تبیان، دستیار زندگی

سفر نماینده بنیاد سعدی به پاکستان جهت بررسی وضعیت زبان فارسی در این کشور

دبیر بنیاد سعدی به منظور رسیدگی به وضعیت مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام آباد، در سفری سه روزه به پاکستان، از کلاس های دانشگاه پنجاب بازدید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سفر نماینده بنیاد سعدی به پاکستان
به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی؛ دبیر بنیاد سعدی به منظور رسیدگی به وضعیت مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام آباد، در سفری سه روزه به پاکستان، ضمن دیدارهایی با سرکنسول، مسئول خانه فرهنگ، سرپرست رایزنی فرهنگی، رییس دانشکده شرق شناسی دانشگاه پنجاب، رییس دانشگاه زبان شناسی دانشگاه بانوان لاهور و رئیس گروه زبان فارسی در دانشگاه نومل، از کلاس های دانشگاه پنجاب، مدرسه اقبال لاهوری کلاس­ های آموزش زبان فارسی در خانه فرهنگ و مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام آباد بازدید کرد.

سیدباقرسخایی دبیر بنیاد سعدی با اشاره به اهمیت گسترش و حفظ زبان فارسی در کشور پاکستان و همچنین ضرورت توجه به مرکز تحقیقات زبان فارسی در این منطقه گفت: مرکز تحقیقات زبان فارسی در پاکستان در اجرای موافقت­ نامه منعقده بین دو کشور ایران و پاکستان، اول آبان سال 1350 تشکیل شده و این مرکز همچنان به کار خود که بخشی از آن حفظ نسخ خطی است ادامه می دهد؛ اما در سالهای اخیر به دلیل مشکلات مالی، فعالیت کمتری داشته است.

وی ضمن بازدید از قسمت های مختلف این مرکز اظهار داشت: ساختمان فعلی مرکز نسبتاً مناسب است و چندان مشکل­ زا نیست ولی نسخ ارزشمند خطی باید در فضای مخصوص به نحوی نگهداری شود که از گزند حوادث محفوظ بماند.

سخایی تصریح کرد: مدیریت این مرکز نیازمند یک فرد تمام وقت و آگاه به کار است که قرار است در آینده نزدیک یک نفر برای این منظور از طرف بنیاد سعدی به پاکستان اعزام شود. بدون شک نگهداری و حفاظت از نسخ خطی بسیار گرانبهای مرکز، به دلیل هزینه بر بودن، نیاز به عزم ملی دارد و نه تنها از عهده بنیاد سعدی، بلکه از ظرفیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز خارج است.

وی همچنین به اعطای یک قطعه زمین چند هزار متری در یکی از بهترین مناطق اسلام آباد، از جمله کمک های دولت پاکستان به مرکز تحقیقات زبان فارسی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر، این زمین به صورت بایر رها شده است .

دبیر بنیاد سعدی همچنین به بازدید از دانشگاه پنجاب لاهور اشاره کرد و گفت: در این دیدار که به اتفاق آقای ناظری سرکنسول محترم و آقای رضایی فرد، سرپرست خانه فرهنگ لاهور انجام شد، با آقای محمد سلیم مظهر، رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه پنجاب ملاقات کردیم. ایشان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشکده در زمینه آموزش زبان فارسی، خواهان توجه بیشتر به کرسی زبان فارسی در دانشگاه های پاکستان شد و بسیار نگران وضعیت زبان فارسی در این کشور بود و عنوان کرد که پاکستان را خارج از ایران حساب نکنند چراکه تنها 200 دانشجوی زبان فارسی در مقاطع مختلف دانشگاه شرق شناسی پنجاب در حال تحصیل هستند که حتی در دانشکده های ایران هم این تعداد دانشجوی زبان فارسی تحصیل نمی کنند .

بنا بر این گزارش، بازدید از کلاس­های آموزش زبان فارسی در خانه فرهنگ لاهور و ارائه لوح های فشرده آموزش زبان فارسی از دیگر برنامه های دبیر بنیاد سعدی بود.

وی با اشاره به دیدارش با رییس مرکز زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور نیز گفت: خانم دکتر فلیحه کاظمی در گزارشی عنوان کرد که دانشگاه بانوان لاهور بزرگترین دانشگاه بانوان آسیا با 40 رشته تحصیلی است و 600 دانشجوی زبان فارسی از دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و پیش دکترا در آن تحصیل می­کنند و شش استاد در دوره دکتری در حال تدریس و دو نفر هم در حال گرفتن دکترا هستند.

سخایی درباره ملاقات با دکتر محمد سفیر، رئیس گروه زبان فارسی در دانشگاه نومل نیز اظهار کرد: در این ملاقات علاوه بر حضور آقای کاکا، سرپرست رایزنی فرهنگی، تعدادی از اساتید زبان فارسی نیز حضور داشتند. آقای محمد سفیر، از ظرفیت دانشگاه برای فارسی آموزان صحبت و عنوان کرد که متاسفانه زبان فارسی به شدت در حال از دست دادن جایگاه خود است و دانشجویان علاقه­ مند هستند زبان هایی را یاد بگیرند که برای آینده شغلی آنها مهم است.

در این دیدار رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه نومل همچنین خواستار فعال کردن مرکز تحقیقات زبان فارسی در پاکستان شد.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان