تبیان، دستیار زندگی

توضیحات وزیر ارشاد درباره تامین ارز لازم برای میزبانی از مهمانان خارجی جشنواره‌های فجر

صالحی درباره تامین ارز لازم برای میزبانی از مهمانان خارجی جشنواره های فجر توضیح داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مهمانان خارجی جشنواره‌های فجر

 سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین گرامیداشت ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس در جمع خبرنگاران، در خصوص تامین ارز برای ورود موزیسین‌های خارجی به جشنواره موسیقی فجر گفت: ما در جشنواره‌های مختلف مان این مسئله را مد نظر داریم؛ در جشنواره موسیقی، جشنواره فیلم و جشنواره تئاتر برای اینکه گروه‌های هنری به ایران بیایند، نیازمند ارز هستیم. در حال حاضر با استاندارد شرایط دعوت از گروه‌های هنری خارجی فاصله داریم.

وی ادامه داد: تقاضا‌هایی که در این مجموعه داریم را جمع بندی کردیم و به سازمان بودجه ارایه دادیم. ما شرایط ارزی کشور را می‌دانیم، اما این تقاضا را هم به مدیران منتقل کردیم که اگر حداقل سامانه کالا‌های اساسی فراهم نیست، فضای بازار دوم بتواند این خدمات را به ما برساند. در جمع بندی‌ها قرار شد که کمک‌هایی به دستمان برسد.

وزیر ارشاد همچنین درباره موسیقی حماسی - انقلابی و تجلیل از هنرمندان این عرصه گفت: برنامه بسیار خوبی بود. ارکستر دفاع مقدس فضایی را ایجاد کرد که بازگشت به گذشته را تجسم کنیم. موسیقی ایران با موسیقی دفاع مقدس جان دوباره گرفت و موسیقی حماسی شور جدیدی به موسیقی داد که ابهامات درباره استفاده از این هنر بر طرف شود.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس فضای تازه‌ای را موسیقی حماسی ساخت. این موسیقی چند کارکرد برای ما داشته است. موسیقی حماسی دوران دفاع مقدس هم بسیج مردمی را در آن دوره سخت و ویژه حفظ کرد و هم در فضای توان افزایی ملی رزمندگان در وقوع جنگ موثر بود.

صالحی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به نوعی موسیقی هاله‌ای از ابهام در کنارش بود. اما با موسیقی حماسی ابتدای انقلاب، فضا‌هایی باز شد که موسیقی در ایران بتواند ادامه پیدا کند. موسیقی حماسی از این زاویه هم حق بر موسیقی ایران در دهه اول انقلاب دارد. ما در اوایل دهه پنجم انقلاب باید دینمان را به موسیقی بیش از گذشته ادا کنیم. به نظر می‌رسد با شرایطی که در این دوره و زمان داریم، موسیقی ایرانی و حماسی می‌تواند بیش از همیشه امیدبخش بوده و برای حفظ عزت و غرور ملی ما موثر باشد. در دهه پنجم انقلاب و چهلمین سالگرد انقلاب فرصتی است که بتوانیم به این موضوع بهتر بپردازیم.

صالحی همچنین پاسخی درباره تمدید مدیریت علی اکبر صفی پور بر بنیاد رودکی نداد و اعلام کرد که فعالیت‌های بنیاد به خوبی پیش می‌رود. او درباره تغییرات مدیریتی سازمان سینمایی هم سکوت کرد.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان