زمان (عج) بود.

رییس‌جمهور افزود: این پیروزی را به همه‌ی ملت ایران، ایرانیان در سراسر عالم، به رهبر معظم انقلاب، به جوانان و نوجوانان خوب و پاك ایرانی تبریك می‌گویم. این پیروزی یك هدیه به ملت ایران بود در آستانه‌ی میلاد ولی عصر (عج).

رییس جمهور ادامه داد: این پیروزی ندایی بود برای فردای روشن ما. جوانان ایران با ایمان به خدا، تلاش بی‌وقفه، امید به عشق و همه‌ی خوبی‌های امام عصر (عج) به پیروزی رسیدند. قطعا این سرمایه‌ها ما را به قله‌ی عزت و افتخار خواهند رساند. باید ایرانیان را باور كنیم. همه‌ی دنیا باید ملت ایران را باور كنند، این ملت شایسته ی فتح قله‌های جهانی است.

وی ادامه داد: این پیروزی باعث سبز شدن یك جوانه در بوستان ایران زمین است. جا دارد كه از كادر فنی، مربیان، سرپرستان، فدراسیون والیبال و تمام كسانی كه دل سوزانده‌اند، آنهایی كه شبانه نشستند و دعا كردند، كارشناسان و مجریان كه از روی امید و اعتماد به نفس گزارش كردند، تشكر كنم.

شادی  بازیکنان تیم ملی والیبال

دكتر محمود احمدی‌نژاد گفت: چند سال قبل اگر جوانان ایرانی می‌خواستند قهرمان شوند برایشان رویا بود اما، می‌بینیم كه الان و هر روز این قهرمانی‌ها اتفاق می‌افتد. در همه‌ی عرصه‌ها راه باز است تا جوانان آینده را بسازند.

وی افزود: نوجوانان ما جوانه‌ای هستند كه در شاخه‌ی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران زده می‌شوند و باعث فردایی روشن هستند. از صمیم دلشادم و تبریك می‌گویم.

دكتر احمدی‌نژاد ادامه داد: مطمئن باشید دولت با تمام توان در خدمت نوجوانان، جوانان و تمام ایرانیان است و از آنها حمایت می‌كند. ورزش یك كار شخصی و فردی نیست. بلكه باعث خودباوری، انگیزه می‌شود و برای ما فتح قله‌های مهم را به ارمغان می‌آورد. دولت امكانات و تجهیزات را فراهم می‌كند و در عرصه‌ی جهانی حمایت خواهد كرد.

وی ادامه داد: دست همه‌ی مربیان را می‌بوسم و می‌خواهم كه بیشتر از گذشته در عرصه باشند، از سازمان تربیت بدنی هم تشكر می‌كنم كه تمام هم و غم خود را برای جوانان گذاشته است و برای آنان تلاش می‌كند. تردید ندارم جوانان امروز ایران زمین به لطف خدا تمام قله‌ها را فتح خواهند كرد.

دكتر احمدی‌نژاد یادآور شد: جوانان ایران با تلاش، همدلی و ایمان به خدا پیش می‌روند و در عرصه‌های گوناگون به خصوص ورزش می‌توانند موفق باشند. این تیم كه قهرمان شده باید مسابقات بزرگسالان جهانی را هدف بگیرد. مربیان و سرپرستان كار را رها نكنند. پشتوانه‌ها را از رده‌های مختلف آورده و تقویت كنند و هم یك قله بلند را برای آنها تعریف كنند.

تبریک مسئولین برای اولین قهرمانی نوجوانان والیبالیست

مهندس علی‌آبادی قهرمانی نوجوانان والیبال را تبریك گفت

معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت‌بدنی در پیامی قهرمانی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران را که برای نخستین بار در جهان به دست می‌آید، به مردم سرافراز ایران اسلامی و جامعه ورزش تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام تبریک مهندس علی‌آبادی آمده است:« خدای بزرگ را شاکرم که در سال "اتحاد ملی و انسجام اسلامی " شاهد موفقیت‌ها و پیروزی‌های پی در پی جوانان شایسته ایران اسلامی در رقابت‌های جهانی و آسیایی هستیم. از بابت موفقیت نوجوانان شایسته والیبال ایران قادر متعال را سپاسگزارم و قدردانی خویش را از تلاش و کوشندگی کادر فنی، اعضای تیم و مسوولان فدراسیون والیبال ابراز می‌دارم. بی‌شک موفقیت سترگ به دست آمده نشان از همت بالا و شایستگی‌های جوانان غیور این مرز و بوم دارد که در سایه‌ی ایمان قوی و اعتماد به نفس بالای خویش ناشدنی‌ها را برای خود ممکن می‌سازند تا با موفقیت آنان و اهتزاز پرچم مقدس کشورمان در رقابت‌های آسیایی و جهانی، شاهد سرور و غرور ملی مردم مومن ایران عزیز باشیم.

چین هم مانع ایران نشد

دو بازیكن ایران در جمع بهترین‌ها

مجتبی غیاثی و علیرضا جدیدی، بازیكنان تیم ایران در مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به عنوان بهترین بازیكنان این دوره از مسابقات معرفی شدند.

فدراسیون جهانی والیبال FIVB پس از پایان دهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان اسامی بهترین بازیكنان را در پست‌های مختلف اعلام كرد.

بر این اساس مجتبی غیاثی در ردیف موثرترین بازیكنان این دوره (MVP) قرار گرفت و علیرضا جدیدی، بازیكن سرعتی و مدافع تیم ایران به عنوان بهترین مدافع مسابقات معرفی شد.

اسامی بهترین‌ بازیكان جام دهم بدین ترتیب اعلام شد:

موثرترین بازیكن: مجتبی غیاثی (ایران)

امتیازآورترین بازیكن: سینگ ماندیپ (هند)

بهترین مهاجم: بین هوانگ (چین)

بهترین زننده سرویس: رولاندو كهاپه دا (كوبا)

بهترین مدافع: علیرضا جدیدی (ایران)

بهترین پاسور: نیكولاس اوریرت (آرژانتین)

بهترین لیبرو: اریك شوجی (آمریكا)

بهترین دریافت كننده: دنیس دل والا (پورتوریكو)

بدین ترتیب در پایان دهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان تیم‌های ایران،‌ چین و فرانسه به ترتیب سكوهای اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و تیم‌های آرژانتین، لهستان، بلژیك، برزیل، هند، روسیه و آلمان عناوین چهارم تا دهم را كسب كردند.

در قسمت پایانی جدول هم تیم‌های پورتوریكو، مكزیك، كوبا، تونس، آمریكا و مصر یازدهم تا شانزدهم شدند.

سرمربی تیم ملی روی دوش بازیکنان

سرمربی و کاپیتان دو تیم از دیدار فینال می گویند

سرمربی و كاپیتان تیم والیبال چین پس از پایان آخرین دیدار خود در مسابقه‌ی شصت و چهارم جام دهم از عملكرد تیم والیبال نوجوانان ایران تقدیر كردند.

سرمربیان و سرگروهان دو تیم والیبال ایران و چین پس از پایان مسابقات والیبال نوجوانان قهرمانی جهان از عملكرد خود در این دیدار دفاع كردند.

«لی رون مینگ» كاپیتان تیم والیبال چین پس از پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت:« اگرچه بازی را باختیم؛ اما، طوری بازی نكردیم كه شرمنده شویم. آن‌ها تكنیك و بلوغ بیش‌تری داشتند. ایران شایستگی لازم را برای قهرمانی داشت و حالا باید بگویم برای بار دیگر كه مقابل تیم ایران می‌ایستیم تیم برنده میدان ما خواهیم بود. »

لی مو سرمربی تیم والیبال چین هم پس از قبول این شكست گفت:« اول از همه به تیم ایران تبریك می‌گویم؛ مقام دوم برای ما عنوان و تجربه خوبی است. من از تلاش بازیكنانم راضی‌ام، چرا كه تفاوت ما و تیم حریف تجربه‌ی بازیكنان ایران بود. آن‌ها پیروزی‌های زیادی كسب كردند. مهم‌تر این كه از نظر روحی به خصوص در ست پنجم این دیدار آمادگی لازم را داشتند. دفاع و سرویس‌های آن‌ها در این دیدار بسیار خوب و تاثیرگذار بود.

چین هم مانع ایران نشد

اشكان درخشان، پاسور و كاپیتان تیم والیبال نوجوانان ایران در پایان ضمن ابراز خوشحالی از كسب عنوان قهرمانی رقابت‌های جام دهم گفت: بین طلای آسیا و طلای جهان تفاوت‌های زیادی وجود داشت. در حال حاضر نمی‌توانم احساسم را بیان كنم؛ اما، خوشحالم كه ما در سال 2007 دو مدال طلا برای والیبال ایران كسب كردیم. از این كه برای اولین یك تیم ورزشی گروهی ایران در مسابقات جهانی صاحب مدال طلا می‌شود،‌بسیار خوشحالم. من این پیروزی را به مردم كشورم اهدا می‌كنم.

یوتسا ست‌كوویچ، سرمربی صرب تیم والیبال نوجوانان ایران هم در ادامه گفت: اگرچه برای این بازی كاملا آماده بودیم؛ اما، باید بگویم مسابقه‌ی دشواری را پشت سر گذاشتیم. به نظر من هشت تیم دور دوم همگی شانس بردن این جام را داشتند؛ اما، اعتقاد من به بازیكنانم همه چیز را به اثبات رساند. ما در مسابقه‌ی نیمه‌نهایی و دیدار فینال تمام تلاشمان را برای پیروزی انجام دادیم. گرچه تیم چین خوب عمل كرد؛ اما تلاش بیشتر بازیكنان ما در نهایت به كسب قهرمانی منجر شد. به نظر من آمادگی بدنی تیم ما نقطه‌ی برتری ما بود. ما برای هر پنج ست آماده بودیم.

وی در پایان افزود: می‌خواهم از تمام بازیكنان و اعضای تیم تشكر كنم؛ این قهرمانی ارزشمند را به آن‌ها تبریك می‌گویم.

مطالب مرتبط :

صعود ایران به دیدار نهایی با شکست فرانسه