تبیان، دستیار زندگی

پیکر هنرمند مجسمه ساز به خانه ابدی بدرقه شد

پیکر رضا امیریاراحمدی ـ هنرمند مجسمه‌ساز ـ صبح امروز (یکشنبه‌) ۲۹ مهر ماه از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پیکر هنرمند مجسمه ساز به خانه ابدی بدرقه شد

در مراسم تشییع پیکر رضا یاراحمدی که در فاصله یک ماه از درگذشت محسن وزیری مقدم ـ دیگر هنرمند برجسته هنرهای تجسمی ـ در حیاط خانه هنرمندان برگزار می‌شد، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، مجید رجبی‌معمار (مدیر عامل خانه هنرمندان)، عباس مجیدی (رئیس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز)، لیلی گلستان، سید جلال‌الدین شهابی، بهروز امیری‌راد، عباس مشهدی‌زاده، سعید شهلاپور، ایرج محمدی، قدرت‌الله معماریان، محمد حسین عماد، ملک دادیار گروسیان و غلامحسین امیرخانی از جمله حاضران بودند.

گلستان: فضا برای فعالیت هنرمندان باز نیست

لیلی گلستان در این مراسم بیان‌ کرد: هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی برسد که پشت تریبون بیایم و از رفتن یک هنرمند مجسمه‌ساز صحبت کنم. سال‌ها پیش در گالری «برگ» نمایشگاه فوق‌العاده‌ای دیدم که مجسمه‌ساز آن را نمی‌شناختم. این گالری پر از درخت بود و من یکی از آنها را گرفتم. از آن پس با یاراحمدی آشنا شدم و یکی دو بار در گالری من نمایشگاه بر پا کرد.

وی ادامه‌ داد: فکر می‌کنم امیر یاراحمدی یکی از حساس‌ترین هنرمندان گالری گلستان بود و به دلیل حساسیتی که داشت، آن قدر حال خوبی نداشت البته حق هم داشت زیرا فضا، فضای خوبی برای هنرمندان نبوده و نیست و امیدواریم این فضا برای هنرمندان بازتر شود و آنها بتوانند راحت‌تر کار انجام دهند. من از رفتن امیر یاراحمدی شوکه شده‌ام و حال خودم را نمی‌دانم، زیرا او هنرمند مبتکر، مدرن، شریف و خوش فکر بود که اصلا از خودش و استعدادهایش مراقبت نکرد. امیدوارم هنرمندان قدر خودشان را بهتر بدانند و حساسیت‌های خودشان را کنترل کنند. من فقدان این مجسمه‌ساز مدرن و هنرمندان ایرانی را تسلیت می‌گویم.

مشهدی زاده:یاراحمدی دوستِ دوست داشتنی من بود

عباس مشهدی‌زاده هنرمند دیگر حاضر در این مراسم نیز بیان‌ کرد: رضا دوست دوست‌داشتنی من بود. من تقریبا قدیمی‌ترین هنرستانی هستم که می‌بینید و صباحی دیگر نوبت ما است. زندگی مانند یک نسیم می‌ماند، می‌وزد و تمام می‌شود. دنیای اصلی پنجره‌ای است که هر اهل گذری نگاهی به آن کرده و در نهایت از آن عبور می‌کند. این که از هر فرد چطور یاد شود مهم است.

وی با بیان این که من فکر می‌کنم که نحوه زندگی امیر یاراحمدی متفاوت بود، ادامه‌ داد: آن طور که من این هنرمند را شناختم، او فردی درستکار، مستقیم و قائم به قامت مثل درختانش بود. ما مجسمه‌سازان در هنرهای تجسمی بیشتر به دنبال روند تجسدی هستیم و رضا به نمایش صفای طبیعت، درخت و ساقه پرداخت. مجسمه‌سازی را می‌توان تجسدی و مفهومی دید. من با یاراحمدی غالبا به یاد عقاب تنهای خانلری می‌افتم. خوب است که در عمرتان این شعر را بخوانید «لحظه‌ای بود و دیگر نیست».

بهروز امیری راد هنرمند دیگری بود که در این مراسم صحبت کرد و گفت‌: من سال ۵۸ در نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر که برای نقاشان مکزیکی بر پا بود با یاراحمدی آشنا شدم. او در این سال‌ها چند ماهی به عنوان معلم به شهر بابل می‌آمد، تدریس می‌کرد بدون این که مبلغی را دریافت کند به همین دلیل بسیاری او را در بابل فراموش نخواهند کرد. این هنرمند ذهن فوق‌العاده‌ خلاقی داشت و گاهی اوقات صحبت‌هایی که می‌کرد را از زبان کسی نشنیده بودیم و فقط این صحبت‌ها برای خودش بود.

دکتر زرین‌کوب نیز در این مراسم قطعه شعری برای این هنرمند خواند. او همچنین شعری از فریدون مشیری با عنوان «تو نیستی که ببینی» را قرائت کرد.

محمد یاراحمدی، برادر این هنرمند نیز با بیان این که من نمی‌توانم خوب صحبت کنم، دل نوشته‌ای را که به صورت متن ادبی از شب گذشته برای برادرش آماده کرده بود، قرائت کرد.

تمجید شهابی از خلاقیت هنری یاراحمدی

سید جلال الدین شهابی، هنرمند دیگری بود که برای یاراحمدی صحبت کرد و گفت‌: بهتر است به تاریخ باز گردید و ببنید این هنرمند چطور یاراحمدی شده است، زیرا وقتی دانشگاه‌ها را تعطیل کردند و هنر مجسمه‌سازی حذف شد، او و عده دیگری در این زمینه تلاش کردند. فکر می‌کنم ۳۰ سال پیش بود که یاراحمدی را در یک کتابفروشی دیدم که بسیار نا امید و غمگین بود از او خواستم که پیش من بیاید. میز تحریری داشتم که در اختیار او قرار دادم و خواستم هفته‌ای دو روز کلاس برگزار کند و بهترین آثارش را هم در همان روزها خلق کرد. یاراحمدی از این جا به بعد استثنا شد.

وی افزود: حدود ۳۰ سال با این مرد دوست بودم و در دوره شکوفایی کارگاه هنر هر وقت می‌خواستیم پز دهیم می‌گفتیم یاراحمدی با ما بود. معمولا ما در ایران به هر کسی که مدرک می‌گیرد می‌گوییم هنرمند، اما هنرمند کسی است که بتواند کار خلاق انجام دهد و یاراحمدی این کار را می‌کرد و شاگردانش به او علاقه زیادی داشتند، اما در این اواخر گوشه‌گیر شده بود. یاراحمدی آدم مثبتی بود. یاراحمدی همیشه با آثارش باقی خواهد ماند.

مجیدی:آثار یاراحمدی خودنمایی می کند

عباس مجیدی رئیس انجمن هنرمندان مجسمه ساز که مدیریت این مراسم را بر عهده داشت، بیان‌ کرد: کمتر از یک ماه است که از مراسم بزرگداشت محسن وزیری مقدم در خانه هنرمندان می‌گذرد و ما امروز در شوک هستیم و به سوگ هنرمند دیگری نشسته‌ایم. هر چند که استاد یاراحمدی از بین ما رفته است اما می‌بینیم که آثار او در بین ما خودنمایی می‌کند. یار احمدی امروز با سکوت خودش یادآور زندگی و با آثارش یادآور جاودانگی است.

به گفته مجیدی روز سه‌شنبه اول آبان ماه ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ مراسم یادبودی برای رضا امیر یاراحمدی، هنرمند مجسمه ساز در مجتمع پیامبر اعظم (ص) واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پارک اندیشه برگزار می‌شود.


منبع :باشگاه خبرنگاران جوان