تبیان، دستیار زندگی

داوری آثار در جشنواره ادبی چهل چراغ تا پایان آبان ماه تمام می‌شود

رضا اسماعیلی شاعر گفت:داوری آثار در جشنواره ادبی چهل چراغ در نهایت تا پایان آبان ماه تمام و نتایج آن مشخص می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
داوری آثار در جشنواره ادبی چهل چراغ تا پایان آبان ماه تمام می‌شود

رضا اسماعیلی شاعر و دبیر کارگروه جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی  در خصوص جشنواره ادبی چهل چراغ که از برنامه‌های این جشن است، گفت: داوری آثار در جشنواره ادبی چهلچراغ در نهایت تا پایان آبان ماه سال جاری تمام و نتایج آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از پایان مرحله داوری آثار، مقدمات برگزاری اختتامیه جشنواره ادبی چهل چراغ را آماده می‌کنیم، گفت:اختتامیه این جشنواره ادبی احتمالا در آستانه دهه فجر برگزار می‌شود تا با مراسم‌های این ایام تداخل نداشته باشد.

وی با اشاره به مشارکت نهاد‌های مختلف در برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی افزود: فعلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سایر نهاد‌های فرهنگی مصمم‌تر در برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی به ما کمک کند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم با برگزاری نشست‌های کتابخوان با موضوع انقلاب اسلامی در زمینه برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی مشارکت می‌کنند.

دبیرکارگروه جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه چهل نفر برتر در زمینه شعر و داستان انقلاب اسلامی در آستانه جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی مشخص می‌شوند بیان کرد: گزینه‌هایی را برای انتخاب چهل نفر برتر در زمینه شعر و داستان انقلاب اسلامی به ما پیشنهاد می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه پیش از نشست این جشن، اسامی نهایی می‌شوند و به قطعیت می‌رسند، گفت:آثار شعر و داستان کسانی که در لیست چهل شاعر و نویسنده برتر انقلاب اسلامی معرفی می‌شوند باید درباره انقلاب اسلامی باشد. این موضوع طیف بسیار گسترده‌ای دارد و  ۲۰۰ تا ۲۵۰ عنوان را دربرمی گیرد که این آثار باید به طور مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع انقلاب اسلامی پرداخته باشند.

اسماعیلی ادامه داد: چند شاخص را برای انتخاب چهل شعر و داستان برتر انقلاب اسلامی تعریف کردیم که از جمله آن‌ها این است آن شعر یا داستان باید در حوزه انقلاب اسلامی نوشته شده باشد، در معرفی انقلاب اسلامی جریان سازی یا فرهنگسازی کرده باشد، چقدر از آن اثر در جشنواره‌های مختلف استقبال شده باشد، در برخی جشنواره‌ها به عنوان اثر برتر شناخته شده است یا نه، چندبار کتاب تجدید چاپ شده است کتابی که ده تا پانزده بار تجدید چاپ می‌شود، نشان می‌دهد مردم از آن استقبال کردند. دو شاخص اصلی آن پرداختن به انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است و علاوه بر این‌ها از لحاظ مولفه‌های زیباشناختی و ادبی هم اثر  برجسته‌ای باشد.

وی با اشاره به رمان‌های پلیسی و عاشقانه‌ای که چندین بار تجدید چاپ می‌شود، اما ارزش ادبی ندارند تصریح کرد:چهل اثر برتر را در حوزه شعر و داستان انتخاب می‌کنیم که از لحاظ کیفیت و زیبا شناختی هم شاخص باشد.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان