تبیان، دستیار زندگی

رئیس سازمان سینمایی را پشت درهای بسته انتخاب نکنید

سینماگران با توجه به برکناری رئیس سازمان سینمایی درخواست‌ها و ویژگی‌های مدنظرشان را برای انتخاب رئیس جدید سازمان سینمایی به منظور نجات سینمااز شرایط کنونی را مطرح کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
رئیس سازمان سینمایی را پشت درهای بسته انتخاب نکنید
بعد از تصویب ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی، زمزمه تغییرات در سازمان‌ها کم کم به گوش می‌رسد، برخی قبل از انتخاب جایگزین جدید از پست خود کناره گیری کردند، اما برخی انگار نمی‌توانند دل بکنند و تا رسیدن جایگزین جدید صندلی ریاست را ترک نکرده اند.

یکی از مزیت‌های کناره گیری بازنشسته‌ها سرکار آمدن نیرو‌های جوان است و اینکه زیر مجموعه‌های مذکور فرصتی را پیدا کرده اند تا مشخصات مدیر دلخواهشان را به مقامات بالاتر ارائه بدهند و سازمان سینمایی هم یکی از مجموعه‌هایی است که شامل تغییر مدیریت می‌شود.

موساییان: رئیس سازمان سینمایی پشت در‌های بسته انتخاب نشود

وحید موساییان کارگردان سینما درباره خصوصیاتی که یک رئیس سازمان سینمایی می‌تواند داشته باشد، گفت:بهترین نظر درباره انتخاب رئیس سازمان سینمایی را کانون کارگردانان انجام داد که بیانیه‌ای منتشر کرد و از وزیر ارشاد درخواست کرد تصمیم گیری درباره این سمت و مسئولیت مهم را پشت در‌های بسته انجام ندهد.

وی افزود: در بیانیه ذکر شده بود باید با بدنه اصلی سینما و کسانی که عملا درگیر تولید و ساخت فیلم هستند مشورت کنند چرا که تجربیات قبلی نشان داده هر زمان پشت در‌های بسته به گزینه‌های غیرسینمایی رسیده اند برای سینما دستاورد‌های خوبی نداشته است.

موسائیان ادامه داد: شاید ابتدایی‌ترین انتظار از مدیری که مسئولیت کل سینمای ایران را برعهده می‌گیرد این باشد که سینما را با تمام وجودش درک کرده باشد.

وی گفت: سینما مثل راه رفتن روی بند است که این کار سینماگر را همیشه مشکل کرده است اگر مسئولی در اتاق سازمان سینمایی قرار بگیرد که شناخت کافی حتی شناخت جزئیات این حرفه را ندارد قطعا نه تنها دستاورد مهمی برای سینما ندارد بلکه با تصمیمات غلط می‌تواند مشکلات زیادی برای دوره‌های بعدی خود به وجود بیاورد.

این کارگردان تصریح کرد: بیمه، تولید، عرضه، سالن سازی، همسو کردن تولیدات با فرهنگ جامعه و ... انتظارات کلی، ذاتی و طبیعی است که باید انجام شود و چیزی نیست که پیشنهاد داده شود، چون این موارد در ذات اصلی این مدیریت وجود دارد، اما خواسته کل مجموعه سینما این است که مدیریت سازمان سینمایی تاثیرات فرهنگی این سینما را فراموش نکند تاثیراتی که در هیاهوی سینمای حال حاضر ما گم شده است یعنی مناسباتی که به ساختار فرهنگی و اقتصادی فرهنگی ربط پیدا می‌کند را درست انجام دهد و بداند که آینده فرهنگی یک سرزمین نباید فدای هیجانات زودگذر اقتصادی باشد. این بزرگترین وظیفه یک مدیر سینمایی است.

احمدی: آینده نگری، مشخصه یک رئیس خوب است

محمد احمدی تهیه کننده سینما درباره خصوصیات یک رئیس سازمان سینمایی خوب به خبرنگار گفت:مسئله مهم برای هر رئیسی که قرار است بر مسند سازمان سینمایی بنشیند این است که سینما را به خوبی بشناسد تا مسائلی مانند بیمه، سروسامان دادن به پیشکسوت ها، نگاه ویژه به جوان‌های مستعد، هم راستا شدن با فرهنگ ایرانی در تولیدات، سالن سازی، اکران و... به درستی و خوبی پیش برود.

وی افزود: وقتی یک رئیس درک چنین مسائلی را در خود بالا ببرد می‌تواند مشکلات را با علم خود و مشورت و مشاوره با اهالی سینما حل کند و تا زمانی که چنین اتفاقی رخ ندهد نمی‌تواند به رشد و ترقی سینما کمک کند.

احمدی ادامه داد: مدیری که وارد باندبازی بشود وبه نوآوری و به روز شدن سینما فکر نکند ضربه بدی به سینما وارد می‌کند بنابراین قطعا درجا می‌زنیم.

این تهیه کننده گفت:در حال حاضرمشکلات عدیده‌ای در بخش‌های مختلف سینما وجود دارد که تمام آن‌ها به آینده نگری مربوط می‌شود اگر هر مدیری اهداف و برنامه ریزی برای آینده نداشته باشد قطعا نباید منتظر اتفاقات و نو آوری بود.

صباغ زاده: رئیس سازمان سینمایی باید به سینما اشراف داشته باشد

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما درباره خصوصیات یک رئیس سینمایی خوب گفت:رئیس سازمان سینمایی باید از شرایط و موقعیت اجتماعی مواظبت و کاری کند تا شرایط اجتماعی به بهترین نحو در فیلم‌ها انعکاس داده شود از سویی، چون زمانه عوض شده و تحولات فرهنگی داریم باید نسبت به تولید فیلم‌ها سلیقه به خرج دهد و تنوع را مد نظر قرار دهد.

وی افزود: باید به نسل جوان توجه داشته باشد و قطعا از نسل گذشته حراست واقعی کند و به شرایط و مدیریت فرهنگی در این زمانه توجه لازم داشته باشد.

این کارگردان سینما گفت: داشتن جسارت یکی از مقوله‌های مهم دیگری است که باید در عملکردش اعمال کند و به سینما اشراف داشته باشد.

محسنی نسب: رئیس سازمان سینمایی باید غیرسیاسی باشد

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما درباره خصوصیات یک رئیس سازمان سینمایی خوب به خبرنگار؛گفت: ما در دو دوره از سینما مدیران سینمایی نسبتا قابل قبولی داشتیم، اما سیاه‌ترین دوره مربوط به حجت الله ایوبی است که کاملا غیرسینمایی بود و تنهاترین کارش عکس یادگاری گرفتن بود و هرکجا می‌خواست اظهار فضل کند از مولانا می‌خواند تا خودش را ادیب جلوه دهد.

وی افزود: ما اگر قرار باشد در حال حاضر فردی را به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب کنیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آزموده را آزمودن خطاست و این موضوع را باید وزیرارشاد مد نظر قرار دهد.

کارگردان سینما ادامه داد: برجسته‌ترین دوران سینما فارغ از خط سیاسی زمان سیف الله داد و شمقدری بود، چون برای سینما دغدغه و برنامه داشتند البته با تمام نیکی‌ها با نگاه جناح سیاسی پیش رفتند که مشکل ساز شد.

محسنی نسب بیان کرد: تجربه می‌گوید باید شخصی سینمایی و بدون خط سیاسی برای ریاست سازمان سینمایی انتخاب شود، چون خط سیاسی جناح بندی به همراه دارد از این رو فاجعه بار است.

وی بیان کرد: اگر وزیر برای سینما ارزش قائل باشد چند نفر را انتخاب و یا کاندید می‌کند تا سینماگران رای بدهند و شخصی را به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب کنند که سینما را از ورطه کنونی نجات دهد.

کارگردان «یاس‌های وحشی» تصریح کرد:در حال حاضر حدود یکصد و پنجاه نفر در سینما فعال هستند و حدود شش هزار نفر سرکار نیستند و سالهاست با فقر و مشکلات معیشتی زندگی می‌کنند.

وی افزود: باید اتفاقی بیفتد تا همه بطور دائم درگیر سینما شوند که این را یک سینماگر واقعی می‌تواند انجام دهد، یک فرد غیرسیاسی که ریشه در سینما دارد و بین سینماگران محبوب است که خوشبختانه تعدادشان زیاد هم هست البته برخی مواقع حرف‌هایی راجع به ورود غیرسینمایی‌ها و تئاتری‌ها می‌شنوم که اتفاق خوبی نیست.

پیشنهاد سجادی حسینی به رئیس سازمان سینمایی برای کاهش سانسور

کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما درباره خصوصیات یک رئیس سازمان سینمایی خوب به خبرنگار  ؛گفت:رئیس سازمان سینمایی با ویژگی‌های خوب باید شبیه محمد بهشتی باشد یعنی دغدغه سینما و جسارت داشته باشد و تمایزی بین سینماگران قائل نشود که مهدی شفیعی این خصوصیات را دارد.

وی با بیان اینکه حمایت از سینمای ایران و سینماگران جوان از دیگر کار‌های مهمی است که یک رئیس خوب می‌تواند انجام دهد، گفت:تولید در شرایط نابسامان کنونی نیاز به حمایت ویژه دارد، چون یک فیلمساز به ساختن فیلم زنده است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارگردان گفت:باید چرخه سینما را رونق مجدد ببخشد و اجازه ندهد فقط چند نفر فیلم بسازند و گرنه معنی آن پشت کردن به همه نسل‌ها است.
سجادی حسینی بیان کرد:بهتر است سانسور کم شود، چون باید بدانیم همه ما زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران فیلم می‌سازیم و قواعد را می‌دانیم که اگر جز این باشد شاهد تولید فیلم‌های بی بو، بی خاصیت و فاقد نگاه خواهیم بود.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان